|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2018. augusztus 2.
Umenhoffer István, könyvtárostanár, Hajósi Szent Imre Általános Iskola
A játék alapötletét Kulcsár Marianna Regény-activity címmel a Kis KTE könyvek sorozat 9. kötetének 128-130. oldalán megjelent feladata adta, átdolgozásának apropóját pedig az az igény, hogy az OPKM pályázatán nyert kortárs ifjúsági regényeket megismertessük iskolánk tanulóival.
cél: koncentrációfejlesztés, asszociációs készség fejlesztése, memóriafejlesztés, szókincs bővítése, olvasóvá nevelés
évfolyam: 5-8. (felső tagozat)
tantárgy: magyar nyelv és irodalom
tantárgyi témakör, főbb fogalmak: rokon értelmű szavak, kortárs ifjúsági irodalom
feladattípus, játéktípus: activity
időigény: gyors
Elsőként elmeséltem a csoportnak, hogy az OPKM pályázatán nyertünk, így mintegy 100 új ifjúsági könyvvel gyarapodott könyvtárunk, s ezekkel fogunk most megismerkedni.
Mivel akadt olyan is, aki még nem sokszor nyúlt könyvhöz életében, így előbb meg kellett beszéljük, a sok fura szó közül melyik is a cím, melyik a szerző, mik vannak a borítón s beljebb a címoldalon, ahol többnyire olvashatóbbak az adatok.
A kitalálandó regény címét az Activity szabályainak megfelelően a csapatok (ill. azok szóvivője) szóban körülírják, lerajzolják vagy elmutogatják, a többiek pedig megpróbálják kitalálni.
10-15 fős csoportokkal tervezem a megvalósítást, ezekből 3-4 csapatot alkotunk, majd megbeszéljük a játékszabályokat.
Három (4-5 fős) csoportot alakítottunk ki, egy dobókockával döntöttük el, körülírni, lerajzolni vagy elmutogatni fogja-e az épp soron lévő játékos a kiválasztott könyv címét. A könyvek egy dobozban rejtőztek, ebből válogathattak a gyerekek, majd a címet megjegyezve tértek vissza a csoporthoz (így a többiek nem leshették le a gerincről a címet). A játék végén együtt megnéztük a dobozban, illetve a külön polcon elhelyezett összes könyvet.
eszközigény:
papír és ceruza (vagy tábla és kréta/filc)
dobókocka
a népszerűsítendő könyvek
források: az OPKM pályázatán nyert kortárs ifjúsági irodalom kiválogatott kötetei (az előzetes válogatás azért szükséges, mert természetszerűleg nem minden cím alkalmas ehhez a játékhoz - például ahol (csak) nevek vagy idegen szavak szerepelnek, azokat kihagytam.)
A kiválogatott könyvek listája:
Elsőként egy ötödikes osztály tagjai próbálhatták ki a játékot. Tapasztalatom szerint a körülírás ment legjobban nekik, a rajzolás sokszor nehéz és hosszadalmas, a mutogatás pedig inkább vicces, így esetleg ezek arányain majd változtatunk. (A dobókockákon az 1,6 a rajzolást, a 2,5 a mutogatást, a 3,4 a körülírást jelentette. Esetleg a mutogatás rovására a körülírást megtoldhatjuk még egy számmal, mivel elmutogatni tudták legnehezebben a címeket.)
A többi felsős osztályban már 3,4,5 volt a szavakkal való körülírás, 1 és 6 maradt a rajzolás, és a 2 a mutogatás. Így valamivel pörgősebb lett a játék, nem ment el annyi idő a mutogatással (ami egyébként elég mókás volt többnyire).
Az egyébként is rendszeres olvasó, könyvtárba járó gyerekek közül többen kölcsönöztek is már az új könyvek közül. A többiek számára alighanem csak egy érdekes óra volt, de legalább “jó társaságban”, könyvek között telt.
Előző fejezet:
Bendéné Borsos Anikó: Lássuk az új könyveket! Következő fejezet:
Veress Anikó: A nyomok a könyvtárba vezetnek