Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum gyermek- és ifjúsági gyűjteményének története a könyvtár alapításáig vezethető vissza. Mostoha sorsa ellenére a kezdetektől kiemelkedően fontos volt a pedagógiai kutatás szempontjából. Az 1906-ban alapított Országos Paedagógiai Könyvtár és Tanszermúzeum alapszabálya már előírta e gyűjtemény teljesség igényével történő gyarapítását. 1915-ben az ifjúsági irodalmi gyűjteményrész kb. 2800 műből állt. A könyvtárat 1922-ben a Vallás- és Közoktatási Minisztérium könyvtárába olvasztották.
Az 1958-ban újjáalakult Országos Pedagógiai Könyvtár már külön állományként kezelte a gyermek- és ifjúsági irodalmat. A jelenlegi gyűjteményegységben a két örökhagyó könyvtár értékes ifjúsági és gyermekkönyv-anyaga, valamint az elmúlt több mint 50 év alatt beszerzett művek találhatóak (kb. 65.000 kötet). A gyűjteménnyel kapcsolatos célok nem változtak az elmúlt évtizedek során. A könyvtár jelenleg is lehetőséget kíván biztosítani a pedagógusoknak, hogy megismerjék az általuk közvetítendő gyermek- és ifjúsági irodalmat. A könyvtár támogatja e terület kutatóit egy olyan műhely megteremtésével, mely a forrásokon túl magában foglalja a munkájukhoz szükséges szakirodalmat is. Célja egy olyan élő gyermek- és ifjúsági könyvtár létrehozását, melynek fő feladata a módszertani programok és korosztályos rendezvények szervezése.
A gyűjtemény tartalmilag több nagy csoportra osztható:
1. gyermek- és ifjúsági szépirodalom és ismeretterjesztő irodalom. Ez a gyűjteményrész szép számmal tartalmaz muzeális könyveket is.
2. gyermek- és ifjúsági időszaki kiadványok
3. a gyermekirodalommal foglalkozó szakirodalom.
Hozzászólások: