14–17 éves diákok,
szakkörök, olvasótáborok, napközi otthonok, homogén vagy heterogén csoportok részére. Önállóan felhasználható, ill. tananyaghoz kapcsolható projektmunka
TÁMOP 3.2.4-08/2-2009-0001
Csekő Györgyi, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Irodalom- és nyelvtudomány
15-18
könyvtáros, diák
A program célja:
Zrínyi Miklós, a költő és dédapja portréjának, legendájának, munkásságának mind teljesebb megismerése tanári irányítással, IKT-eszközök felhasználásával. Ezt követően Mikszáth Kálmán: Új Zrínyiász c. regényének a feldolgozása. E mű mind teljesebb megértése, továbbá érintőlegesen jártasság szerzése a magyarországi barokk kultúra, irodalom és művészet kibontakozásában. Néhány irodalmi, képzőművészeti Zrínyi-ábrázolás felkutatása, áttekintése. Az Új Zrínyiász c. regény, tartalmi, nyelvi, stilisztikai feltárása, megértése, belőle a megfelelő etikus magatartási norma levonása. A diákok érdeklődésének felkeltése a Zrínyi-kutatások iránt. Ismerjék fel Zrínyi Miklós alakját a különféle művészeti ábrázolásokban. Alakja jelkép, a magas erkölcsiség megtestesítője – ezt igazolják Kölcsey, Babits, Baka István versei, illetve a Zrínyi alakját ugyancsak megőrző prózahagyomány.
E program elősegíti az együttműködést – akár a csoportban (táborban) véletlenszerűen összekerülő társakkal –, az új barátságok kialakítását, a kooperatív tanulást. Lehetőség van a különféle munkaformák megismerésére, csoportmunkára, illetve az önálló információszerzés gyakorlására, a non-formális tanulás elősegítésére. Szerezzenek a diákok jártasságot a nyomtatott és digitális eszközök használatában.
Ma már az internet a tizenévesek megváltozott írás-olvasási kultúrájában jelen van: nem kikerülni kell, hanem jól használni. Értelmes kereső, böngésző feladatokat adunk, jegyzeteket, táblázatokat készíthetnek, képeket, információkat gyűjthetnek. Megtanulják menteni, rendezni a gyűjtött anyagot, hogy a későbbiekben is képesek legyenek az információt szelektálni, a hasznosat pedig kreatívan felhasználni.
Cél a diákok szépérzékének, magas esztétikai igények kialakítása. Oltsuk beléjük az igényesség, a minőség elvárását!
Reflektív gondolkodásukat különféle fogalmazási gyakorlatokkal fejlesztjük: hangosan gondolkodással, támogatott felidézéssel, fogalmi kapcsolatok grafikus felidézésével, kulcsfogalmak rangsorolásával, interjú, szövegelemzés stb. módján. Egyszerű szövegalkotásokkal a tanulók íráskészsége és helyesírása is javítható.
A tárgyi környezet feltételeinek megismerésével formáljuk környezettudatos magatartásukat!
Célunk a strukturált gondolkodás kialakítása, adaptív képességfejlesztés, a kreativitás, a szövegértés fejlesztése. A kifejező és értő olvasás gyakorlása során az olvasásszeretet kialakítása, a diákok olvasóvá nevelése. A fogalmazókészség és a kommunikációs kompetencia növelésével: a teljes személyiségfejlesztés. Pedagógiailag a tanuló konstruktív életvitelre való felkészítése, a morális, önfejlesztő, értékóvó magatartás kialakítása.
Mindkét Zrínyi-hős modellértékű személyként való bemutatása, életének, életelveinek megismerése. Ezt követően a vázolt program megvalósulása során várható, hogy tartalmas, gazdag Zrínyi-portrék maradnak meg a diákokban, hőseink hősökként élhetnek tovább.
1. modul: Zrínyi portrék (3 óra)
2. modul: Mikszáth Kálmán: Új Zrínyiász (3 óra)
3. modul: Zrínyi ábrázolások a képzőművészetben (3 óra)
4. modul: Zrínyi és az utókor (2 óra)
5. modul: Összegző értékelés (1 óra)
Olvasás, szövegértés, Anyanyelvi kommunikáció, Digitális, információs kompetencia, Tanulás, kreatív és kritikai gondolkodás, Kulturális tudatosság és kifejezőkészség, Együttműködési készség, csapatmunka
Hozzászólások: