|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2018. augusztus 02.
Veress Anikó könyvtárostanár, Szegedi Szakképzési Centrum Déri Miksa Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
A diáknapra szervezett vetélkedő célja az volt, hogy játékos feladatokon keresztül, kötetlen formában népszerűsítse a könyvtárat és az olvasást. Fel szerettem volna hívni a figyelmet az új beszerzésekre és a krimi műfajára, amely nem olyan népszerű a középiskolás fiúk körében.
A vetélkedő tartalma, keretei
A vetélkedő témája a krimi volt. Választásom azért esett a erre a műfajra, mert a pályázaton nyert könyvek között több rejtélyes történetet dolgozott fel, illetve tapasztalatom alapján ez a korosztály szereti a nyomozós feladatokat, habár a krimi műfaját tapasztalataim alapján nem kedveli. A rendezvényen 6, két főscsapat vehetett részt. A verseny 1,5-2 órát vett igénybe. A rendezvényt támogatta a diákönkormányzat, így az első 3 helyezett jutalomban részesült.
A vetélkedő során 6 detektívregényt szerettem volna megismertetni a diákokkal, melyek közül kettőt választottam a pályázaton nyert könyvekből.
A könyvek a következők:
A kerettörténet szerint hat könyv tűnt el a könyvtárból, s ezeket a csapatoknak (nyomozóknak) kellett megkeresni. A feladatok 4 nagyobb téma köré csoportosultak: helyszínelés, informálódás, nyomozás, sajtótájékoztató A versenyzők a vetélkedő során egy jegyzőkönyvet töltenek ki.A csapatok a feladatokra pontokat kaptak, s a legtöbb pontot elért csapat nyert.
A feladatok felépítése réven maximum 6 csapat vehet részt a vetélkedőn. Szükség van a feladatok megoldásához minden csapat számára egy internettel rendelkező számítógépekre, valamint egy QR-kód olvasására alkalmas mobil eszközre. Mi a vetélkedőt egy számítógépes teremben tartottuk, mivel a könyvtárban nincs megfelelő számú számítógép. A verseny során természetesen a könyvtárat is kellett használniuk.
A helyszínelés a ráhangolódást szolgálta, itt három feladaton keresztül ismerték meg a tanulók, mely könyvekről lesz szó a vetélkedő során. A feladatmegoldás közben használhatták az internetet.
Az első feladat egy különbség-keresés volt, amely során két képet kellett összehasonlítani. Egy nyomozó számára fontos a jó megfigyelő-képesség és a memória. Az egyik képen az összes pályázaton nyert könyv látható, a másikon kettő hiányzik. Először az összes könyvet tartalmazó képet nézhették a versenyzők egy percig, aztán a hiányosat, s ez alapján kellett megállapítaniuk, hogy mely könyvek tűntek el. A fotót úgy érdemes elkészíteni, hogy jól olvashatóak legyenek a könyvek címei. Ezt a feladatot akár élőben is meg lehet valósítani, s akkor biztos nem lesz probléma a címek láthatóságával.
A második feladatban elszakadt könyvborítók alapján kellett kitalálni a hiányzó könyvek címét.
A harmadikban egy-egy puzzle-t kellett kirakniuk a versenyzőknek a maradék két könyv kitalálásához. A puzzle-kat az internetes Jigsawplanet nevű programmal készítettem.
A két kirakó:
Két témát tartalmaz ez a szakasz.
Az elsőben a krimiről általában kellett információt keresni az interneten. Ehhez egy keresztrejtvényt készítettem, melyből minden csapat megtudhatta, hogy a nyomozás során a későbbiekben melyik könyvet kell megkeresniük. (Ez a feladat azt is meghatározta, hogy a vetélkedőben maximum 6 csapat vehetett részt.) A csapatoknak ugyanazokra a kérdésekre kellett válaszolniuk, csak a megoldás lett minden csapatnál más. A keresztrejtvény kérdéseit egy-egy QR-kód mögé rejtettem, melyet papíron kinyomtatva kapott meg minden csapat.
A diákok ezt a feladatot tartották a legérdekesebbnek.
A keresztrejtvények és a megoldás innen tölthető le.
A keresztrejtvény kérdései:
(Zárójelben a válasz olvasható.)
a. A krimi atyja (Edgar Allan Poe)
b. Agatha Christie híres belga nyomozója (Hercule Poirot)
c. Sherlock Holmes orvos barátja, aki megírja nyomozásai történetét (Doktor Watson)
d. A skandináv krimi jelentős alkotója, regényei főszereplője Kurt Wallander (Henning Mankell)
e. Nagyon termékeny kortárs magyar krimi- és kalandregényíró, írói álneve: Leslie L. Lawrence (Lőrincz L. László)
f. Kondor Vilmos történelmi krimisorozata, melynek főszereplője Gordon Zsigmond (Bűnös Budapest)
g. A híres svájci drámaíró, Friedrich Dürrenmatt egyik krimije (Az ígéret)
A másodikban rövid informálódás után töltöttek ki a tanulók egy online feleletválasztós tesztet a kiválasztott 6 könyvről. A feladat elején kaptak 5 percet, hogy utánanézzenek az interneten, azoknak a könyveknek, melyeket nem ismernek a hat közül. Ehhez előzetes információkat, instrukciókat nem kaptak, csak annyit tudtak, hogy utána kérdésekre kell válaszolniuk. A feladathoz a Kahoot (https://kahoot.com/) programot használtam. Minden regényhez 3 kérdést szerkesztettem, így összesen 18 kérdés lett.
Az alábbiakban közöljük a kéréseket és a válaszlehetőségeket. A megoldást aláhúzással jelöltük.
Q1: Melyik regény indult rádiójátékként a Kossuth Rádión?
(Én vagy senki, Ezopara, Epic, Időfutár)
Q2: Minek az istene Erebosz a görög mitológiában?
(világosság, föld, sötétség, emlékezés)
Q3: Melyik krimi szól egy sorozatgyilkosról, aki családos nőket öl meg?
(Én vagy senki, Ezopara, Hóember, Időfutár)
Q4: Az egyik krimi írója a regény írásának felénél gyilkost váltott. Melyiké?
(Én vagy senki, Epic, Erebos, Hóember)
Q5: Melyik regényben játszik fontos szerepet az időutazás? (Időfutár, Erebos, Hóember, Epic)
Q6: Sok természetfölötti, hátborzongató esemény történik ebben a műben.
(Időfutár, Epic, Én vagy senki, Ezopara)
Q7: Melyik regény szól különlegesen tehetséges fiatalokról?
(Epic, Hóember, Én vagy senki, Erebos)
Q8: Melyik krimiben tölt a főszereplő egyre hosszabb időt sötéttündeként a virtuális világban? (Erebos, Ezopara, Én vagy senki, Hóember)
Q9: Melyik mű cselekménye kapcsolódik szorosan Kispál és a Borz-dalokhoz?
(Epic, Ezopara, Én vagy senki, Időfutár)
Q10: A főszereplő egy nehéz természetű, alkoholista, láncdohányos, de zseniális gyilkossági nyomozó.
(Erebos, Hóember, Én vagy senki, Epic)
Q11: Mit jelent az Epicben feltűnő szikambria kifejezés?
(Aranymetszés, művészi arányosság.; A trónuson ülő Szűz Máriát szentekkel ábrázoló festmény.; Egy ókori város, melyet Attila hun király alapított.; Az idő és a termékenység istene a rómaiknál.)
Q12: Melyik regény foglalkozik a mesterséges intelligencia kérdésével?
(Időfutár, Epic, Én vagy senki, Erebos)
Q13: A fiatalok mindegyike küzd valamilyen problémával (testképzavar, bűntudat, kirekesztettség). (Időfutár, Én vagy senki, Hóember, Erebos)
Q14: Melyik műben játszik fontos szerepet Mozart híres operája, a Varázsfuvola?
(Én vagy senki, Ezopara, Időfutár, Erebos)
Q15: Melyik regényből készült 2017-ben film?
(Epic, Én vagy senki, Erebos, Hóember)
Q16: Melyik regényben nyomoz 7 kamasz a zaklatójuk után, aki korábban megmérgezte 3 társukat?
(Időfutár, Erebos, Ezopara, Én vagy senki)
Q17: Ez a regény néha a Harry Potterre, néha A da Vinci-kódra, néha pedig az X-Menre hasonlít. (Időfutár, Ezopara, Epic, Én vagy senki)
Q18: Melyik regényben ismerkednek össze a szereplők egy ismeretlen férfi temetésén?
(Hóember, Időfutár, Ezopara, Én vagy senki)
A nyomozás során a részt vevő diákoknak meg kellett keresniük az iskola épületében elrejtett könyveket. (Minden csoportnak csak egy könyvet kellett megtalálnia.) A csapatok kaptak egy titkosírással írt szöveget, amely a megkeresendő könyv helyét tartalmazta, illetve egy könyvcímet oldalszámmal, amely szükséges volt a titkosírás megfejtéséhez. A titkosíráshoz a könyvkódolást használtam, ahol a betűket egy számpár jelöli. Először tehát meg kellett találni a könyvtárban a titkosírás megfejtéséhez szükséges könyvet a katalógus alapján, aztán a könyv alapján megfejteni az elrejtett krimi helyét. A kódolás megfejtéséhez szükséges könyveket, úgy válogattam össze, hogy helyileg viszonylag távol legyenek egymástól, hogy a csapatok ne zavarják egymást a keresésben.
Pl.:
Singh, Simon: A nagy bumm. Bp., 2006. 17. p.
Mendöl Tibor: A földrajztudomány az ókortól napjainkig. Bp., 1999. 15. p.
Példa a kódolásra: A nagy bumm a 17. oldalon kellett a következő betűket megkeresni első szám=sor, második szám=betű a sorban):
3-10, 10-2, 3-21, 2-5, 10-7, 2-31
2-10
6-6, 5-8, 4-10, 2-9, 1-15, 14-16, 12-5
A sajtótájékoztatón azt a könyvet kellett bemutatniuk, amit megtaláltak. Ehhez egy szófelhőt kellett készíteniük legalább 10 szóból. Ehhez a WordArt internetes oldalt használtuk.
Íme két elkészült szófelhő (Hóember, Erebos):
Az egyes feladatok elérhető pontszámai és szempontjai:
Helyszínelés 12 - Minden jó válasz 1 pont.
Keresztrejtvény 15 - Minden jó válasz 2 pont. Plusz 1 pont a megfejtés.
Kahoot 12 - 1. csapat: 12 pont, 2. csapat: 10 pont, 3. csapat: 8 pont, 4. csapat: 6 pont, 5. csapat: 4 pont, 6. csapat: 2 pont
Nyomozás 9 - 1 csapat: 6 pont, 2. csapat: 5 pont, 3. csapat: 4 pont, 4. csapat: 3 pont, 5 csapat: 3 pont, 6. csapat: 1 pont
Szófelhő 12 - 1. csapat: 12 pont, 2. csapat: 10 pont, 3. csapat: 8 pont, 4. csapat: 6 pont, 5. csapat: 4 pont, 6. csapat: 2 pont
Összesen 60
Előző fejezet:
Umenhoffer István: Ki aktív itt? Következő fejezet:
Fejezet képei és videói