|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2018. április 18.
Kovácsné Diós Emese iskolai könyvtáros és mtsi: Mikepércsi Hunyadi János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Pongrác Kiadó egy kortárs irodalmi művével ismertetlek meg benneteket. A könyv szerzője Piret Raud, aki egyike a legnépszerűbb észt gyermekkönyvíróknak, az illusztrátor Hillar Mets, aki szintén elismert alkotó Észtországban, a kötet címe pedig: Tóbiás és a 2/b.
Piret Raud 1971-ben született Tallinnban, Észtország fővárosában. Írói tehetségéért nem kellett messzire mennie, hiszen az egész családja írással foglalkozik. Édesanyja Aino Pervik gyermekkönyv-író és számos magyar kötet észt fordítója: pl. Janikovszky Éva, Mikszáth Kálmán, Mándy Iván műveit is ő fordította észtre. Édesapja Eno Raud szintén író, nevéhez a következő művek fűződnek: A repülő csészealjak története, Mohaszakállék újabb kalandjai. Az előbbi könyvtárunk polcán is megtalálható a kortárs gyermekirodalmi művek között. Testvérei Rein Raud író és japanológus, és Mihkel Raud zenész, író a családban tehát mindenki írásra adta a fejét.
Piret a Tallinni Művészeti Egyetem grafika szakán végzett. Egy ideig a legnevesebb észt gyerekfolyóirat, a Täheke (Kiscsillag) főszerkesztője volt. 1999 óta szabadfoglalkozású író, illusztrátor. Rengeteg kötetet az ő grafikái díszítenek, s ezeket különböző elismerésekkel jutalmazták pl. 2009-ben „Az év legszebb gyerekkönyve” díjjal. Többnyire saját maga által illusztrált könyvei közül többet lefordítottak már angolra, németre, oroszra, franciára, japánra, litvánra, spanyolra, lettre. Astrid Lindgren-emlékdíjra jelölték 2014-ben.
Habár nagy nemzetközi sikerről nem beszélhetünk a Tóbiás és a 2/b kapcsán, mivel a magyaron kívül eddig csak lett nyelven jelent meg, mégis örömteli Tóbiásék megjelenése a hazai piacon, hiszen gyerekekről gyerekeknek szól.
A könyv elején megismerkedhetünk a 2/b összes tanulójával. Az osztály közösségét 14 fiú és 14 lány alkotja. Az összes lánynak hosszú a haja, hetük nevében szerepel az Anna szó, ezért eleinte őket nehéz volt megkülönböztetni egymástól.
A 2/b semmiben sem különbözik egy valódi osztálytól. A gyerekek nagyon összetartóak, néha ugyan klikkesednek, de ha kell, mindig kiállnak egymásért, a közös célokért. A szereplők, élükön Tóbiással, egytől egyig nagyon barátságos karakterek. A pedagógusok vicces neveket kaptak, de ők is szerethető egyéniségek, őket is a közös cél, a helyes megoldások megteremtése vezérli, segítőkészek, s mindig a realitások talaján maradnak.
Nagyon jó az osztályközösség, a csínytevésekben is egy emberként vesznek részt, amikor a versenyre szánt káposztát megeszik, vagy amikor Uku Röfi malacát megmentik attól, hogy karácsonyi lakoma legyen belőle. Ugyanakkor ki is állnak egymás mellett, amikor a farsangon kiderült, hogy Villunak nincs jelmeze, mert hiányzott. Mindenki adott neki a saját öltözékéből egy-egy kiegészítőt, így végül ő lett a jelmezverseny és a vele járó ajándékutalvány nyertese. Nyereményéből pedig az egész osztályt megajándékozta vicces fejeket ábrázoló lufikkal.
A diákok sok vicces kalandot élnek át együtt, még ha a dolgok nem is mindig úgy végződnek, ahogyan azt előre eltervezték, végül minden helyzetet megoldanak.
A fejezetek mind-mind kedves, aranyos, humoros, teljesen hétköznapi történetek. A bennük lévő események megtörténhetnek a valóságban is. Éppen ezért magával ragadóak és a legtöbb esetben nagyon tanulságosak is. A történetek terjedelmileg nem túl hosszúak, és nem is függnek szorosan össze.
Az illusztrációk hűen kísérik és tükrözik az eseményeket, azonban a karakterek megformázása kissé morbidra sikeredtek. pl.: Círóka, Cecillia tanárnő elégé mogorvának tűnik a borítóképen, pedig a róla szóló fejezetben kiderül, hogy Ő is érző szívet takar. A szerző szeretetteljes humorral mutatja be az észt iskolások mindennapjait, ahol a bájos, vidám történetekben akár a gyerekek, akár a felnőttek magukra ismerhetnek. Kellemes kikapcsolódást nyújt a könyv. Jó szívvel ajánlom 1-2.évfolyamos kis diákoknak, fiúknak - lányoknak egyaránt. Abszolút helye van a kortárs gyermekirodalmi művek között!
Kovácsné Diós Emese mb. iskolai könyvtáros
Ez a könyv nagyon tetszett nekem, mert eléggé vicces. Sok hasonlóság van a történetben, ami velem is van. 8 éves vagyok én is, szintén a 2/b-be járok és az én padtársam is Erik, ráadásul még szemüveges is, mint a könyvbéli szereplő. A kedvenc részem az osztálykirándulás volt. Nagyon jól le vannak írva a történetek, olvasás közben mindig el tudtam képzelni a helyszíneket és a szereplőket is.
Vass Réka tanuló, 2.b
Nagyon aranyos kis regény, szépen felépítve a tanév mentén. Jó leírásokkal, részletesen, akár az osztálynévsort is össze lehet állítani a könyv alapján. A humora is egészen jó, felnőttként is többször megnevettetett. Igazán élvezhető volt, a gyermekem rengeteg hasonlóságot felfedezett magában és a történetben, ezért nagyon könnyen bele tudta magát érezni a történetbe. A könyv mérete megfelelő, a betűméret és a fejezetek hosszúsága szintén. Egy valami volt számomra negatívum, az illusztráció. Szerintem kedvesebb figurák illettek volna a lapokra és a borítóra is. Olvastam volna még tovább!
Vassné Oroszi Anita szülő
Nagyon tetszett a könyv. Humoros, olvasmányos gyerekbarát történeteket mutat be. Nyelvezete a gyermekek számára könnyen olvasható, érthető.
Minden kis történetnek nevelő célzatú tanulsága van. Olyan mindennapi szituációkon keresztül láttatja a világot, melyet a gyerekek maguk is átélnek. Rávilágít olyan fontos kérdésekre, mint a különbözőségek elfogadása, a tolerancia, az összetartozás érzése. Pedagógiai értelemben is nagyon hasznos, hiszen a történteken keresztül szélesíti, alakítja a gyermekek világnézetét, látásmódját. A fejezetek cselekménye folyamatosan fenntartja az olvasó figyelmét, nem válik unalmassá. A humor, az irónia végig jelen van ezért nagyon szerethető a könyv.
A történetek a mai kor gyerekének szólnak ezért sokszor akár úgy is érezhetik, hogy ez velük is megtörténhetne, vagy már át is éltek hasonló szituációkat.
Jó szívvel ajánlom a könyvet gyereknek, felnőttnek egyaránt! Pedagógusként egy – egy történetet magam is szívesen megismertetek a gyerekekkel akár az olvasás óra keretében.
Pásztorné Pálfi Judit pedagógus
(Raud, Piret: Tóbiás és a 2/b. Budapest, Pongrác, 2014, 110 p.)
Következő fejezet:
Minárik Katalin: Tóbiás mint közös olvasmány