|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
E számunk szerzői:
Bűdi Boglárka | képzési referens, Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet Észak-Magyarországi Regionális Irodája, Eger
Cs. Bogyó Katalin | könyvtárostanár, szakértő, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskolája, Szeged
Dömsödy Andrea | iskolai könyvtári szakreferens, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest
Gráberné Bősze Klára | nyugalmazott könyvtáros, Budapest
Hülber László | egyetemi tanársegéd, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoport, Budapest
Jáki László | neveléstörténész, bibliográfus, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest
Lévai Dóra | egyetemi adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Intézet Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoport, Budapest
Ludányi Ágnes | főiskolai tanár, Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar, Eger
Ollé János | főiskolai docens, Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar Neveléstudományi Intézet, Eger
Pogányné Rózsa Gabriella | főiskolai docens, Nyugat-Magyarországi Egyetem Könyvtár- és Információtudományi Tanszék, Szombathely
Szebeni Rita | főiskolai docens, Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar, Eger
________________________________
MUSTRA
Folyóiratunk 17. évfolyama gazdag tartalmának két írása is a múltból indul ki. Pogányné Rózsa Gabriella tudományos igényű tanulmánya a középkorig nyúlik vissza. Írása távol áll ugyan a XXI. század problémáitól, de Sevillai Szent Izidor munkásságának bemutatása olyan gyökereket mutat be, melyek hozzájárulhatnak a könyvek, könyvtárak, az olvasás mai problémáinak megértéséhez.
A távoli múlttal szemben Gráberné Bősze Klára a XIX-XX. század fordulóján élt tudós tanárt, Tóth Rezsőt mutatja be, aki író, tankönyvíró és irodalomtörténészként a népiskolai ifjúsági könyvtárak előadójaként, szakértőjeként vált ismertté. Gráberné írása azért is különös figyelmet érdemel, mert kevéssé ismertek azok a törekvések, melyek e téren az első világháborút megelőző években történtek.
Az önismeret összetett problémájához kíván adalékokat szolgáltatni Ludányi Ágnes és Szebeni Rita. Vizsgálatukban az olvasást, az irodalmi alkotások olvasását alkalmazták. Az önismerethez három, eltérő kulturális hátterű mű értelmezésén, hatásán és elemzésén át vezetett az út.
Az olvasóvá nevelés számos gondja között különös figyelmet érdemel a mese szerepe. Ezért is hívjuk fel a figyelmet Bűdi Boglárka írására, melyben a meseolvasási szokások változásaival foglalkozik. Sajnos, ahogy ezt írása is bizonyítja a változások kedvezőtlenek.
Izgalmas, s remélhetőleg olvasónk érdeklődését fogja kiváltani Hülber László, Lévai Dóra és Ollé János írása, melyben a digitális tankönyvek jelenével és jövőjével foglalkozik. A hagyományos – papíralapú – tankönyvek elavulása csak idő kérdése, a változásokra való felkészülés különös figyelmet érdemel.
A fenti témával részben összefügg Dömsödy Andrea írása, amely Az interneten elérhető forrásokra való hivatkozás témaköre az informatikai tankönyvekben címen foglalkozik a fontos tantervi kérdéseket is érintő problémával.
Jáki László
________________________________
A Költészet napja alkalmából folyóiratunk elektronikus változatában Találkozás a költészettel címen 19 alkotó visszaemlékezését közöljük. A bemutatott költők, alkotók: Ágh István, Vészi Endre, Weöres Sándor, Vas István, Tolnai Gábor, Hárs László, Hajnal Anna, Palotai Boris, Bárdosi Németh János, Harsányi Zsolt, Török Sophie, Tamási Áron, Sinka István, Fodor József, Szilágyi Géza, Szabó Dezső, Benedek Elek, Csorcsán Szűcs Mihály és Jászai Mari.
_______________________
Könyv és Nevelés
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet folyóirata
Szerkesztőbizottság:
Adamikné Jászó Anna, Dán Krisztina, Fischerné Dárdai Ágnes, Golnhofer Erzsébet, Kelemen Elemér, Nádasi András
Főszerkesztő:
Csík Tibor
Alapító szerkesztő:
Jáki László
Olvasószerkesztők:
Dobos Zsuzsanna, Gyimesné Szekeres Ágnes, Juhász Zsuzsanna
Layout tervek:
Salt Communications Kft.
Megrendelés:
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Kiadói és Kommunikációs Központ
Levélcím: 1143 Budapest, Szobránc u. 6-8.
Hirmondó Ágnes Telefon: (06) 1 235-7200/117-es mellék E-mail: kiado@ofi.hu
Előfizetési díj 1 évre 2000 Ft plusz postaköltség, egy lapszám ára: 500 Ft.
Szerkesztőség:
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
1089 Budapest, Könyves Kálmán krt. 40.
Telefon: (06) 1 323 5508
E-mail: ken@opkm.hu
Internet: eken.opkm.hu
Felelős kiadó:
az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
főigazgatója, Kaposi József
Megjelenik évente négyszer
Terjesztés: Magyar Posta Zrt. és Könyvtárellátó Nonprofit Kft.
Egyes számok megvásárolhatók az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai Könyvtár és Múzeumban
Nyomda:
Duna Mix Kft. (2600 Vác, Barabás Miklós u. 1.)
Terjedelem: 7,5 ív
Készült: 225 példányban
ISSN 0454-3475
Készült
a Nemzeti Kulturális Alap
támogatásával
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum | Budapest
TARTALOMJEGYZÉK
7 | Mustra
KÖNYVTÁR
8 | Sevillai Szent Izidor nézetei a könyvekről, könyvtárakról és az olvasásról
/ Pogányné Rózsa Gabriella
33 | Tóth Rezső dr. (1875‒1916) az ifjúsági irodalomhoz és az ifjúsági könyvtárakhoz kapcsolódó munkássága / Gráberné Bősze Klára
OLVASÁSPEDAGÓGIA
44 | Önismereti munka irodalmi alkotások elemzésén keresztül
/ Ludányi Ágnes − Szebeni Rita
53 | Transzgenerációs hatás érvényesülése a meseolvasási szokások tekintetében
/ Bűdi Boglárka
IFJÚSÁGI IRODALOM
e | Találkozás a költészettel / Jáki László
TANKÖNYV, TANESZKÖZ
67 | Út az új generációs digitális tankönyvek megvalósításához
/ Hülber László − Lévai Dóra − Ollé János
90 | Az interneten elérhető forrásokra való hivatkozás témaköre az informatika-tankönyvekben / Dömsödy Andrea
HÍREK, KITEKINTÉS
116 | Könyvtárhasználati óravázlatok. Könyvismertetés / Cs. Bogyó Katalin
Felhívjuk Tisztelt Olvasóink figyelmét, hogy a Könyv és Nevelés interneten a nyomdai úton előállított változat megjelenése után 60 nap elteltével válik hozzáférhetővé (eken.opkm.hu).
A tartalomjegyzékben a piktogram azt jelzi, hogy az adott írás interneten,
a http://www.eken.opkm.hu/ oldalon jelenik meg.
________________________________
TABLE OF CONTENTS
7 | Show
LIBRARY
8 | Isidore of Seville about books, libraries, and reading
/ Gabriella Pogány Rózsa
33 | Dr. Rezső Tóth’s (1875-1916) works for youth literature and youth libraries
/ Klára Gráber Bősze
PEDAGOGY OF READING
44 | Get self-knowledge through the analysis of literary works
/ Ágnes Ludányi – Rita Szebeni
53 | Intergenerational effect on story-reading habits / Boglarka Bűdi
YOUTH LITERATURE
e | Encounters with poetry / László Jáki
TEXTBOOK/TEACHING AID
67 | Road to the implementation of the new generation of digital textbooks
/ László Hülber − Dóra Lévai − János Ollé
90 | Citing web resources in ICT textbooks / Andrea Dömsödy
OUTLOOK/NEWS
116 | Library lesson plans. A book review / Katalin Cs. Bogyó
_______________________________
INHALTSVERZEICHNISS
7 | Muster
BIBLIOTHEK
8 | Die Ansichten von Isidore von Sevilla über Bücher, Bibliotheken und Lesen
/ Gabriella Pogány Rózsa
33 | Die Tätigkeit von dr. Rezső Tóth, (1875‒1916) im Interesse der Kinderliteratur und der Kinderbücherei / Klára Gráber Bősze
LESENSPÄDAGOGIK
44 | Selbsterkenntniss durch die Analyse von literarischen Werken
/ Ágnes Ludányi – Rita Szebeni
53 | Generationsübergreifende Auswirkungen bezüglich der Lesegewohnheiten von Märchen / Boglarka Bűdi
KINDERLITERATUR
e | Begegnungen mit Poesie / László Jáki
LEHRBUCH-LEHRMITTEL
67 | Wege für die Umsetzung der neuen Generation von digitalen Lehrbücher
/ László Hülber − Dóra Lévai − János Ollé
90 | Das Zitieren von Onlinedokumenten in den Lehrbüchern der Informatik
/ Andrea Dömsödy
NACHRICHTEN
116 | Stundenpläne der Bibliotheksbenutzung. Buchbesprechung / Katalin Cs. Bogyó
_______________________________
Hozzászólások: