|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
TARTALOMJEGYZÉK
Mustra
150 ÉVE SZÜLETETT GÁRDONYI GÉZA
Bencédy József: Gárdonyi műveinek stílusa és nyelvezete
Hanisné Petró Valéria: Gondolatok a szerelemről – Diákok reflexiói Gárdonyi Hosszúhajú veszedelem című művéről
Ifj. Horánszky Nándor: … a néptanítók érdekeiért
Rápolthy Ágnes: Miért ragyognak Sanghajban az egri csillagok?
Simon Pallós Piroska: Az Egri csillagok török nyelven
Tölgyesi József: „A lámpás én vagyok… Utat mutatok.” – Gárdonyi (Ziegler) Géza devecseri tanítósága
eKéN Borostyániné Rákóczi Mária (szerk.): Gárdonyi pedagógiai vonatkozású írásai
eKéN Cs. Bányai György: "Kell egy hídnak lenni… Ez a híd a néptanító." – Gárdonyi Dabronyban
eKéN Domokos György: Eger ostroma
eKéN Jáki László: Találkozások Gárdonyival
eKéN Jáki László: Tények, adatok, történések Gárdonyi Géza pedagógiai munkásságáról
eKéN Tóth Margit (szerk.): Sárvári általános iskolások Gárdonyiról
eKéN Tulner Gábor: Az egri vár 3D-ben – A technológia használata Gárdonyi tanításában
KÖNYVTÁR
Hock Zsuzsanna: Az Országos Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny 2012−2013 tapasztalatai
Holl András: A kibővített folyóiratok (enhanced journals)
Koltay Tibor: Új média, információs műveltség, írás, olvasás, tanulás
Z. Karvalics László: Tudományos ismeretterjesztés, tudomány és digitális kultúra
OLVASÁSPEDAGÓGIA
Emőd Teréz: Biblioterápia és nevelés
Steklács János − Szabó Ildikó: Olvasási stratégiák megjelenése a kerettantervben, az olvasás értékelésében és egy készülő munkafüzetcsaládban
IFJÚSÁGI IRODALOM
Bárdos József: A modern magyar gyermekköltészet keretei
Pegán Anita: Ponyva: kontra és pro – Megjegyzések Vajda Kornél cikkéhez
eKéN Tóth Rezső: Ifjúsági irodalomról és ifjúsági könyvtárakról
TANKÖNYV, TANESZKÖZ
Bocskor Medvecz Andrea: A két világháború közötti Magyarország története az ukrajnai történelemtankönyvekben
HÍREK, KITEKINTÉS
Málnási Ferenc: A tájnyelv varázsa − Nagy Emma: Székelyszenterzsébet tájnyelve a XX. században
Vajda Kornél: Fogarassy Miklós (1939−2013)
__________________________________________________________
Mustra
Folyóiratunk múlt értékei iránti következetes érdeklődése szinte kötelezővé teszi, hogy kiemelten foglalkozzunk Gárdonyi Géza születésének 150. évfordulójával.
Tesszük ezt még akkor is, ha tudjuk, hogy sokak számára időszerűtlen az egri vár védőinek önfeláldozó hazaszeretete vagy Vicuska és Gergő „idejétmúlt” érzelmei. Lehet, hogy ezeknek az értékeknek a védelme utóvédharc, de mégis gondolkodásra késztet, hogy vajon nem ilyen utóvédharcot vívott-e a várat védő Dobó is társaival? És ha már felmerül Gárdonyi és az Egri csillagok időszerűségének esetleges megkérdőjelezése, felhívjuk olvasóink figyelmét két írásunkra, melyek a regény kínai és török kiadásával foglalkoznak. A két fordítás egyrészt különlegesen nagy teljesítmény, másrészt figyelemre méltó elismerése ifjúsági irodalmunk általunk is kiemelten értékelt művének. Szerkesztőségünk szándéka figyelemmel kísérni a könyv kínai és török fogadtatását. Különösen az utóbbi érdekes, hiszen az Egri csillagok nem a török–magyar barátságról szól… Már magának a könyvnek a kiadása is azt jelzi, hogy az értékes irodalom képes az évszázados sérelmek feloldására. A fenti írások mellett több szerző is (Bencédy József, Domokos György, Hanisné Petró Valéria, Horánszky Nándor, Tölgyesi József) foglalkozik Gárdonyi életének, pedagógiai szemléletének egy-egy részletével. Igen aktuális témát elemez Koltay Tibor az Új média, információs műveltség, írás, olvasás, tanulás című − gazdag irodalomra épülő − tanulmánya, melyben a felvetett gondolatok folyóiratunk tematikájának szinte minden alapkérdését érintik. A hazai irodalomban kevéssé ismert kérdésről, a biblioterápiáról és a nevelés összefüggéseiről ír Emőd Teréz. A könyv gyógyító erejének elismerése nem új felvetés, de a jelenséggel kapcsolatban felmerült kérdések rendszerbe foglalása segít a félreértések tisztázásához.
Végül örömmel közöljük, megtört a jég: Vajda Kornél és Pegán Anita vitája a ponyva kérdéséről talán egy pozitív folyamat kezdetét jelenti, s továbbgondolkodásra, vagy jobb esetben az álláspontok megerősítésére serkenetek.
Jáki László
__________________________________
CONTENTS
Show
GÉZA GÁRDONYI WAS BORN 150 YEARS AGO
József Bencédy: The style and language of Gárdonyi's works
Valéria Hanis Petró: Thoughts about love – Students reflections on Gárdonyi's work „Hosszúhajú veszedelem” („The Menace with Long Hair”)
Nándor Horánszky Jr.: … on behalf of elementary schoolmasters
Ágnes Rápolthy: Why the „stars of Eger” shine in Shanghai?
Piroska Simon P.: Gárdonyi's work „Egri csillagok” (Eclipse of the Crescent Moon) in Turkish
József Tölgyesi: „The lantern is me... I stake out the course.” − Géza (Ziegler) Gárdonyi's teacher years in Devecser
eKéN Mária Borostyáni Rákóczi (ed.): Gárdonyi's education-related works
eKéN György Cs. Bányai: „There should be a bridge... This bridge is the elementary schoolmaster.” − Gárdonyi in Dabrony
eKéN György Domokos: The siege of Eger
eKéN László Jáki: Encounters with Gárdonyi
eKéN László Jáki: Facts, figures and stories about Géza Gárdonyi's educational work
eKéN Margit Tóth (ed.): Sárvár Pupils' reflections on Gárdonyi
eKéN Gábor Tulner: The fortress of Eger in 3D – The use of technology in teaching Gárdonyi
LIBRARY
Zsuzsanna Hock: Experiences of the National Contest of library use named after Péter Bod for the school year 2012/2013.
András Holl: About enhanced journals
Tibor Koltay: New media, information literacy, writing, reading, learning
László Z. Karvalics: Dissemination of scientific information, science and digital culture
PEDAGOGY OF READING
Teréz Emőd: Bibliotherapy and education
János Steklács – Ildikó Szabó: Reading strategies in curriculum framework, in reading assessment framework and in a workbook-serie in hand
YOUTH LITERATURE
József Bárdos: The characteristics of Hungarian contemporary children's poetry
Anita Pegán: Pulp fiction: for and against – Comments to Kornél Vajda's article
eKéN Rezső Tóth: About youth literature and youth libraries
TEXTBOOKS/TEACHING AID
Andrea Bocskor Medvecz: The history of Hungary between the two world wars in the textbooks of history in Ukraine
NEWS, OUTLOOK
Ferenc Málnási: The charm of the dialect − Emma Nagy: Székelyszenterzsébet tájnyelve a XX. században (Dialect of Székelyszenterzsébet in XXth century)
Kornél Vajda: Miklós Fogarassy (1939−2013)
INHALTSVERZEICHNIS
Muster
GÉZA GÁRDONYI IST VOR 150 GEBOREN
József Benczédy: Die Sprache und der Stil Gárdonyis Werke
Valéria Hanis Petró: Gedanken über Liebe – Reflexionen der SchülerInnen über Gárdonyi's Schrift „Hosszúhajú veszedelem” („Langhaarige Bedrohung”)
Nándor Horánszky Jr.: … im Interesse der Volksschullehrer
Ágnes Rápolthy: Warum glänzen die Sterne von Eger in Shanghai?
Piroska Simon P.: „Die Sterne von Eger” in türkischer Sprache
József Tölgyesi: „Ich bin das Licht... Ich zeige den Weg.” − Géza (Ziegler) Gárdonyis Lehrerjahre in Devecser
eKéN Mária Borostyáni Rákóczi (ed.): Gárdonyis pädagogische Werke
eKéN György Cs. Bányai: „Es soll eine Brücke sein... Diese Brücke ist der Volksschullehrer.” − Gárdonyi in Dabrony
eKéN György Domokos: Die Erstürmung von Eger
eKéN László Jáki: Begegnungen mit Gárdonyi
eKéN László Jáki: Fackten, Daten, Ereignisse über Géza Gárdonyis pädagogische Tätigkeit
eKéN Margit Tóth (ed.): Gedanken der SchülerInnen der Grundschule in Sarvar über Gárdonyi
eKéN Gábor Tulner: Die Festung von Eger in 3D – Die Nutzung von Technologie im Unterricht von Gárdonyi
BIBLIOTHEK
Zsuzsanna Hock: Erfahrungen des Nationalen Bibliotheksbenutzlichen Wettbewerbs benannt Péter Bod 2012/2013.
András Holl: Über erweiterte Zeitschriften
Tibor Koltay: Media, Informationskompetenz, Schreiben, Lesen, Lernen
László Z. Karvalics: Verbreitung wissenschaftlicher Kenntnisse, Wissenschaft und digitale Kultur
LESEPÄDAGOGIK
Teréz Emőd: Bibliotherapie und Erziehung
János Steklács – Ildikó Szabó: Lesestrategien im Rahmenlehrplan, im Rahmen der Lesebeurteilung und in einer Übungsbuchserie in Vorhand
JUGENDLITERATUR
József Bárdos: Die Eigenschaften der ungarischen, zeitgenössischen Kindergedichte
Anita Pegán: Kolportageliteratur: für und wider – Bemerkungen zum Artikel von Kornél Vajda
eKéN Rezső Tóth: Über Jugendliteratur und Jugendbibliothek
LEHRBUCH, LEHRMITTEL
Andrea Bocskor Medvecz: Die Geschichte von Ungarn zwischen den beiden Weltkriegen in den Lehrbücher Geschichte von Ukraine
AUSBLICK, NACHRICHTEN
Ferenc Málnási: Die Zauberkraft der Mundart − Emma Nagy: Székelyszenterzsébet tájnyelve a XX. században (Mundart von Székelyszenterzsébet im 20. Jahrhundert)
Kornél Vajda: Miklós Fogarassy (1939-2013)
Hozzászólások: