|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kedves Olvasónk, Előfizetőnk!
Tisztelettel kérjük, hogy amennyiben az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai Könyvtár negyedévente megjelenő Könyv és Nevelés című folyóiratát a 2013. évben szeretné előfizetni, úgy adatainak (név/intézménynév, kapcsolattartó, elérhetőség) feltüntetésével küldjön számunkra egy e-mailt a ken@opkm.hu elektronikus címünkre. Magánszemélyek és szervezetek jelentkezését is várjuk szeretettel.
Az e-mail hivatalos elköteleződést nem jelent, és nem számít megrendelésnek. Az előfizetés módjáról és feltételeiről a megadott elérhetőségén fogjuk Önt időben értesíteni.
Köszönjük folyóiratunk iránti érdeklődését!
Könyv és Nevelés szerkesztősége
A XIV. évfolyamába lépő folyóirat felelős szerkesztője éppúgy, mint minden magát felelősnek érző értelmiségi elbizonytalankodik a XXI. századi értékvesztések idején. Kicsi és nagyobb aggodalomra adó példákat sorolhatnánk, de tudjuk, hogy eddig evidens erkölcsi normák – kötelességek vagy csak szokások – egyre nehezebben érvényesíthetők. E folyamat egyidős az emberiséggel, csak éppen a változások sebessége okoz gondot.
Mindez összefügg az irodalommal, az olvasással, amely az évszázados értékek első számú közvetítője. Ismeretes ugyanakkor egy közelmúltban készült felmérés, amely szerint a 15 és 25 éves fiatalok közel harmada soha nem olvas könyvet. Lehet, hogy a megfogalmazás szélsőséges, de ezek a fiatalok sajnálatosan kimaradnak az értékek megismeréséből és követéséből, sőt mindabból a gyönyörűségből, amit az olvasás élménye jelenthetne számukra. Talán e gyönyörűségből való kimaradás egyéni ügy – vagy divatosan szólva „jog” –, de az irodalomon keresztül szerzett értékek hiánya már a közösséget, az országot, sőt a világ jövőjét érintik.
Mit várhatunk el azoktól, akik nem találkoztak az irodalom által közvetített értékekkel, a klasszikusokkal vagy a modernekkel, akik üres tekintettel, s főleg üres fejjel nézik a képernyő kínálta bóvlit.
Meggyőződésünk, hogy a XXI. század csodás lehetőségeinek idején – és idesoroljuk a modern technika által nyújtott lehetőségek sokaságát – kemény erőfeszítéseket kell tennünk az igényes olvasási igények megmaradása, felkeltése érdekében.
Tudjuk, hogy a megfogalmazás éles és vitatható, de vajon társainknak érezhetjük-e az említett egyharmadot? Mennyiben értik meg ők a XXI. századot, mennyiben tudnak megfelelni az amúgy is nehezen feldolgozható világ kihívásainak?
Egy folyóirat lehetőségei korlátozottak, mégis kérjük szerzőinket, olvasóinkat s mindazokat, akik érzik az olvasás szerepét a kulturális értékek megőrzésében, segítsék munkánkat.
Együtt keressük a megoldást, ha kell, vitatkozzunk, de közösen tegyünk meg mindent annak a bizonyos egyharmadnak a csökkentéséért.
Jáki László
Könyv és Nevelés
2013. évi 1. szám
TARTALOMJEGYZÉK
- Mustra
KÖNYVTÁR
- Tószegi Zsuzsa: A web 2.0 és az online identitás
- eKéN Donkó Erika (szerk.): JátékTan könyvtárostanári szemmel
OLVASÁSPEDAGÓGIA
- Csekő Györgyi: Mélyinterjú olvasó és nem olvasó diákokkal
- Jáki László: A család és a családi környezet szerepe az olvasás megszerettetésében
- Losonczy Attila: A képregények az ismeretterjesztés szolgálatában
- Pogány György: „Honleányok" és a könyvek – Leányolvasók és leányolvasmányok a reformkorban
- Vajda Kornél: Ponyva: kontra és pro
NEVELÉSTÖRTÉNET
- A Jancsó Benedek című könyv bemutatója
- Hoffmann Rózsa: Köszöntő a Jancsó Benedek életútjáról és munkásságáról szóló könyv bemutatójára
- Jancsó Antal: Egy feledésre ítélt székely tudós
- Jáki László: A Jancsó Benedek című könyv bemutatóján elhangzott előadás
- Csík Tibor: Tudósok, mesterek, tanítványok
- eKéN Goda Beatrix (összeáll.): A Tudós tanárok – Tanár tudósok és a Mesterek és tanítványok sorozat bibliográfiája
IFJÚSÁGI IRODALOM
- Bardócz Orsolya: A kisbaconi Benedek Elek Emlékház története
- Szirmai Erika: „Komiszkodás” – Mit mutatnak ifjúsági regények a kortárs zaklatásról?
HÍREK, KITEKINTÉS
- Tolnai József: Jelentés a 2012/2013. évi Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyről
- Ács Marianna: Rébay Magdolna: Református közoktatás a fővárosban… könyvéről
- Kiss Gy. Csaba: Kunszentmiklós és Petőfi – Balogh Mihály: A költő és a város
- A megújult Köznevelés megjelenése alkalmából
- eKéN Beszámoló a Könyvtárostanárok Egyesületének Tavaszi Szakmai Napjáról
E számunk szerzői:
Ács Marianna PhD hallgató, középiskolai tanár, Pécs
Bardócz Orsolya mesemondó, előadóművész, Budapest
Csekő Györgyi magyartanár, Szinyei Merse Pál Gimnázium, Budapest
Csík Tibor főszerkesztő, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai
Könyvtár és Múzeum, Budapest
Goda Beatrix könyvtáros, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai
Könyvtár és Múzeum, Budapest
Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár, Emberi Erőforrások Minisztériuma
Jancsó Antal kuratóriumi elnök, Jancsó Alapítvány
Jáki László tudományos főmunkatárs, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai
Könyvtár és Múzeum, Budapest
Kiss Gy. Csaba irodalomtörténész, ny. egyetemi docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Budapest
Losonczy Attila művelődésszervező, Budapest
Tószegi Zsuzsanna egyetemi docens, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Könyvtártudományi Tanszék, Kaposvár
Pogány György könyvtárvezető, Kármán József Városi Könyvtár, Pilis
Szirmai Erika főiskolai adjunktus, Debreceni Református Hittudományi Egyetem – Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, Debrecen
Tolnai József ügyvivő szakértő, versenyszervező, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest
Vajda Kornél nyugalmazott szerkesztő, Budapest
CONTENTS
Show
LIBRARY
Zsuzsa Tószegi: Web 2.0 and the online identity
eKéN Erika Donkó (ed.): LearningGame – the opinion of a Teacher Librarian
PEDAGOGY OF READING
Györgyi Csekő: In-depth psychological interview with readers and non readers
László Jáki: The role of the family and home environment in reading promotion
Attila Losonczy: Comics - in the service of dissemination of knowledge
György Pogány: ”Patriotic women" and the books – Reading girls and their readings in the era of reforms (19th century)
Kornél Vajda: Pulp fiction: pro and contra
HISTORY OF EDUCATION
Benedek Jancsó – a book preview show
Rózsa Hoffmann: Welcome speech for the book preview
Antal Jancsó: A Transylvanian scholar sentenced to oblivion
László Jáki's paper about his book
Tibor Csík: Scholars, Masters, Students
eKéN Beatrix Goda (composer): A bibliography of the book series of Scholar Teachers – Teacher Scholars and Masters and Students
YOUTH LITERATURE
Orsolya Bardócz: The history of the Elek Benedek Memorial House in Kisbacon
Erika Szirmai: „Nastiness” – Why is there so much contemporary harassment shown in youth literature?
NEWS, OUTLOOK
József Tolnai: Report about the National Contest of library use named after Péter Bod for the school year 2012/2013.
Marianna Ács: Book review of Magdolna Rébay's book: Reformed education in the capital city
Csaba Gy. Kiss: Kunszentmiklós and Petőfi – Mihály Balogh: The poet and the city
On the occasion of the publication of the renewed educational journal "Public Education"
eKéN Report about the Spring Professional day of the School Librarian's Association
INHALTSVERZEICHNIS
Muster
BIBLIOTHEK
Zsuzsa Tószegi: Web 2.0 und Online-Identität
eKéN Erika Donkó (ed.): LernSpiel – die Meinung einer Lehrer Bibliothekarin
LESENSPÄDAGOGIK
Györgyi Csekő: Tiefeninterview mit Leser und Nichtleser
László Jáki: Die Rolle der Familie und der häuslichen Umgebung in der Leseförderung
Attila Losonczy: Comics – im Dienst der Verbreitung von Wissen
György Pogány: ”Patriotische Frauen" und die Bücher – Lesende Mädchen und ihre Lektüre im Reformzeitalter
Kornél Vajda: Kolportageliteratur: für und wider
BILDUNGSGESCHICHTE
Benedek Jancsó – Buchvorstellung
Rózsa Hoffmann: Begrüssungsworte für die Buchvorstellung
Antal Jancsó: Einer zur Vergessenheit verurteilten Siebenbürger Gelehrte
László Jákis Vortrag über sein Buch
Tibor Csík: Gelehrten, Meister, Studenten
eKéN Beatrix Goda (Zusammensteller): Bibliographie der Buchreihe – Gelehrte Lehrer – Lehrer Gelehrten und Meister und Studenten
JUGENDLITERATUR
Orsolya Bardócz: Die Geschichte von Elek Benedek Gedenkhaus in Kisbacon
Erika Szirmai: „Schlechtigkeit” – Warum gibt es so viel Belästigung in der zeitgenössischen Jugendliteratur gezeigt?
NACHRICHTEN
József Tolnai: Bericht über den Nationalen Bibliotheksbenutzlichen Wettbewerb "Péter Bod"(2012/2013)
Marianna Ács: Buchrezension über das Buch Magdolna Rébay: Reformiertes Unterrichtswesen in der Hauptstadt
Csaba Gy. Kiss: Kunszentmiklós und Petőfi – Mihály Balogh: Der Dichter und die Stadt
Anlässlich der Veröffentlichung der sich erneuernde pädagogische Zeitschrift "Volksbildung'"
eKéN Bericht über den Frühlingen Berufstag der Gesellschaft der Schulbibliothekare
Hozzászólások: