Olvasás Portál

lovári  |  english

Könyv és Nevelés

Horváth Viktória: KTE Őszi Szüret

Nyomtatási nézet

Az elektronikus tájékozódás módszertani kérdései

A KTE-ben hagyomány, hogy tavasszal és ősszel szakmai napot tart tagjainak és minden könyvtárostanárnak. Idén ősszel október 26-án volt ez a nap, az OFI-OPKM dísztermében találkoztunk kb. 120-an. A rendezvény támogatói voltak: OPKM, Textlib integrált könyvtári rendszer, Szirén integrált könyvtári rendszer, Menedék Alapítvány, Monguz – MTA SZTAKI Konzorcium, MATARKA.

Egyszerre volt szakmai és baráti ez az összejövetel számomra. Baráti: különböző képzéseken megismert kollégákkal, volt főiskolai tanárokkal, velem egy kerületben dolgozó kollégával találkozhattam újra, megbeszéltük, ki mit csinál, hol tart a munkájában, a mindennapokban. Szakmai: amiért jöttem, hogy fejlődhessek, új ismeretekre tegyek szert – ez is bejött.

A friss, lelkesítő, néha elgondolkodtató témákról részletesen.

Az Őszi Szürettel kezdődött, begyűjtöttük azokat a gyümölcsöket, amik az utóbbi félévben, évben történtek az egyesület letében.

A KTE 25. születésnapját ünnepli ebben az évben. Dr. Varga Katalin, az OPKM igazgatója megnyitójában méltatta a szervezet érdekvédelmi és szakmai munkáját. Majd Balogh Mihály, az OPKM nyugalmazott igazgatója beszélt, aki megírta a KTE 25 éves történetét a Magyar Könyvtárosok Egyesülete 75 éves évfordulója kapcsán megjelent kiadványban. Varró Danit idézve próbálta illusztrálni, milyen nehéz volt sokszor a hangulatokat, személyes élményeket, vitákat kihagynia a történetből: „hogy mondjam el, milyen nagyon szeretlek én, ha bakker, nem áll rendelkezésre több, csak 160 karakter”. Nekünk viszont elmondta szóban, legalább részben. Tanulság: minden szervezet emberekből áll, és köztük zajlik az igazi élet. Sokat köszönhetünk nekik. Bakos Klára, a MKE elnöke is köszöntötte a KTE-t. Kiemelte, hogy a KTE aktív, pozitív, cselekvő, mindig a legfontosabb problémák ütőerére teszi a kezét. A könyvtári munka és a pedagógia összefüggését vallja és megvalósítja. Mender Tiborné, az Országos Idegennyelvű Könyvtár főigazgatója és az  Informatikai és Könyvtári Szövetség elnökségi tagja is köszöntőt mondott. Dinnyés József, előadóművész pedig Reményik Sándor: Templom és iskola („a könyvtár is templom” – tette hozzá) című megzenésített versével és saját gyermekkori könyvtári emlékeiről anekdotázva köszöntötte a KTE-t születésnapja alkalmából. Az ünnepi hangulatot a valaha volt és jelenlegi elnökségi tagok közös fotóval örökítették meg, majd az ebédszünetben tortával is ünnepeltünk.

Az Iskolai Könyvtári Világhónap kapcsán a KTE kiírt diákoknak egy pályázatot, címe: „Tervezz piktogramokat az ETO főosztályaihoz!”.  Az eredményhirdetés után láttuk az első hat díjazott pályaművet. 27 pályamű érkezett, a KTE tervezi, hogy nyomtatásban is megjelenne, szívesen ajánlom minden könyvtárosnak.

Ezt követte a KTE emlékérmek átadása, a díjazottak bemutatásával együtt.

  • KTE életműdíj: Pintér Aranka, Pécs
  • „Könyvtárostanárok hivatásáért” díj: Balogh Ferencné, Kiskunmajsa
  • „Az egyesületért” emlékérem: Gérnyi Ferencné, Budapest
  • „Az év ígéretes könyvtárostanára” díj: Kámán Veronika, Budapest
  • Köztársaság Elnökének Díszoklevele Érem: Viola Ernő és Violáné Bakonyi Ibolya

 

Aktualitásokkal folytatódott a program a szünet után:

  • Köznevelési törvény könyvtáros szemmel
  • Bod Péter tanulmányi verseny, téma idén: Kopernikusz és a naprendszer
  • Iskolai könyvtári szakfelügyelet
  • Egyesületünk élete (részletek www.ktep.hu)
  • Tavaszi szakmai napok

 

Délután került sor a szakmai témára: „az elektronikus tájékozódás módszertani kérdései”. Lázárné Szanádi Csilla, a budapesti ELTE Gyakorló Általános Iskola és Középiskola könyvtárostanára előadásában hallottuk, mennyire fontos, hogy a diákok készségszerűen tudják használni az online katalógusokat, kezdve saját iskolájuk könyvtári katalógusán. Meg kell tanulniuk azt is, hogy a könyvet aztán hol találják meg a polcon. Ez igazi sikerélményt ad a diáknak, de alapvetően fontos azért is, mert a felsőoktatásban elvárás a könyvtár készségszintű használata.

Az elméleti előadást követően meghallgattunk három könyvtárostanárt a katalógushasználat tanításának gyakorlatáról. Ők az Iskolai Könyvtári Világhónap során kiírásra került pályázat: „Így tanítom a katalógus használatát” helyezettje voltak. Kollégáink remekeltek. Bemutatóik szintén elérhetők a KTE honlapján.

1. helyezett Jákliné Tilhof Ágnes, Ajka

2. helyezett Vass Marianna, Komló

3. helyezett Vekerdi Ágnes, Budapest

Néhány konkrét adatbázisról is szó volt. Először a MATARKA mutatkozott be, mely magyar szakfolyóiratok tartalomjegyzékét dolgozza fel, gyűjti össze. A cikkek 15 %-a letölthető, a többiből másolatpéldány kérhető. Uniós támogatással folyik a fejlesztése.

Dr Varga Katalin egy új internetes portált ajánlott figyelmünkbe, mely az OPKM fejlesztése: http://olvasas.opkm.hu, az Olvasás Portál, mely tantárgyakhoz kapcsolódó forrásokkal, sajtófigyeléssel, pedagógiai szakirodalom ajánlásával, közlönyfigyeléssel áll mindenki rendelkezésére. Például, ha a könyvtáros ezt böngészve hasznos szakmai híreket tud átadni a szaktanárnak, egyenesen „nélkülözhetetlennek fognak érezni minket”.

Kámán Veronika, a budapesti Árpád Gimnázium könyvtárostanára, aki az „év ígéretes könyvtárostanára” díjat kapta, a mai fiatalok internet használati szokásairól és munkamódszereiről beszélt. Mivel ők „digitális bennszülöttek”, születésük óta a világháló mindig jelen volt, míg mi „digitális felhasználók” lehetünk csak, fel kell vennünk a tempót! Ismertessük meg őket minél több hasznos adatbázissal, tanítsuk meg eligazodni őket sokféle információ között, segítsünk nekik, hogy kialakítsák magukban a „kritikus gondolkodást”, ne elégedjenek meg a „copy-paste” feldolgozási módszerrel, szűrjék ki maguk, hogy hiteles-e egy információ. Az előadó kiemelt egy honlapot, mely nagyon sok hasznos honlap gyűjteménye: www.diigo.com/list/tudaskozpont/adatbazisok.

Végül ismét Dinnyés József kapott szót, bemutatta DVD-CD-lemezét, mely 40 év termését foglalja össze: magyar költők megzenésített verseit, amik tematikusan, az általános és középiskolai irodalomtanítás segítségére rendezetten is megtalálhatók. Dinnyés József elmondása szerint szívesen tart rendhagyó irodalom, történelem vagy osztályfőnöki órát műveiből. A kiadvány tanítási segédlet lehet a jövőben.

Nekem nagyon szimpatikus volt, hogy a meghívóban arra kértek, hozzunk 1-1 szépirodalmi művet a Kárpátaljai Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány részére. Legalább 120-140 kötet könyv gyűlt össze és látszott, hogy mindenki igyekezett a legszebbet adni.

Zárásként konkrétumok hangzottak el. Legközelebb a Könyvtárostanárok Szellemi Műhelyében találkozhatunk egymással, melynek első alkalma november 9-én szerdán 16 órakor lesz a budapesti Xantus János Két Tanítási Nyelvű Gyakorló Iskola könyvtárában.

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: