|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nagyné Falucskai Anna könyvtárostanár, informatikatanár, Gerlai Általános Iskola, Békéscsaba
_____________________
A Könyvtárostanárok Egyesülete 2017. november 7-én a Zsinati Hivatal dísztermében tartotta hagyományos Őszi Szakmai Napját. A „Helyünk, helyzetünk, jövőnk: Az IFLA Iskolai könyvtári útmutató magyarországi adaptációja” címmel megrendezett összejövetelt a NKA, az OPKM, a Könyvtárellátó, a Modern Iskola, a Móra, a Napkút és a Csimota Kiadó támogatta.
A szakmai napra érkezőket már a belépéskor meglepetés ajándék várta, amit a KELLO munkatársa, Gönczi László adott át. Ezen túlmenően is válogathattunk ajándék kiadványokból, melyeket iskoláinkba visszatérve nagy örömmel fogadtak kollégáink.
A regisztráció és az ajándékok átvétele után a szakmai nap kezdetéig sem telt tétlen várakozással az idő, mert Dömsödy Andrea online játékra hívta a jelenlévőket a bit.ly/IFLAkir (https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=107542e7fc99) weboldalra. A játékon kívül ezzel egy, a gyakorlati munkánkban is jól használható puzzle készítő alkalmazást ismerhettünk meg.
A szakmai napot Simon Krisztina elnök köszöntője nyitotta meg, majd sor került az Iskolai Könyvtári Világhónap alkalmából meghirdetett „Kultúrák találkozása” című diákpályázatok értékelésére, az eredményhirdetésre és a díjátadásra. A zsűri elmondta, hogy a pályamunkák értékelésekor a tartalmi megfelelést, a formai megvalósítást és az ötletességet egyaránt figyelembe vették. E szempontoknak megfelelően a beérkezett 9 pályamű közül a 3 legjobbnak ítélt pályamunkát díjazták.
1. helyezett lett a „Könyvtárogató című társasjáték és tűzzománc képek” elnevezésű pályázatával a szegedi Rókusi Általános Iskola csapata. A diákok segítője/felkészítője Nagy Viola, az SZTE könyvtárpedagógia-rajz MA szakos hallgatója, aki gyakorlatát tölti az iskolában Németh Szilvia könyvtárostanár szakmai vezetésével. A rendkívül ötletes játék bővebben megismerhető a következő linkre kattintva:
http://rokusikonyvtar.blogspot.hu/2017/10/kulturak-avagy-diakok-talalkozasa.html
2. helyezést ért el „Külföldről jöttünk…” című pályázatával a gyulai Implom József Általános Iskola szakköre. A szakkört Somogyi Zoltánné Kónya Ildikó könyvtárostanár vezeti. A pályázatra készült tabló és a hozzá kapcsolódó képek megtekinthetők a következő linken: http://implom.hu/implom/?page_id=60
3. helyezett lett „Kultúrák az iskolai könyvtárban” című pályázatával a kadarkúti Jálics Ernő Általános Iskola. A pályázat két alkotást tartalmazott: egy verset, melynek szerzője Fehérvári Dzsesszika, és egy logót, melynek készítője Tóth Tamara. Felkészítő tanáruk Pandur Emese könyvtárostanár. Az alkotások megtekinthetők a következő linken:
http://www.ktep.hu/kultpaly2017eredm
Az őszi szakmai nap egyben jubileumi rendezvény is volt, a Könyvtárostanárok Egyesülete önállóságának 20. évfordulóját ünnepelte. Ebből az alkalomból Balogh Mihály „KTE történetírója”, az MKE Könyvtárostanárok Szervezetének egykori elnöke emlékezett vissza a 20 évvel ezelőtti eseményekre, az önállósodásra, arra, honnan is indultunk 20 évvel ezelőtt. A jubileum alkalmából köszöntöttük a jelenlévő egykori egyesületi elnököket is.
A felemelő pillanatok után a KTE éves közgyűlése következett.
A közgyűlést követően a szakmai nap programjába bekapcsolódott a Modern Iskola online magazin is, amely élőben közvetített a KTE emlékérmek átadásáról. (A közvetítés visszanézhető itt: http://moderniskola.hu/2017/11/eloben-kozvetites-konyvtarostanarok-egyesuletenek-oszi-szakmai-napjarol/)
A KTE emlékérem kuratóriumának javaslata alapján a Könyvtárostanárok Egyesülete 2017-ben az alábbi kollégákat tüntette ki:
A díjazottak laudációi itt érhetők el: http://www.ktep.hu/emlekerem2017
A szakmai nap a továbbiakban gyakorlati ismereteket, tapasztalatokat, jó gyakorlatokat bemutató előadások sorával folytatódott (az előadások anyagai elérhetők a KTE honlapjáról: http://www.ktep.hu/OSZN2017).
Pandur Emese és Simon Krisztina az iskolai testvérkönyvtári programot mutatta be. A programot 2017 áprilisában hirdették meg, és célja, hogy minél szélesebb körű összefogás alakuljon ki az iskolai könyvtárak között. Jelenleg 28 könyvtár kapcsolódik be a programba, de a résztvevők körét szeretnék tovább bővíteni, így 2018 májusában ismét meg fogják hirdetni a programot, remélve, hogy határon túli iskolai könyvtárakat is sikerül bevonni az együttműködésbe.
2017. augusztus 19. és 25. között Wroclawban rendezték a 83. IFLA Információs és Könyvtári Világkongresszust, melyen egyesületünkből Dömsödy Andrea, Pataki Mariann és Kámán Veronika vett részt. Az ott szerzett élményeikről, tapasztalataikról igen érzékletes és érdekes bemutatót tartottak. Pataki Mariann külföldi jó gyakorlatokat ismertetett, melyek ma még talán idegenek számunkra – pl. a photovoice vagy az ethno-mapping –, de adaptálásuk sok érdekes tapasztalathoz juttathat bennünket.
Az egyesület „Magyarországi helyzetkép és jó gyakorlatok” címmel pályázatot hirdetett iskolai könyvtári munkaközösségeknek az IFLA Iskolai könyvtári útmutató 2. kiadásának hazai adaptálásához kapcsolódóan. A pályázat célja, hogy elkészüljön az útmutató magyarországi kiegészítése, mely bemutatja a magyarországi helyzetképet, illetve összegyűjti a magyarországi jó gyakorlatokat és megoldási javaslatokat. A pályázatra 4 munkaközösség jelentkezett. A Csepeli könyvtárostanárok munkaközössége, a CSMKE iskolai szekciója, a Kecskemét és környéki könyvtárostanárok szakmai munkacsoportja és a Kispesti könyvtárostanárok munkaközössége. A szakmai napon mind a négy munkaközösség bemutatkozott és vezetőik beszámoltak arról, hogyan haladnak az adaptálási munkával.
A szakmai nap utolsó előadásaként interaktív könyvbemutatóra került sor. Cs. Bogyó Katalin és Dömsödy Andrea szerkesztésében megjelent a Kis KTE könyvek sorozat 9. darabja, melynek címe: Könyvtárhasználati ötlettár – játékos feladatok. A könyvet az egyesület minden tagja térítésmentesen megkapta. Ez a könyv a maga nemében különleges és hiánypótló munka. Nem egyszerűen feladatgyűjtemény, hiszen a feladatok leírásán kívül rendkívül sokféle módon segíti azok felhasználását. Egy-egy feladatnál a megszokottakon kívül (cél, évfolyam, témakör, fogalmak) olyan „különleges” szempontokat is megjelöltek a szerzők/szerkesztők, mint pl. a feladat időigénye, vagy az, hogy azonnal bevethető-e. Az egyes feladatokhoz reflexió, használati útmutató és szerkesztői üzenetek is kapcsolódnak. A kötetet nagyon alapos mutatók zárják, melyek minden szempont szerint visszakereshetővé teszik a feladatokat, nemcsak ebben a kötetben, hanem a Kis KTE sorozat olyan korábbi darabjaiban is, melyek foglalkozástervezetek részeiként tartalmaznak feladatokat. A könyvet Cs. Bogyó Katalin mutatta be, aki a könyvhasználathoz kapcsolódó kvízjátékkal segítette a kötet minél alaposabb megismerését, a különleges mutatók használatának elsajátítását. Ezt követően pedig Dömsödy Andrea vezetésével a gyakorlatban is kipróbáltuk a „Könyvtári győzködő” játékos feladatot. A könyvről ismertetés olvasható az egyesület honlapján (http://www.ktep.hu/KKK9).
A könyv bemutatása után már csak a nap zárására és a búcsúzásra maradt idő. Nagyon tartalmas együttlétet tudhattunk magunk mögött, ami ünnepi pillanatokat, élményeket és gyakorlati munkát egyaránt tartalmazott. Köszönet érte minden szervezőnek, előadónak és résztvevőnek.
_____________
Hozzászólások: