Olvasás Portál

lovári  |  english

Népszerűsítő anyagok a pályázatról

Meczóné Reviczky Beáta: Könyvkóstolgató első osztályosokkal

8. június 11.

Meczóné Reviczky Beáta iskolai könyvtáros, Bolyai János Katolikus Általános Iskola, Szerencs

Könyvkóstolgató első osztályosokkal

Célok - módszer

Úgy gondolom mindent az alapoknál érdemes elkezdeni, ezért esett a választásom a legkisebbekre. Éppen csak elsajátították az írás, olvasás képességét. Ahhoz hogy biztos olvasókká váljanak, nélkülözhetetlen hogy szép kiállítású meséskönyveket vehessenek a kezükbe. Számukra fontos még hogy minél színesebb és nagybetűs, rövid, könnyen olvasható legyen a szöveg.

A foglalkozás

Április végén az egyik első osztályt  hívtam meg a pályázattal kapcsolatban egy kis könnyed „könyvkóstoltatásra”. Az osztályfőnök és a napközis tanító kíséretével érkeztek a napköziből a gyerekek.

1. Bevezetés, motiválás

Kényelmes elhelyezkedés után néhány szóval megismertettem őket a pályázat néhány elemével, milyen olvasásnépszerűsítő programok vannak tervben, amelynek első szereplői most éppen ők. És motiválásként a következő gondolatok mentén beszéltem az olvasás fontosságáról. Ahhoz hogy értelmesen, kerek mondatokban tudjuk magunkat kifejezni és megértetni másokkal, sokat kell olvasnunk. Ezzel fejlődik, bővül a szókincsünk.Az pedig hogy megértsük mit is olvasunk, nagyon lényeges. Ezért jó, ha beszélünk arról amit olvasunk és mindenki elmondhatja a saját véleményét, hiszen egymástól is tanulhatunk.

2. A könyvek bemutatása

A könyvespolcról leválogattam a korban hozzájuk leginkább közelálló irodalmat. A könyvek amelyeket erre a célra választottam az OPKM pályázatán elnyert könyvek közül (zárójelben a felolvasott részlet).

  • Michelle Knudsen: Oroszlán a könyvtárban; (részlet, ahol az igazgatónő lezuhan…)
  • Kate DiCamillo: Örömhír; (részlet Frances anyukájához fordul…)
  • Barbara Walsh: Sammy az égen (részlet kiderül Sammy betegsége…)

A gyerekek is választottak. Kézbekerültek még a kisebbeknek való nagyalakú, színes könyvek is:

  • Steve Smallman: Ugye nincsenek szörnyek?
  • Paul Bright: Morcos Borz karácsonya
  • Marcus Pfister: Miértek és hogyanok

Sorban egymás után az  előre kiválasztott oldalon kinyitva a könyvet, egy-egy érdekes, gondolatébresztő vagy mozgalmas részt felolvastam belőle és néhány szót szóltam a könyvek íróiról is. Természetesen csak nagyvonalakban: az írók milyen származásúak, mivel foglalkoznak és hol élnek , vagy éppen ők maguk miért ajánlják elolvasásra a könyvet. Mivel külföldi szerzőkről van szó, a kicsik a könyvekben szereplő neveket “furcsának” találták, így ennél a pontnál megbeszéltük a magyar és külföldi nevek használatának sajátosságait. (sorrend felcserélődése, kiejtés mássága…)

3. Szabad olvasgatás

Önállóan az elsősök még elég lassan olvasnak, bár valakinek már könnyebben megy. Mivel nem ismerték a könyveket vagy azok tartalmát, így kezdetnek mondtam kóstolóra számíthatnak. És ha megjön az étvágy, a későbbiekben bővül az étlap (hogy stílusosan ennél a hasonlatnál maradjak) különböző feladatokkal egy következő foglalkozás alkalmával várom őket vissza.Ezek után az asztalokra kiosztottam az összes könyvet.A gyerekek jelentkeztek, mindenki szeretett volna egy-egy szép könyvet megszerezni. Mivel több könyvből is dupla példány van, így sikerült kiosztani úgy, hogy több asztalhoz is jusson. Később aztán egymástól kérték el és beindult a cserebere.Ha felolvasás közben idegen szóval találkoztunk, elmagyaráztam a jelentését vagy megpróbáltam rávezetni őket. Az egyik könyvben (Örömhír) a kintorna jelentését az elsősök nehezen találták volna ki, de szerencsére a gyönyörű illusztráció segített a megfejtésben. Közelharc alakult ki néhány asztalnál, hogy  ki, melyik könyvbe lapozhasson bele. Valaki teljesen belefeledkezett az olvasgatásba, mások pedig igyekeztek cserélgetni hogy a témában  leginkább szimpatikusnak talált vagy legszínesebb könyv közelébe kerülhessenek. Kiderült mindenkinek akad kedvence a kézbe adottak közül.  A gyönyörűen illusztrált nagyalakú könyvek aratták a legnagyobb sikert. A napköziben közösen vagy egyéni olvasás után a legkedvesebb szereplőjüket vagy leginkább tetsző részét a történetnek (nem kötelező jelleggel!) elkészíthetik.




4. Lezárás, reflexió

Az önálló olvasás útjára léptek a gyerekek. Szeretném ha éreznék, hogy olvasni jó, olvasni kikapcsolódást és élményt jelent és az iskolai könyvtárban ehhez segítséget kapnak. A tanítók örültek, mert friss kortárs gyermekirodalommal találkozhattak, amelyet megismerve ők is hasznosítani tudnak a mindennapi munkájuk során.

A megvalósulás tapasztalatai

Természetesen mint mindent, az olvasást is az alapoknál kezdjük. Minél többet és minél biztosabban olvasnak, annál szívesebben is olvasnak. Mivel a napom másik felében a Városi Könyvtár gyermekkönyvtárában dolgozom, ott már az egészen apró gyerekeket, később pedig az óvodás csoportokat szervezett foglalkozásokra látjuk vendégül. Ezekkel az első osztályos gyerekekkel már óvodásként is találkoztam, így lépésről lépésre látom a fejlődésüket. Hamarosan itt  a nyári vakáció, amihez sok szép olvasnivalót ajánlottam figyelmükbe..A második osztályosok számára pedig néhány új könyvre bukkantam, amelyeket játékos formában a következő tanév folyamán közösen lesz alkalmunk feldolgozni.  A foglalkozásról készült képek alapján látszik milyen vidám volt a hangulat és az is hogy némelyik gyerek, ha érdekes, új könyvet tart a kezében mennyire képes belefeledkezni az olvasásba☺

 

 

 

 

 

Szerkesztette: Dömsödy Andrea