Olvasás Portál

lovári  |  english

A könyvtárak korszerű irányítási és szolgáltatási rendszere: a minőségmenedzsment

A könyvtárak korszerű irányítási és szolgáltatási rendszere: a minőségmenedzsment

2012.03.14. 13:01

Skaliczki Judit tanulmánya

Skaliczki Judit A könyvtárak korszerű irányítási és szolgáltatási rendszere: a minőségmenedzsment című tanulmánya a könyvtárakban végzett minőségmenedzsment kérdéskörével foglalkozik. A tanulmány bevezetőjében megismerkedhetünk a minőségügy fontosságával, olvashatunk az Európai Unió minőségfejlesztő politikájáról, és az 1994-ben megállapított alapelveiről. Ezt követően a könyvtári menedzsment kialakulásáról, a minőség könyvtárakban történő középpontba állításáról, valamint a minőségmenedzsment könyvtári alkalmazásának legfontosabb okairól olvashatunk. A tanulmányból kiderül, hogy a könyvtárügy területén is megfigyelhető globalizációs hatások, valamint az újabbnál újabb szolgáltatások tervezése és fejlesztése hívja életre a minőségmenedzsment könyvtári alkalmazását. Új vezetési filozófia jelenik meg, a teljes körű minőségirányítás, vagyis a TQM (Total Quality Management), melynek három alappillérét a vevőközpontúság, a munkatársak elkötelezettsége és a folyamatos javítás adja.

A tanulmány elkövetkező részében a minőségmenedzsment Magyarországi bevezetésekor lezajlott könyvtárügyi trendekről – mint például a globalizáció, az információs és kommunikációs technológia térnyerése, a költséghatékonyság – olvashatunk. Majd a minőségmenedzsment könyvtári bevezetésének lépéseiről kapunk egy egyfajta konkrét lépéseket felsorakoztató, részletes útmutatót. Itt többek között megtudhatjuk, hogy miként kell a könyvtári környezetet elemezni – ehhez szempontrendszert is kapunk –, hogy hogyan kell a könyvtár stratégiai tervét és a minőségügyi stratégiát elkészíteni, de például azt is megtudhatjuk, hogy mi mindent kell beleírnunk a Minőségi Kézikönyvbe.

Ezután az ágazati irányítás minőségmenedzsmenttel kapcsolatos tevékenységeiről informálódhatunk. Itt olvashatunk a jogszabályi háttérről, a „Minőségfejlesztés 21” című koncepcióról, az országos könyvtári stratégia fejlesztéseiről, és az európai uniós könyvtári pályázatokról.

A tanulmány ezt követő részében a szerző a Minősített könyvtár címet és a Könyvtári Minőségi Díjat mutatja be. Végül a tanulmány utolsó két oldalán a könyvtári minőségügy jelen helyzetéről olvashatunk egy nem túl hosszú összefoglalót.

Skaliczki Judit A könyvtárak korszerű irányítási és szolgáltatási rendszere: a minőségmenedzsment című tanulmánya részletesen körüljárja a könyvtári minőségüggyel kapcsolatos kérdéskört. A tanulmányt elsősorban könyvtári vezetőknek ajánlom, ugyanis szépen részletezi az egyes dokumentumok elkészítésének alapelveit, a minőségmenedzsment könyvtári bevezetésének legfontosabb lépéseit, így a tanulmány egyfajta útmutatóként is funkcionálhat.

 

Az ajánlót készítette Wéber Anita Andrea

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: