Olvasás Portál

lovári  |  english

Adatbázis kereső

Az ablak bezárása

Webforrás
Olvasási motiváció

Definíciók és kutatási irányok

Szenczi Beáta

olvasás, olvasóvá nevelés, motiváció

reading, reading improvement, motivation

Társadalomtudományok>Neveléstudomány>Nevelés
Társadalomtudományok>Neveléstudomány>Nevelés>Neveléselmélet
Társadalomtudományok>Neveléstudomány>Nevelés>Nevelési módszerek

3.7.

"Jelen tanulmány célja, hogy az olvasási motiváció nemzetközi szakirodalmának áttekintésével felvázolja azokat az irányvonalakat és elméleti kereteket, amelyek mentén az olvasási motiváció mint az olvasási tevékenység megindítója és fenntartója operacionalizálhatóvá válhat. Olvasási tevékenység alatt bármely írott tartalom bármilyen céllal történő dekódolását és értelmezését értjük, nem célunk ezek között különbséget tenni. A tanulmány első részében áttekintjük az olvasás válságának nevezett jelenséget, mely az olvasási motiváció különböző értelmezéseit hívja életre. Bemutatjuk a motiváció területspecifikus értelmezését, mely megközelítés a későbbiekben vizsgálódásunk alapjául szolgál. Ezt követően az olvasási tevékenység megindítását és fenntartását szolgáló motívumok rendszerét vázoljuk fel, majd az olvasási motiváció mint komplex egész modelljeit tárgyaljuk. Áttekintjük az olvasási motiváció és az olvasási képesség összefüggéseit, rámutatva a szakirodalom ellentmondásaira. Végül kitérünk azokra a befolyásoló tényezőkre, amelyek a motívumok fejlődésében és aktiválásában szerepet játszhatnak, megvizsgáljuk az olvasási képesség és motiváció fejlődésének kontextusait, illetve a különböző szövegtípusok jellemzőit.

"The paper provides an overview of the Hungarian and international literature on reading motivation with the aim of exploring trends and theories based on which this area may be operationalised. First, the phenomenon of the literacy crisis is explored, and different interpretations of reading motivation are discussed. In line with international trends, my investigation relies strongly on the domain-specific approach to learning motivation that regards reading motivation as a multidimensional construct that comprises all the motives that play a role in the initiation and continuation of the reading activity. Most reading motives derive from those identified within the frameworks of learning motivation theories and are applied to reading, whereas others are specific to the reading activity. First, all reading motives are discussed one by one; then, reading motivation models that incorporate these motives are presented. The relationship between reading motivation and reading skills is discussed in detail with an emphasis on the inconsistency of the results available so far. Finally, an overview of factors that exert influence on the development and activation of reading motives is presented, and the effects of national, community, home and formal preschool education as well as school contexts are outlined."

Magyar Pedagógia

2010

2012-12-06

folyóiratcikk


Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: