|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Társulással az Európai Unióba
A rendszerváltás után az oktatásügyben számos olyan szakmai probléma látott napvilágot, amelyeket korábban a szakfelügyelet, illetve az oktatásigazgatás hagyományos szervei oldottak meg. Valójában egy meglehetősen áttekinthetetlen, nehezen kezelhető helyzet alakult ki.
Megszületett a felismerés: egy teljesen újfajta felfogásra van szükség annak eléréséhez, hogy a közoktatási rendszer hatékony működéséért felelős tényezők a reális igények és lehetőségek felől közelítsék meg a kérdést. Egyre markánsabban jelent meg a települések közötti együttműködés szükségessége mind az oktatásigazgatás, mind a pedagógiai szolgáltatások területén.
Ebben a környezetben jelentkezett a társulások létrehozásának az igénye. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 12 közoktatási ellátási körzet jött létre az 1990-es évek végén. Az önkormányzatok 80%-a írta alá a szerződéseket.
A Mezőkövesdi Térségi Közoktatási Társulás 1998-as megalakulása óta a társult önkormányzatok bebizonyították, hogy egyik legfontosabb törvényi feladatuk színvonalas, hatékony ellátása érdekében képesek együtt dolgozni. Az önkormányzatok nem féltették önállóságukat. Hasznosnak bizonyult az együttműködés:
– |
|
a pedagógusoknak, mert lehetőségük van a rendszeres tájékozódásra, konzultációkra, tapasztalatcserékre; |
– |
|
a tanulóknak és a szülőknek, hiszen elérhető közelségbe kerültek a pedagógiai szakszolgáltatások, a különböző kiskörzeti versenyeken pedig a tanulók kipróbálhatták magukat, |
– |
|
mindez kiegészült az információs rendszer fejlődésével és a pályázati lehetőségek bővítésével. |
A körzeti szakmai munkaközösség
A közoktatási társulásunk sokrétű pedagógiai munkáját a szakmai munkaközösségek foglalják keretbe. Elsősorban módszertani kérdésekben nyújtanak segítséget az intézményekben folyó munka szervezéséhez és ellenőrzéséhez. A törvényi háttere mindennek pontosan behatárolt.
Fogalma: |
|
a munkaközösséget az azonos szakterületen dolgozók alkotják, amelyeknek élén egy olyan pedagógus áll, akinek megbízatásával rátermettsége és szervezőkészsége miatt egyetértenek a munkaközösség tagjai. |
Célja: |
|
– |
|
oktató-nevelő munka fejlesztése, szakmai egység biztosítása, továbbképzés segítése, |
|
|
– |
|
intézmények vezetői részére szaktanácsadás nyújtása, |
|
|
– |
|
minőségbiztosítás segítése, |
|
|
– |
|
belső értékelési rendszer kidolgozása, |
|
|
– |
|
tantárgyi integráció létrehozása. |
Feladata: |
|
– |
|
szolgáltatással – a térség iskoláinak, pedagógusainak igénye alapján. |
A társulásunk keretében működését megkezdő 20 munkaközösség mellé 2002-ben az igazgatók kezdeményezésére jött létre az Iskolai Könyvtárosok Munkaközössége.
Az Iskolai Könyvtárosok Munkaközössége
Megalakulás forrása:
– |
|
A mezőkövesdi térség 24 társult önkormányzatának igénye. |
– |
|
A könyvtári rendszer szakmai támogatásának hiányossága rendszerváltás után. |
– |
|
A NAT bevezetésével a könyvtárhasználattan integrált tanítási tartalmának megjelenése. |
– |
|
Tartós tankönyvek-letétek gondozásának problémái. |
– |
|
Pályázati források keresése a fejlesztésekhez. |
– |
|
Könyvtáros tanárok továbbképzésének megszervezése. |
Tervezett szakmai munka
Az első lépések:
1. Előzetes kérdőíves állapotfelmérés a társult iskolák igazgatóinak közreműködésével.
19 iskola |
|
5 városi |
|
14 községi iskola |
főállású kvt. |
|
2 |
|
1 |
kettős funkciójú |
|
3 |
|
1 kvt. diploma |
átlag gyűjtemény |
|
|
|
4500 kötet |
könyvtáros |
|
70% tanító |
|
25% szakkollégium |
|
|
30% tanár |
|
10% kvt. asszisztens |
2. A könyvtári rendszer segítségének megkérése.
3. Alakuló értekezleten |
|
4. Kiskörzeti könyvtárhasználati verseny beindítása.
„Bölcs Bagoly Levelezős Verseny” fő előnye:
|
Résztvevők: | 2002/2003 | 18-18 csapat | 180 fő | |||
2003/2004 | 13-12 csapat | 110 fő | ||||
2004/2005 | 12-11 csapat | 115 fő | ||||
Fő támogatói: | TKT, Bükkábrány Község Önkormányzata, | |||||
II. Rákóczi Ferenc Megyei Könyvtár, | ||||||
Városi Könyvtár, Mezőkövesd. |
Eddigi együttműködésünkről:
Szakmai rendezvények
Idő |
Téma |
Résztvevők |
2002. október |
Alakuló értekezlet |
Elek Erika m. szaktanácsadó Társ. vez.; Városi Kvt. vez. |
2002. november Mezőkövesden és Bükkábrányban |
Rendhagyó irodalom óra Weinrauch Katalin írónővel |
10 iskola 89 gyerek |
2002 októbertől – 2003 áprilisig |
Bölcs Bagoly Verseny |
18-18 csapat |
2003. március |
Az olvasóvá nevelés |
Bemutató órával |
2003. április |
BB döntő |
GYISM támogatás OSZK megtekintése |
2003. október |
Az időszaki kiadványok szerepe az isk. kvt-ban |
Bemutató órával |
2003 októbertől – 2004 áprilisig |
Bölcs Bagoly Verseny |
13-12 csapat |
2004. március |
Kiskönyvtárak az EU-ban |
NKA támogatás Városi könyvtár |
2004. április |
BB döntő |
13-12 csapat |
2004. október |
„Összefogás a könyvtárakért” szakmai nap |
II. Rákóczi Ferenc Megyei Kvt. |
Tervezett: |
||
2004 októbertől – 2005 áprilisig |
Bölcs Bagoly Verseny |
12-11 csapat |
2005. június |
I. Dél-Borsodi Olvasótábor megszervezése |
|
* Elhangzott az Iskolai könyvtárak az Európai Unióban, Könyvtárostanárok II. Országos Konferenciáján Budapesten, 2004. október 29-én.
Hozzászólások: