Olvasás Portál

lovári  |  english

Könyv és Nevelés

Dömsödy Andrea: Iskolai könyvtár, könyvtár-pedagógia az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottsága előtt

Nyomtatási nézet

Az Országgyűlés oktatási bizottságának iskolai könyvtári ülése 2000. szeptember 20-án rendhagyó módon a Városmajori Gimnáziumban került lebonyolításra. E kihelyezett ülés megszervezésével a szakmának az volt a célja, hogy betekintést nyújtson a döntéshozóknak a könyvtár-pedagógia mibenlétébe, problémáiba és találkozást hozzon létre a szakma képviselői és a bizottság tagjai közt. A képviselők az ülés megkezdése előtt megnézhettek egy latin szakórát a könyvtárban, melyet Szebedy Tas, a gimnázium igazgatója tartott, aki a tanulók önálló munkája alatt tájékoztatta a vendégeket az ilyen típusú órák céljáról, előkészítéséről, hasznáról.

Az óra megtekintése után Lezsák Sándor a bizottság elnöke megnyitotta az ülést és rövid bevezetője után szót adott Balogh Mihálynak, aki a következőkben közölt tájékoztató anyagot (melyet minden bizottsági tag megkapott már előzőleg) röviden ismertetette és kiemelte a fő problémákat. Emellett pedig nagy hangsúlyt helyezett a könyvtár-pedagógia létére, még ha elmélete és módszertana nem is teljesen kidolgozott. Ebben a feltételek megteremtésén keresztül az oktatási bizottságnak is szerepe van hiszen, mint mondta „az iskolai könyvtárnak van egy olyan feladata, amit a könyvtárostanár szervezésével, irányításával az iskola pedagógiai programjához illeszkedve mint könyvtár-pedagógiát megvalósít.” Felszólalása után a felkért szakértők, gyakorló iskolai könyvtárosok ötperces hozzászólásai következtek az iskolai könyvtárügy egyes kiemelt problémájáról (tanterv, minőségbiztosítás, könyvtári informatika, képzés). A hozzászólásokat Dán Krisztina kezdte, akinek beszédéből kiemelésre méltó néhány kulcsfogalom, melyek kijelölik azt az utat, melyek mentén a könyvtárhasználat oktatásáról gondolkodni érdemes: teljes képzési időt átfogó, eszköz jellegű tudás, hatékony elsajátítás, tantárgyközi feladat, forrásalapú tanulás, tanulási helyszín.

A könyvtár-pedagógia és az iskolai könyvtárak felvázolt helyzetén a bizottság tagjai meglepődtek és a témával kapcsolatban támogatóan nyilatkoztak. Az ülésen megszavazták Csige József azon indítványát, hogy készítsenek az elhangzottakról egy feljegyzést Pokorni Zoltán számára, melyben közreműködését kérik a megoldatlan problémákban. A Balogh Mihály által felvetett tárcaközi bizottság felállítását mindkét minisztérium jelenlévő képviselői támogatták, ami reményt ad az iskolai könyvtárakat érintő kérdések, jogszabályok harmonizációjára. Sági József Dán Krisztina felszólalása alapján javasolta ennek a tárcaközi bizottságnak a kibővítését a Szociális és Családügyi Minisztériummal. Ennek szükségességét azon túl, hogy az információhoz való jutás szociális kérdés is, azzal indokolta, hogy nem lát esélyt arra az éppen folyó bértárgyalások miatt, hogy a könyvtári feladatok ellátására szóló normatív állami hozzájárulást a következő költségvetésben visszaállítsák. A bizottság ülésén ezen kívül sokféle javaslat hangzott el arra nézve, hogy milyen lehetőségeket lehetne kihasználni vagy teremteni arra az esetre, ha a címzett támogatás nem valósulna meg. Ilyen volt az, hogy az Olvasás évének költségvetéséből szakítson a szakma állományfejlesztésre, hogy a központi költségvetésből megyei, intézményi szinten érjék el a címzett támogatás formáját, ezeken kívül pedig egy könyvtárfejlesztési alapítvány létrehozása is felmerült, melyhez csak formálisan kellene pályázni és az elosztás a létszám alapján történne.

Kádas Mihály képviselő a szaktanárok könyvtárhasználati járatlanságán meglepődve azt a megoldási lehetőséget vette fel, hogy az Oktatási Minisztérium vegye a preferált továbbképzések közé a tanárok ilyen irányú képzését, ami ingyenességet biztosítana.

Tanácsként hangzott el, hogy a könyvtárostanár szakmának nagyobb öntudatra és nagyobb ismertségre kellene szert tennie. Ennek kapcsán javasolta Lezsák Sándor a bizottság elnöke, hogy a könyvtárosok hívják meg parlamenti képviselőiket szakmai rendezvényeikre, ahol a találkozás és a problémák feltárása erősítheti a szakma és a könyvtárak helyzetét.

Lezsák Sándor zárszavában elmondta: „A feltételeket biztosítani a mindenkori kormányzatnak kell egy költségvetéssel. Ezt a költségvetést a jelen lévő képviselők fogják majd elbírálni, és nagyon bízom abban, hogy ez a mai összejövetel, ez a kihelyezett bizottsági ülés segít abban, hogy a mostani és a következő esztendő költségvetésében ez a terület fokozott figyelmet kapjon.” Érdeklődve várjuk az eredményeket, hiszen a képviselők e röpke délután alatt valóban sok problémával szembesülhettek.

 

Dömsödy Andrea

Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: