KOVÁCS Erika – HÁMORINÉ VÁCZY Zsuzsa: A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése - kipróbálás (Molnár Jolán)
Kerekecske - dombocska: Anyanyelvi fejlesztő játékok - Beszámoló egy mintaprogram kipróbálásának gyakorlati tapasztalatairól
TÁMOP 3.2.4/08/2-2009-0001
Molnár Jolán
Irodalom- és nyelvtudomány
4-7
diák, gyermekek, Hátrányos helyzet (gyermekvédelmi kedvezményre jogosult), Hátrányos helyzet (a tanulásban való hozzáférésben gátolt,éspedig), Sajátos nevelési igény (érzékszervi fogyatékos), Sajátos nevelési igény (értelmi fogyatékos), Sajátos nevelési igény (egyéb tanulási nehézség, éspedig)
hátrányos helyzet; beszédfejlesztés, anyanyelvi nevelés, játék
Jelen mintaprogramot a Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola és Óvoda 5-7 év közötti óvodásaival próbáltam ki, akik mindnyájan hátrányos helyzetűek és jó néhányuk SNI-s. Az iskola és az óvoda összetételére egyaránt jellemző a cigányság 90%-os aránya.
A program célja, jellege, várható eredménye:
Cél az anyanyelv, a kommunikáció, a beszéd fejlesztése, mivel csak megfelelő nyelvi fejlettséggel rendelkező gyerekek lesznek képesek az iskolában az olvasás-írás elsajátítására, egyáltalán az iskolai környezetben a kommunikálásra, ill. szocializációra. Ezen célok elérése érdekében nagy jelentősége van a személyes példának és a játéknak, hiszen a gyermek életkori sajátosságainál fogva ezen körülmények között tanulja a legtöbbet. A cél tehát, hogy a gyerekek az anyanyelv használatához szükséges tudástartalmakat játékokon keresztül sajátítsák el és gyakorolják. Az iskolakönyvtári környezetben saját élményen alapuló tapasztalatot, jártasságot szerezhetnek a könyvtárhasználatról, megismerkedhetnek a könyvtárral, mint az ismeretszerzés egyik forrásával.
A program modulokból épül fel. Egy-egy modul alapját kompetenciák, ismeretek, motivációs elemek adják. A program során alkalmazott módszerek pl. kooperatív módszer, csoportmunka, projekt módszer, páros, egyéni, frontális munka, játékok stb. A modulok folyamán, végén és a program végén is történik értékelés egyéni, csoportos, önértékelés formában. Az értékelés tartalma gyakorlati feladat végrehajtás, valamilyen anyag feldolgozása, vagy valamilyen produktum létrehozása.
Olvasás, szövegértés, Anyanyelvi kommunikáció, Digitális, információs kompetencia, Tanulás, kreatív és kritikai gondolkodás, Szociális és állampolgári kompetencia, Kulturális tudatosság és kifejezőkészség, Együttműködési készség, csapatmunka
Könyvek, folyóiratok, AV-dokumentumok, Internetes források
Számítógép, Digitális tábla, Projektor, Könyvtári helyszín
Hozzászólások: