Könyvtári oktatási program gyakorlati tapasztalatai
TÁMOP 3.2.4
Barna Katalin
Információs technológia, ismeretmegőrzés, könyvtár
15-18
oktató, gyermekek, Hátrányos helyzet (gyermekvédelmi kedvezményre jogosult)
Csillagászat, fizika
A program célja:
A program sikeres befejezése után a tanulók legyen képesek tájékozódni a csillagászat és a fizika területén információgyűjtésre használható nyomtatott és digitális források között. Legyenek képesek a felmerült problémák megfogalmazására, és ennek megfelelően a megoldáshoz szükséges információk kiválasztására, feldolgozására, ismertetésére. Tudjanak kapcsolatot teremteni az elvonatkoztatott törvények, fogalmak és a valóságban – akár a hétköznapokban is – végbemenő folyamatok között. Szerezzenek jártasságot az elérhetőséget szolgáló nyomtatott és digitális eszközök használatában. A tanuló – bármilyen érdeklődésű is – legyen képes a természettudományos, ismeretterjesztő irodalom megismerésére. Ismeretei bővítésére, problémái megoldására biztonsággal induljon ezen a műveltségi területen is. Látásmódja, gondolkodása a tantárgyak elkülönülése helyett a világ folyamatainak egészét lássa.
A projektről a tanulók valamennyien jó véleménnyel voltak. Érdekesnek tartották a témaválasztást. Az ismeretszerzésnek ezt a módját érdekesebbnek, jobbnak találták, mint a hagyományos tanórai munkát. Többen azt a véleményüket is megfogalmazták, hogy önmaguk sosem néztek volna utána bizonyos információknak, adatoknak, amiket most mégis megkerestek.
A csoportos munka mindenki számára érdekes és új munkaforma volt. Úgy gondolják, hogy így sokkal több információt meg tudtak keresni. Voltak olyan vélemények is, melyek szerint sokan voltak egy csoportban. Természetesen felmerült az is, hogy nem mindenki dolgozott egyforma hatékonysággal, bár ez a 27 tanulóból csak három tanulónál szerepelt. A többiek úgy vélték, hogy szerencsés volt a munka ilyen típusú szervezése. Több okból is: könnyebben el tudták végezni a kiadott feladatot, hiszen megosztották a munkát. Csapatépítő és közösségerősítő szerepe is volt a munkának. Egy tanuló külön kiemelte, hogy a csoportmunkának köszönhetően olyan társaival is együtt tudott dolgozni, akivel eddig még soha nem dolgozott.
A saját munkájukat jónak ítélték. Szerencsére azok, akik nem dolgoztak megfelelően, ezt elismerték. Így az önértékelésük is fejlődött.
Egyetlen tanuló sem volt, aki bármit is változtatna a projekten. Talán ez egy kicsit nehéz kérdés is volt, hiszen életkoruk miatt még nem rendelkezhetnek elegendő projekt tapasztalattal. Volt olyan tanuló, aki azt is leírta, hogy sajnálja, hogy az általános iskolában nem találkozott ehhez hasonló projektfeladattal.
Összegezve: a tanulók és a tanár is jónak tartják az ötletet és a projektet. A tanórai ismeretszerzést is érdekesebbé és hatékonyabbá lehet tenni, ha nem a hagyományos módon próbáljuk elsajátíttatni a tantervben szereplő ismeretek, fogalmakat. Értékesé teszi a programot, hogy a nyomtatott információhordozókat is és az elektronikus információhordozókat is igénybe veszi a diák a feladat végrehajtásakor. Tudjuk, hogy a tanulók egyre kevesebbet olvasnak, járnak könyvtárba. Az ilyen projektek megismertetik és talán meg is szerettetik a könyvtárhasználatot a tanulókkal. Mindemellett a tanulásban is sokat segít a gyerekeknek. A tapasztalatok szerint a projekt a jelenlegi formájában és az adott korosztállyal sikeresen elvégezhető.
Olvasás, szövegértés, Anyanyelvi kommunikáció, Matematikai és tudományos kompetencia, Digitális, információs kompetencia, Tanulás, kreatív és kritikai gondolkodás, Együttműködési készség, csapatmunka
Könyvek, folyóiratok, e-Adatbázisok, Internetes források
Tipikusan nagyszerű program különösen az Arany János Tehetséggondozó Programban tanulók számára, amivel ráadásul tanár s diák egyaránt elégedett. Gratulálok!
Hozzászólások: