Olvasási képesség, olvasási motiváció fejlesztése a metakognícióra épülő olvasásstratégiai programmal könyvtári, iskolán kívüli foglalkozásokon
Mintaprogram az értő olvasást és a digitális, információs kompetenciákat fejlesztő, nem formális foglalkozásra
TÁMOP 3.2.4-08/2-2009-0001
Steklács János, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Információs technológia, ismeretmegőrzés, könyvtár
19-50
könyvtáros, oktató
A 30 órás tréning elsődleges célja, hogy a résztvevők elsajátítsák az olvasási stra-tégiák elméletét, a metakogníció fogalmát, szerepét, jelentőségét a szövegértő ké-pesség fejlődésében.
Az első modul anyaga az olvasást, szépirodalmat népszerűsítő kampányok tapasz-talatai, az olvasás és könyvkultúra alakulásának tendenciái hazánkban. Ezt köve-tően a szövegértő olvasás kritériumait, az olvasási stratégiák fogalmát, olvasás és metakogníció összefüggéseit, az olvasásra vonatkozó meggyőződés jellemzőit is-merik meg a résztvevők, majd a következő modul során az olvasásstratégiai mód-szer, kooperatív tanulás, reciprok tanulás alapjainak elsajátítására kerül sor, illetve a szövegekre alapuló könyvtári foglalkozások módszertanával ismerkedünk.
A program második részében még inkább a gyakorlaté, a tevékenységeké a fősze-rep. Először, a negyedik modulban az olvasásstratégiai módszer alkalmazását gyakoroljuk szépirodalmi, ismeretterjesztő és egyéb típusú szövegeken. A követ-kező, ötödik modulban az elmélet és gyakorlat integrációs lehetőségeit vizsgáljuk a megismert elméleti háttér és a gyakorlatban alkalmazott feladatok szintézisével. Ezt követően a résztvevők feladatokat oldanak meg önállóan, foglalkozásterveket készítenek, és ezeket prezentálják.
A program során a résztvevőknek folyamatosan lehetőségük van bemutatni, megvitatni saját tapasztalataikat, feltárni mindennapi szakmai munkájuk problémáit, kérdéseit.
1. Modul: Olvasást, szépirodalmat népszerűsítő kampányok tapasztalatai, az olvasás- és könyvkultúra tendenciái hazánkban - 5 óra
2. Modul: A fejlett szintű szövegértő olvasás jellemzői, olvasási stratégiák, olvasás és metakogníció, olvasásra vonatkozó meggyőződés - 5 óra
3. Modul: Olvasásstratégiai módszer, kooperatív tanulás, reciprok tanulás - 5 óra
4. Modul: A módszer alkalmazása ismeretterjesztő, narratív és egyéb típusú szövegek esetén - 5 óra
5. Modul: Integráció, szintézis - 5 óra
6. Modul: Önálló feladatok prezentálása - 5 óra
Hozzászólások: