Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Hámoriné Váczy Zsuzsa, Vekerdi Ágnes
Társadalomtudomány
8-11
diák, gyermekek
néprajz@művészet@hónapok@vetélkedő
A program során a hónapok, jeles napok témakört járjuk körbe. Komplex egységben kezeljük
a néprajzi, irodalmi és természettudományos ismereteket. A gyerekek számára élményt
igyekszünk szerezni, és a foglalkozás során megismertetjük őket a könyvtárhasználat
alapjaival.
A feldolgozott téma: hónapok, évszakok több irányú megközelítése, ismeretbővítés a
hónapok eredetével kapcsolatban, játékos ismeretbővítés találós kérdések megfejtésével,
figyelemfejlesztés körjáték kapcsán.
Előzetes ismeretek: hónapok neveinek ismerete, hónapok és évszakok kapcsolatának
ismerete. Bizonytalan ismeret esetén a foglalkozás során jobban rögzülnek a nevek,
kapcsolatok, jellemzők.
A program feltételezi a betűismeretet, alapfokú olvasáskészséget, kikészített könyvből adott
témájú versek, dalok keresésének képességét. Bizonytalan képesség esetén a foglalkozás
során elsajátíthatják, illetve jobban rögződhetnek ezek a kompetenciák.
A foglalkozás módszere játék és csoportmunka vetélkedő jelleggel.
A foglalkozás során az adott témához kötődően különböző típusú feladatokat oldanak meg
csoportosan a gyerekek. Mivel a feladatok nem szorosan épülnek egymásra, a foglalkozás
rugalmasan alakítható: a gyerekek korának, érdeklődési körének, előismeretének
függvényében egy-egy feladat elhagyható. A foglalkozás végén értékeljük a munkájukat,
majd kötetlen formában ismerkedhetnek a program során felhasznált dokumentumokkal és a
könyvtárral.
Résztvevők: 8-12 éves gyerekek, 12-24 főre tervezve. A foglalkozásvezető egy pedagógus
(pl. napközis tanár), segít neki egy könyvtáros. A foglalkozásvezető lehet a könyvtáros, ekkor
a kísérő pedagógus is részt vehet a játékban.
A formális képzést jelentősen támogatja az alábbi kompetenciák fejlesztésében: szociális
kompetencia, társas kompetencia, egész életen át tartó tanuláshoz szükséges
információszerzési kompetencia, a dolgok több irányú megközelítésére való képesség.
1. Dal és körjáték tanulása és játszása
2. Csoportalkotás kihúzott hónapok alapján
3. Találós kérdések
4. Hónapok elnevezésének eredete
5. Különböző hónap elnevezések
6. Versgyűjtés hónapokról, évszakokról
7. Dalok hónapokról, évszakokról
8. Babonák, hiedelmek, népi megfigyelések időjárással kapcsolatban
9. Babonákra, hiedelmekre vonatkozó elemek keresése mesékben, mondákban
10. Rajz egy közmondásról
11. Hónapokról, évszakokról szógyűjtés idegen nyelvű szótár segítségével
12. Ünnepkörökhöz kapcsolódó ismeretek keresése interneten
13. Egy népszokás eljátszása
14. Értékelés, önértékelés, jutalmazás
15. Levezetés: kötetlen ismerkedés a könyvtárral, könyvtári szolgáltatásokkal
Olvasás, szövegértés, Anyanyelvi kommunikáció, Digitális, információs kompetencia, Tanulás, kreatív és kritikai gondolkodás, Kulturális tudatosság és kifejezőkészség, Együttműködési készség, csapatmunka
Könyvek, folyóiratok, e-Adatbázisok, AV-dokumentumok, Internetes források
Hozzászólások: