Az OECD, a Svájci Szövetségi Statisztikai Hivatal, és az Egyesült Államok Oktatási Minisztériuma, illetve az USA Oktatás-statisztikai Központja közreműködésével 1997-ben kezdett bele abba a projektbe, mely a Kompetenciák meghatározása és kiválasztása: Elméleti és fogalmi alapok címet kapta. A munkában nemzetközi szakértők vettek részt. Az interdiszciplináris projekt vezetői az így elkészült kiadványt egyaránt ajánlják a politika-csinálók, a pedagógusok és a közgazdászok figyelmébe; meg vannak ugyanis győződve arról, hogy a kulcskompetenciák kérdései – mind az elmélet, mind a gyakorlat szintjén – a mai és a holnapi társadalom és gazdaság, valamint az olyan különféle tudományok, mint az antropológia, a történelem, a filozófia, a pszichológia és a szociológia, legjelentősebb témái között egyaránt szerepelhetnek. A legfontosabb megválaszolandó kérdések tehát így hangzanak: Melyek ezeknek a különféle megközelítéseknek a közös jellemzői? Melyek azok a fogalmi vagy teoretikus elemek, amelyek segítségével a kulcskompetenciák meghatározhatók és kiválaszthatók? Mennyire alkalmazhatók ezek az elméleti és módszertani modellek a gyakorlatban? A kötetben megfogalmazott válaszok pedig – a válaszolók személyének, gondolatmenetének jellegzetességeivel együtt – részint különféle tantárgyi-tudományági, részint pedig politika-orientált megközelítéseket példáznak. A cikk a kutatást és a kötetet ismerteti részletesen.
The study is the analysis of the research made by OECD, Switzerland and the USA in 1997 to define key competencies. It gives theoretical background for the common characteristics of these competencies, selection criteria, and advices for the practical application of these criteria.
Hozzászólások: