|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Itt van már november didergő hónapja,
Hideg szele a fák
ágait megcsapja.
Meghalva elhullanak
a sárga levelek,
Játszadoznak vélek
a kegyetlen szelek.
(Csokonai Vitéz Mihály: Az ősz)
A Bíbor Kiadó gondozásában jelent meg a Minden napra egy vers 6-10 éves gyermekeknek c. kötet, melyben 111 magyar költő versei kaptak helyet. A kitűnő szerkesztésnek köszönhetően a hat-tíz éves korosztály a tizenkét hónap minden hónapjára egy verset kap, melyek nyomon követik az évszakok változásait. Az egymást követő ünnepeket, az azokkal kapcsolatos népszokásokat.
Olyan sokat emlegetjük, hogy gyermekeink nem olvasnak elég szépirodalmat. Az irodalomtanár különböző módon próbálja motiválni, rábírni diákjait az olvasás igazi örömének megismerésére. De minden tanár tisztában van azzal, nem csak rajta múlik, hogy a gyerekek mit és mennyit fognak olvasni? Több tényező játszik itt meghatározó szerepet. Ennek első pillérén a család, szülői ház kap kiemelkedő szerepet, ahonnan a kisgyermekek elindulnak, amivel elindulnak. A második pilléren a pedagógus, az óvoda, az óvónő, a harmadikon pedig az általános iskola alsó tagozata helyezkednek el. Az említett három pillér szereplői a későbbiek kapcsán az olvasás megszerettetésében döntő jelentőségűek lesznek.
Ahhoz, hogy eljussunk Márai Sándor gondolatához, hogy az olvasás olyan legyen, „mint a napi kenyér”, hogy valóban ne lehessen élni nélküle, elsőként is ki kell alakítanunk az igényt, fel kell állítani a hiány érzését, amit később csak akkor elégítünk ki igazán, ha folyamatosan pótoljuk. Így kell legyen ez az olvasással is, kik kell alakítani a gyermekben az igényt ahhoz, hogy egyszer azon vegye észre magát, nem tud elaludni olvasás nélkül. Meggyőződésem, hogy ennek eléréséhez nélkülözhetetlen műfaj a vers.
A vers tartalma, ha jól választjuk meg és az adott korosztálynak megfelel, lehetőséget biztosít igazi irodalmi élmény kiváltására. Az élmény pedig alapjául szolgálhat mindannak amit a fentiekben leírtam. A Dr. Kovácsné Mészáros Gabriella gyűjtötte anyag ehhez nyújt számomra az általános iskola alsó tagozatában napról-napra segítséget.
Minden olvasási órán (2. osztály) a hónapnak megfelelő vers felolvasásával kezdődik, vagy végződik – ez függ a tananyag jellegétől. Rövid idő alatt sikerült elérnem, ha véletlenül elmarad a vers felolvasása, a gyermekek már maguk kérik annak pótlását. A hét végén és a szünetek esetében ajánlott irodalomként a szülők segítségét kérem, hogy a gyermekek otthon családi körben ismerkedhessenek meg az egyébként elmaradt versekkel.
Igazi visszajelzésekkel a környezetismeret, rajz, ének, írás órák alkalmával találkoztam. Tanítványaim rendszerint spontán módon az éppen aktuális anyaghoz kapcsolódó idézettel álltak elő, hol Kányádi, Radnóti, Áprily, Zelk versét emlegetve, felidézve.
Tudomásom szerint a határon túli magyar pedagógusok is örömmel fogadták a könyvet, melyben egy helyen összegyűjtve találják mindazokat a verseket, melyek a 6-10 éves korosztály irodalmi érdeklődésének felkeltéséhez szükséges.
Az olvasásélmény megalapozása folyamatos nagy türelmet, erőfeszítést igénylő pedagógiai munka. Tapasztalataim alapján Kovácsné Mészáros Gabriella gyűjtése igényes, jó szolgálatot tesz a vers és az olvasás megszerettetése érdekében. A viszonylag olcsó könyv beszerzését, de főleg annak használatát minden alsó tagozatos pedagógus számára ajánlom.
Madárné Gyurján Ildikó
Dr. Kovácsné Mészáros Gabriella: Minden napra egy vers 6-10 éves gyermekeknek. Miskolc, 1996, Bibor Kiadó, 287 l.
Hozzászólások: