|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
„Én mindig először megszagolom
a könyvet,
beszívom a képeket és a betűket,
aztán úgy érzem: én vagyok a mese
és a könyv az olvasó.”
(Ágai Ágnes)
2001-ben kezdődött az olvasás éve. Milyen érdekes, hogy éppen egybeesett a Harry Potter-őrülettel, mintha a kis varázstanonc fiú cselekedte volna: a könyv központba került, varázsfények világítottak rá, tömegével adták ki az újabb köteteket, mindenki könyvesboltba rohant, olvasni akarta.
Ez jó volt, nagyon jó. Aztán jött a filmváltozat, tolongtunk a mozik pénztáránál. Ez is jó volt. Aztán elmúlt az újdonság ereje, elmúlt 2001, az olvasás évének kezdete, és mi csodálkozva kérdezzük: megismételhetjük-e ezt a varázslatot nap mint nap otthon és az iskolában? Felvehetjük-e a versenyt a technika adta lehetőségekkel, az internettel, a tévével, a számítógéppel, a gazdag képi világú médiával? Kiválthatjuk-e újból, megint a gyerekek kíváncsiságát?
Felkelthetjük-e az olvasás iránti szeretetet 2002-ben is? Tudnak-e ismét rokonszenvvel fordulni a nyomtatott szóhoz?
Azt gondolom, hogy ezekre a kérdésekre nehéz optimista választ adni, mert a konkurencia nagy. A mai gyerekek lehetőségei a kikapcsolódásra szinte korlátlanok, az olvasás pedig nehéz szórakozás. Talán a személyes példamutatásban, a családi mintákban és a tanári módszerekben is rejlik a titok nyitja. Ha az egész család olvas, előbb-utóbb a gyerek is természetesnek veszi, hogy inkább kerül kezébe a könyv, mint a tévé távkapcsolója. Ha a tanár óráján személyes szimpátiájával és újszerű eljárásaival eléri, hogy az adott olvasmány „ne teher legyen, hanem szárny, amely magasba emeli olvasóját” (dr. Nagy Attila, HUNRA alelnök), akkor talán optimistán nézhetünk a jövő elébe.
Ezekkel a „szárnyakkal” aztán fejlődhet fantáziaviláguk, olvasáskészségük!
Peter Brook valahol azt nyilatkozta, hogy a játékhoz sok munka kell. De amikor ez a munka a játék élményét adja, nem érezzük többé munkának. Így van ez az olvasással is! Kemény, munkaértékű szórakozás az. A tanárnak, a diáknak is sok munka kell a jó olvasáshoz. De amikor ez a munka a játék élvezetét, örömét adja, nem érezzük többé munkának.
Mit tehet a felső tagozatos tanár az adott irodalom könyvek adott szemelvény részleteivel a fent említett öröm-sikerélmény érdekében?
Teheti, hogy kritizálja az általa választott tankönyvet és másra cseréli. Teheti, hogy a tankönyv fejezetét kiegészíti számára kedves alkotó művével, és így színesíti a témakört tartalmában, érzelmeiben. Teheti még, hogy a magas szintűnek vélt önálló tanári előadás, magyarázat helyett a tanítványait bevonva, újszerű technikákkal felkelti az érdeklődést, a kíváncsiságot diákjaiban. S a tanítás-tanulás motorjaként szolgáló szeretettel és rokonszenvvel fordul feléjük, a tanítandó olvasmányhoz, s így „aktív tanulás” során juttat olvasói élményhez, élvezethez, gyönyörűséghez. Ekkor érezhetjük majd, hogy „én vagyok a mese, és a könyv az olvasó”.
A művészi élmények mélyítésére, átélésére remek lehetőséget biztosított számomra 5. osztályban a népmesék világát bemutató témakör, a „mesélő-regélő” után a Krúdy Gyula szecessziós meséit tárgyaló három rendhagyó irodalomórám. Tudatos tervezéssel a könyvtári ismeretek elméleti-gyakorlati titkaiba való bevezetésként „igazi” könyvtárba, „igazi” könyvtároshoz mentünk elsőként. A katalóguscédulák, a kölcsönzés mikéntje, a könyvtár rendje felkeltette csoportom érdeklődését. Nem is sejtették, hogy irodalmi kirándulásunk a könyvespolcok között más szépséget is rejteget: egyúttal megismerkedtünk ezen alkalommal Krúdy Gyula életével. Hozzá kapcsolhatóan játékos feladatok, életrajzi érdekességek, böngészés, versengés, irodalmi adatok gyűjtése várt ránk az iskolai könyvtáros értő irányításával. (Például: Keressük ki életének főbb adatait lexikonokból! Mi jellemző munkásságára? Milyen események játszottak fontos szerepet életében? stb.)
Szakirodalom az órai kutatáshoz: például: A cirkuszkirály, Krúdy olvasókönyv, Magyarország aranykertje, Szindbád ifjúsága, Szindbád utazásai, A Tisza fia, A törpe trombitás, Irodalmi kirándulások stb.
Sikerült megalapozni a következő órát, ahol már a gazdag életműből kaphattak ízelítőt. Négy, gyermekeknek íródott könyvéből – Gyémánt mesék; A zöld kaftán; Olvasókönyv; A törpe trombitás – választott meséket ízlelgettünk.
Legfőképpen a történelmi témájú történetek vonzották a figyelmet: A fehérhajú fiú és A máriási erőd, melyekben a ’48-as események elevenedtek meg, még illusztrációra is inspirált gyerekeket. Közben ügyeltem arra, hogy előző témakörünkkel – népmesék – összefüggésben álljanak az aktuális feladatok. (Például: Milyen mesei jegyek, sajátosságok jellemzik a megismert Krúdy írásokat? Mesék ezek egyáltalán? stb.; 770 tölgyfa, Fák hőstette, Beszélő fák, 100 év)
S már utaljanak a következő órára, készítsék elő azt tartalmilag, érzelmileg. Így érkeztünk el az adott anyaghoz. Krúdy Gyula A másvilágon című művének elemzéséig.
Célom az volt, hogy változatos munkaformákkal, újszerű, interaktív technikák, eljárások alkalmazásával közelítsük meg a szöveget. Ehhez az RWCT (a kritikai gondolkodás fejlesztése olvasással és írással) program interaktív stratégiáit hívtuk segítségül. Nem ismeretlenek ezek az ábrák, úgynevezett grafikai szervezők tanulóim előtt, hisz gyakorta alkalmazzuk a lényeges gondolatok kiemelésére, rögzítésére.
A szöveg üzenetét, jelentését a tanulók aktív közreműködésével, élményközponti megközelítéssel tárhattuk így fel. Önálló vélemények, bátor gondolatok, felfedezések születtek az ún. RJR (előtte-alatta-utána) órakeretben.
Krúdy Gyula: A másvilágon c. meséjének elemzése RWCT-s eljárások alkalmazásával RJR-keretben
Tanít: Ivánné Bodó Vera
Osztály: NYME ACSJTFK Gyakorló Általános Iskola 5. a
RÁHANGOLÁS:
1. Krúdy Gyula életrajzából ízelítő előzetes könyvtári munka alapján pl.:
- Fürt-ábra2
Munkaforma: csoport és frontális
2. A mesék eddig tanult jellemzőinek összegyűjtése - Ötletbörze
pl.: népmese, műmese, tündérmese, állatmese, reális mese, csalimese, varázseszköz, meseszám, csoda stb.…
ÖTLETBÖRZE: MESÉK JELLEMZŐI
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
szájról-szájra terjed gyűjtötték szerző ismeretlen fajtái: állat, tündér, reális, csali, bolond, mű, nép |
népmese tündérmese: varázslatos elemek, varázslat állatmese: állatszereplők csalimese: nincs vége reális mese meseszám, idő és tér határainak átlépése, mindig jól végződik megszemélyesítés, hasonlat |
fajtái: népmese, műmese szájról-szájra; írója ismert írója ismeretlen terjed, nincs írója reális tündér állat csodás elemek: meseszámok, állatok, emberi tulajdonságokkal felruházva, tanulság |
szereplők: varázsló tündér, sárkány, boszorkány, csodás dolgok csalimese, tündérmese, reális mese, állatmese, népmese, műmese |
gyűjtötték, nem mindig igaz fajtái: mesék állat (állatokról szól, emberi tulajdonságokkal) tündér (csoda) nép (nincs szerző) mű (van szerző) csali (vicces, humoros) reális (valós) |
(Japán példa: nem az egyetlen jó megoldás a lényeg: Te hogy csináltad? Milyen úton haladtál? Több jó megoldás!!)
Munkaforma: csoport
3. Krúdy Gyula: A másvilágon c. meséjének bemutatása
JELENTÉSTEREMTÉS
IRODALMI KÖRÖK: KÉPI SZINT ÉS ALAKZATOK VIZSGÁLATA
1. KARAKTER - értelmezők |
2. NYOMKERESŐK |
3. IDÉZET-keresők |
4. SZÓ-keresők |
5. ILLUSZTRÁTOROK |
(árva gyerek tulajdonságai) fiú jellemvonásaira, sorsára utaló kifejezések pl.: árva fiú, kódus élet, rongyos szűr, árva gyerek, szerencsétlenebb teremtés árva volt, mint az ujjam sajnállak, te szegény sírdogál, sóhajtozik |
(helyszínek változásairól, részletezés) természet, tárgyak, állatok pl.: helyszín szereplők országút koldus, fiú, komondor mező, erdő bokrok, fák kövek, tündér másvilág apa, fiú |
(különös mondatok) pl.: halál, ellentétek a műben pl.: lefeküdt - keljen fel utolsókból - első koldus - király mindenki bánt - senkinek se vétek menjünk - meg se mozdult megyünk koldulni - nem koldulok |
érdekes, tetsző kifejezésekről pl.: szó - szakasz ismétlések pl.: árva fiú (22) vándorolt, vándorlás ment, mendegélt senki, semmi öreg, vak koldus (5)
|
egy esemény, szereplő, helyszín rajza |
4. A művel való ismerkedés irodalmi-körökben:
- karakter-értelmezők: a fiú jellemvonásairól
- nyomkeresők: helyszínek változásairól
- szókeresők: érdekes, tetsző kifejezésekről
- idézet-keresők: különös mondatok, szövegrészletekről
- illusztrátorok: 1 esemény, szereplő, helyszín lerajzolása
Munkaforma: csoport
5. A mese nyelvezetének, stílusának vizsgálata:
Alakzatok:
I. Részletezés pl. országút -> koldus, fiú, komondor
mező, erdő -> bokrok, fák, kövek, csizma, tündér
másvilág -> apa, fiú
II. Ismétlés pl.: szóismétlések: árva fiú (22)
öreg vakkoldus (5)
vándorolt, vándorlás stb.
szakaszok: szerencsétlen -> szerencsétlenebb
III. Ellentét pl.: lefeküdt <-> keljen fel!
megyünk koldulni <-> nem koldulok
utolsókból <-> elsők
stb.…
Képi szint:
a, Természet bemutatása
- megszólaltatással pl.: bokrok, fák, kövek megharagudtak, ütögették
- tárgyak, állatok átlelkesítésével pl.: komondor morgott, sárga csizma szóba áll
- hasonlattal pl.: árva volt, mint az ujjam.
b, Halál, elmúlás pl.: másvilágon (5), megrázkódott, meghalt…
Munkaforma: csoport
6. Alakzatok, képi szint összefoglalása fürt-ábrával
Munkaforma: frontális
REFLEKTÁLÁS
7. Jelzős kifejezések vizsgálata - Kettéosztott napló
Kifejezések Pl.: árva fiú kódus élet rongyos szűr szerencsétlenebb teremtés árva gyerek szegény árva fiú |
Érzések, vélemények a szavakkal kapcsolatban ................................................................. ................................................................. ................................................................. ................................................................. ................................................................. ................................................................. |
Munkaforma: egyéni
8. Házi feladat: hasonló stílusban saját mese írása
pl.: Móricz Zsigmond kis Fillentőjének és mai hősünk találkozása a másvilágon.
Hozzászólások: