|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
A tankönyvet az általános iskola nyolcadik évfolyamán használom az állampolgári ismeretek oktatására.
Egy tankönyv kiválasztásánál elsődleges szempont az, hogy a tantervi előírásoknak megfeleljen. Én is ennek alapján vizsgálódtam először. Azok a tartalmi elemek, amelyeket a tantervi követelmények szerint a nyolcadik évfolyam végére a tanulóknak el kell sajátítaniuk, hiánytalanul megtalálhatók benne.
Ezek: az alkotmány, a választási rendszer, a magyar állampolgárok alapvető jogai és kötelezettségei, a demokratikus kormányzati rendszerek, az országgyűlés, a miniszterelnök, az igazságszolgáltatás, a helyi önkormányzat, a belső rend védelme, a honvédelem, a művelődés hazánkban, az egészségügy és a szociálpolitika, a Magyar Köztársaság külpolitikája és külkapcsolatai.
Erre a korosztályra jellemző, hogy a társadalmi tapasztalatok és ismeretek megszerzésében fokozatosan előtérbe kerül a vita, az egyéni vélemények megfogalmazása. A tankönyvben található „Vitassátok meg!” kezdetű feladatok éppen ezt szolgálják. Aktuális problémafelvetésével lehetőséget ad a diákoknak véleményük kifejtésére, megvédésére vagy éppen cáfolatokra. Ezáltal szoros tantárgyi koncentrációt is megvalósít a magyar nyelv és kommunikáció tantárggyal.
A tankönyv kialakítja és fejleszti az életkornak megfelelő társadalmi problémák iránti nyitottságot, a környezetért érzett felelősséget. Szemelvényei révén a személyiség tiszteletére, más kultúrákkal szembeni toleranciára nevel.
Hathatós segítséget nyújt a demokratikus intézményrendszer használatához szükséges ismeretek megszerzéséhez, képességek kialakításához.
A tankönyv három nagy tematikai egységből áll.
Ebben a fejezetben a tankönyv az egyén, a társadalom és az állam kapcsolatrendszerét mutatja be többféle nézőpontból. Sok olyan fogalommal találkozhatnak benne a tanulók, amelyeket már hallhattak vagy olvashattak, de a jelentésük most konkretizálódik a számukra. Például: a „demokrácia” és a „diktatúra” fogalmát történelmi tanulmányaik során már megismerték, de a jelenkori tartalmának tisztázására itt kerül sor.
A szerkesztés sajátossága, hogy ezeket a szómagyarázatokat oldalt, a főanyag mellett közli. Ennek használata azonban a gyerekek számára nem mindig zökkenőmentes. Ők más tankönyvek példája alapján a „Kislexikon”-t keresték. Előfordul például, hogy a „közjó” kérdésével a 7. oldalon foglalkozik, de a magyarázata a 8. oldalon található. Elképzelhető, hogy könnyítené a használatot, ha a fogalmak egy blokkba csoportosítva jelennének meg egy-egy tananyag végén.
Ez a tematikai egység bemutatja a demokratikus államok feladatait, ezek ellátásának módjait. Szemelvényei, feladatai révén a közügyekben való részvétel formáival is megismertet.
Tudatosítja a hatalommegosztás fontosságát, foglalkozik a törvényhozó, a végrehajtó hatalommal és az igazságszolgáltatással. Jelentős idézetet közöl a Magyar Köztársaság alkotmányából. Bár az alkotmány egybeszerkesztett szövegét is megismertetjük a tanulókkal, de ez a részenkénti kiemelés hatékonyabb az elsajátítás szempontjából.
A tankönyv itt korszerű ismereteket közvetít a működő világszervezetekről, az Európai Unióról, mely iránt a diákok érdeklődése egyre nő.
Szerkesztési módja megkönnyíti a használatot azzal, hogy a megtanulandó szövegeket számozással látja el. A fontos fogalmakat erősebb nyomással emeli ki.
A „Miért történt így?” című esetleírások nagyszerű anyagot jelentenek a szövegelemzés számára.
A „Te hogy döntenél?” kezdetű szövegek tartalma igazi probléma elé állítja a tanulókat, és olykor erőteljes vitákat vált ki. Itt ütköznek igazán az érvek és ellenérvek.
A „Nézzetek utána!” felszólítás olyan feladatokat állít a tanulók elé, mely növeli önállóságukat az ismeretszerzésben. Ez szintén kiemelt feladat ebben az életkorban.
A könyv szövege érthető, a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő. Szemelvényei érdekesek. Teljes egészében az aktív és hatékony ismeretszerzést szolgálja.
A feladatok által létrejövő szimulációs gyakorlás révén olyan jártasságokat szerezhetnek a tanulók, melyek segítségével felismerhetik és képviselhetik érdekeiket, kezelhetik konfliktusaikat.
Képanyaga érdekes, a szövegekhez kapcsolódó.
Amit hiányolok: néhány összefüggést, logikai kapcsolatot magyarázó rajz, mely bizonyos anyagrészek jobb megértését szolgálná.
Aktuális és fontos probléma a környezetvédelem. Több, ezzel a témával foglalkozó anyag kellene a könyvbe.
Mindezek alapján úgy gondolom; érdekes, használható és sokszínű gondolkodásra serkentő tankönyvvel dolgozhatunk.
Hozzászólások: