|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Valamennyiünk számára szokványos látvány a reggeli forgatagban nagy táskát cipelő iskolába igyekvő gyermek. A palatáblát és palavesszőt , amit legtöbbször kis vászon tarisznyába vittek az egykori diákok ma már csak Móra vagy Móricz elbeszéléseiből ismerik a mai tanulók. A palatáblát felváltották a különböző füzetek, a palavesszőt a csillogó, villogó különböző márkájú ceruzák és tollak, a szerény terjedelmü könyvek helyett szép, színes, de nehéz vaskos kötetek kerültek. Az iskola megváltozott mondhatjuk, s aligha kívánhatjuk vissza a palatáblát, vagy palavesszőt. De a táskák egyre nehezednek. Mindezt látva és átérezve egy budapesti általános iskolában szúrópróba - szerűen megmértem a táskák súlyát. Az eredmény megdöbbentő volt. A tizenegy éves ötödikes tanulók annyi könyvet, munkafüzetet cipelnek, hogy azok súlya esetenként a 6-7 kilót is eléri. A hetedik és nyolcadik osztályban nem ritka a tíz kiló feletti súly sem. Aligha kétséges, hogy mindez egészségkárosodáshoz vezethet. A mérleg egyik serpenyőjében áll az örvendetés tankönyv és tanszer gazdagság, míg a másikban a tanulók egészsége. A megoldás egyik lehetséges módját egy fővárosi gyermekkorház ortopéd főorvosa fogalmazta meg. Véleménye szerint a kérdést központilag kell megoldani, hogy elkerülhető legyen a csontrendszer, az izomzat, az izületek korai és egészségkárósító megterhelése. Meg kellene határozni hogy az egyes életkorokban mennyi az a súly, mely még nem káros az egészségre. Hasonlóan a Munka Törvénykönyvére, amely meghatározza kor és nem szerint, hogy a munkáltató milyen súlyhatárig terhelheti a munkavállalót. A szakember szerint – aki nap mint nap találkozik a fiatalkorúak egészségkárosodásának következményeivel – a tanulók esetében is hasonló megoldásra lenne szükség.
Irásommal mindössze a figyelmet kívántam felhívni egy fontos kérdésre. Meggyőződésem, hogy a szemléletváltás érdekében „mini” vizsgálatom helyett országos és reprezentatív vizsgálattal kellene a döntéshozó figyelmét a fontos kérdés felé fordítani.
2000 októberében kért adatokat egy budapesti általános iskola nyolc osztályában szúrópróba szerűen végeztem, átlagos értékek így nem regisztrálhatók. A táblázat adatai tájékoztató jellegűek.
Osztály |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Súly/kg/
|
4,7 |
5,4 |
5,9 |
5
|
6,5 |
7,3 |
8,2 |
9,3 |
M. Gy. I.
Hozzászólások: