|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
„Én boldog pillanataimban gyermeknek érzem magamat és akkor derűs a szívem, ha munkámban játékot fedezek föl.
Félek a játszani nem tudó emberektől és mindig azon leszek, hogy az emberek játékos kedve el ne lankadjon.”
József Attila
Azon senki sem csodálkozik, ha a gyermekkönyvtárakban a fiatalok számos különböző társasjátékkal találkozhatnak. Van-e azonban ezeknek létjogosultságuk a felnőtt könyvtárakban? A válaszunk egyértelműen: igen. A tapasztalatok bemutatása előtt nézzük meg, mit is tekinthetünk társasjátéknak.
Mit tekintünk társasjátéknak?
A társasjáték egy kisebb csoport (általában 2-12 fő) által, zárt térben, szabályok alapján játszott játék. Napjainkra számos típusa terjedt el, ezek közül a legismertebbek:
A társasjátékok rövid története
A feltehetően legrégibb, 3×6 mezős 11 figurás játéktábla Kr.e. 4000-3500 körül épült sírkamrából került elő a felső-egyiptomi El-Mohasznából. Hasonló játékra bukkantak az ókori Mezopotámia területén is, azonban a ma is népszerű játékok közül a legrégibb valószínűleg a gó, amely a legenda szerint 4000 évvel ezelőtt született Kínában. (Napjainkban a sakk mellett a legelterjedtebb táblajátékok közé tartozik a világon.)
A modern táblajátékok ősének a von Reisswitz báró által készített Kriegspielt tekintik, melyet terepasztalon játszottak, egyéb újítások (pl. térkép) mellett már kockákat használtak a csaták véletlenszerű elemeinek meghatározására. (A francia–porosz háború után egyébként az angolok is készítettek egy saját verziót, amelyet később sikeresen alkalmaztak arra, hogy előre jelezzék a katonai helyzeteket.)
A hadügyi játékok mellett gyorsan bővült a társasjátékok piaca, az igazán nagy áttörést azonban 1935 jelentette, amikor a Parker Brothers megjelentette a Monopolyt. Ezt a játékot később 26 nyelvre fordították le, és becslések szerint közel félmilliárdan játszhattak vele.
A klasszikus társasjátékok mellett az 1970-es évekre megnőtt a szerepjátékok (angolul role-playing game; rpg) szerepe is. A szerepjátékokban a játékosok verbális úton alakítanak egy közösen elképzelt fantáziavilágot, amiben megszemélyesítik e világ egy-egy kitalált szereplőjét, az úgynevezett karaktereket. E játéktípus családi továbbfejlesztésének tekinthető az 1995-ben kiadott Catan telepesei, melyben a játékosoknak (a felmérések szerint ez a játék már az alsó tagozatos lányokat is leköti) egy civilizációt kell létrehozniuk építkezések és kereskedelem révén.
A társasjátékok szerepe az oktatásban, ismeretszerzésben
A társasjátékok oktatás-nevelésben történő hasznosításáról az első publikációk az 1960-as években az usa-ban jelentek meg. Az oktatójátékok alapvetően céljukban különböznek a hagyományos értelemben vett társasjátékoktól – segíteni akarják a tanulókat az általános oktatási célok, alapvető ismeretek elérésében. A nevelésben ezek mellett készségfejlesztő, illetve szimulációs játékok alkalmazására is lehetőség van.
A játékok alkalmazása az oktatásban nagymértékben fejleszti a tanulók kreativitását, problémamegoldó és döntéshozó képességét, emellett hozzájárul a kommunikációs képességek, a gondolkozási és kezdeményező képesség fejlesztéséhez.
Társasjátékok a felnőttkönyvtárban
A Szentes Városi Könyvtár Nonprofit Közhasznú Kft. felnőttkönyvtárában többek között a szolgáltatás színesítése, az iskolán kívüli nevelés, a szabadidő hasznos eltöltése érdekében az esza Kht. támogatásával szereztük be első társasjátékainkat. Mivel az épület a település központjában, a középiskolai kollégium és menza tőszomszédságában helyezkedik el, reméltük, hogy a középiskolások vonzónak fogják találni, ha szabadidejük eltöltésére könyvtárunkban különböző – az elmét, illetve a testet megmozgató játékokat is találnak.
A különböző stratégiai játékok, elmebajnokságok, vagy az egészen kicsik számára is hasznos logikai játékok közül mára már közel 60 áll az érdeklődők rendelkezésére. Használják a középiskolások, a gyermekükkel intézményünkbe látogató szülők, továbbá a huszonéves korosztály tagjai. Kisebb baráti társaságok váltak állandó vendégeinkké, kipróbálják a társasjátékokat, s hasznosan töltik a busz- vagy vonatindulásig tartó időt. Nagymamák jönnek a náluk nyaraló unokájukkal egy-egy hosszabb-rövidebb ideig tartó társasjátékra. És ami külön öröm: egymásnak, ismerőseiknek is ajánlják új szolgáltatásunkat.
2009-ben a városi középiskolai kollégium több csapata vetélkedett az Őseink nyomában című társasjátékkal, mely a középiskolai magyar történelem anyagát dolgozza fel a Honfoglalóhoz és az Activityhez hasonló módszerek segítségével. Mivel mindkét játék önmagában is igen népszerű a korosztály tagjai körében, hamar sikert aratott ez a játék is. A helyi verseny nyertesei vehettek részt a Nyíregyházán rendezett országos játékon, ahol szoros mezőnyben végül a második helyen végeztek. A felkészülés során játékos körülmények között tesztelhették és bővíthették tudásukat a társasjáték által feldolgozott témákban (magyar történelem, művelődéstörténet stb.), s eközben megismerték könyvtárunkban rendelkezésre álló dokumentumokat is.
Nagy örömünkre a nyári táborok szervezői, résztvevői is felismerték az új szolgáltatásban rejlő lehetőséget, és napi programként építették be táborok napirendjébe intézményünk felkeresését. Így a hátrányos helyzetű családokból érkező táborlakók olyan társasjátékokat is kipróbálhattak, melyeket korábban még nem ismertek, olyan készségeiket fejleszthették, amelyekre normál körülmények között nagyon kevés lehetőségük adódik, ugyanakkor fejlődött kommunikációs és szociális érzékük is. Reméljük, szolgáltatásunk sikerrel járult hozzá társadalmi hátrányuk ledolgozásához és az új élmények az iskolaév kezdetével is megmaradnak, és a fiatalok visszatérő látogatóinkká válnak.
A jövő lehetőségei
Társasjáték Klubok
Szeretnénk, ha a jövőben is folytatódna és tovább erősödne az a folyamat, melynek eredményeként helyi játszó közösségek jönnek létre – korosztályi megkötöttség nélkül. Hisszük, hogy a társasjátékok napjainkban tapasztalható reneszánsza választ nyújthat az egyébként tapasztalható elidegenedésre, elmagányosodásra. A számítógépes játékokkal szemben ezek ugyanis képesek tényleges, valós, emberi közösségek kialakítására, fejlesztésére.
A helyi közösségek erősítésére nyújthatnak lehetőségek a helyi, illetve később a regionális és az országos szinten megrendezett vetélkedők – a Magyar Társasjáték Egyesület (mate) égisze alatt szerveződő klubokkal összefogva.
Társasjáték-kölcsönzés
Már most tapasztaljuk az igényt arra, hogy társasjátékaink kölcsönözhetőek legyenek (szinte minden második érdeklődő felteszi ezt a kérdést kollégáinknak), hiszen a könyvtár nyitva tartása nem feltétlen illeszkedik az érdeklődők és ismerőseik szabadidejéhez (pl. sokan hétvégén tudnak barátaikkal összejönni, amikor nem férnek hozzá a játékokhoz, ugyanakkor szívesen próbálnának ki új játékokat azok megvásárlása előtt). Terveink szerint a kölcsönzés kauciós rendszerrel történne: kölcsönzéskor a játék árát kell nálunk hagyni, a játék hiánytalan visszahozatalakor a kaució 90 százalékát visszaadnánk.
Társasjáték-tesztelés
Településünkön és vonzáskörzetében néhányan szívesen foglalkoznak új társasjátékok kitalálásával. Ők azzal keresték meg intézményünket, hogy biztosítsunk helyet ezen új játékok gyakorlati tesztelésére. Amennyiben valóban klub-szerűvé, rendszeressé válik a társasjátékozás, akkor természetesen ez is lehetőség a kínálat bővítésére.
Felhasznált források
Izsák Norbert: Társasjátékok reneszánsza: táblás házak. In: hvg, 2005. (27. évf.) 8. (1344.) sz. p. 43–44.
Bartha Árpád: A játék, a szimuláció, az esettanulmány a pedagógiában. http://www.skicc.hu/ijh/htmlm/cik/8031barm.htm
Magyar Társasjáték Egyesület honlapja: http://tarsasjatekos.blogspot.com/
Tóth Máté: A könyvtár mint találkozóhely: a place-projekt. In: Könyv, könyvtár, könyvtáros. (18. évf.) 2009. 7. sz. p. 6–11.
Hozzászólások: