Olvasás Portál

lovári  |  english

5. Infotér konferencia

5. Infotér konferencia

2014.11.10. 12:07

A magyar lakosság 40%-a digitális analfabéta...

2014. november 5. és 7. között ötödik alkalommal került megrendezésre az Infotér konferencia Balatonfüreden, ahol az infokommunikációs technológia (IKT) szektor piaci és állami képviselői vitatták meg az iparággal kapcsolatos fejleményeket. Több téma mellett előtérbe került az oktatás és az IKT kapcsolata is.

A résztvevők egybehangzó véleménye volt, hogy szükséges a tanulók és a pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztése, ez elengedhetetlen a sikeres Magyarország építéséhez. A főelőadók kiemelték, hogy az élethosszig tartó tanulás elterjesztése szükséges ahhoz, hogy a felnövekvő generáció a felgyorsuló fejlődéssel lépést tudjon majd tartani.

L. Simon László hangsúlyozta, hogy a magyar lakosság 40%-a digitális analfabéta, amin változtatni kell.

Zsigmondné dr. Vitályos Eszter elmondta, hogy a Széchenyi 2020 keretein belül 588 milliárd forintnyi összeg kerül az oktatási szektor fejlesztésére.

Pölöskei Gáborné köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkár jelezte, hogy magasak az elvárások a közneveléssel kapcsolatban. A köznevelés informatikai stratégiájának egyik legfontosabb célja a tudatos digitáliseszköz-használat elterjesztése, mivel a kompetenciafejlesztésben és a hátránykompenzációban is jelentős szerepe van az IKT eszközöknek. Fontos a pedagógusok nyitottsága a digitális forradalom felé, ezt különböző képzésekkel is igyekszik a kormányzat elősegíteni. Mint elmondta, a köznevelési intézményhálózatot olyan informatikai rendszerek fogják segíteni (vagy jelenleg is segítik), mint amilyen a Köznevelési Információs Rendszer, az Intézményi Adminisztrációs Rendszer vagy az informatikai adminisztrációs fejlesztések egyik legfontosabb jövőbeni célja, az Oktatási Anyakönyv, amely a diákokat iskolai tanulmányaik kezdetétől végéig kíséri, egységes adatkezelés segítségével.

Az infrastruktúra fejlesztésében fontos mérföldkő az iskolai szélessávú internet fejlesztése, hogy az új eszközöket (pl.: Nemzeti Közoktatási Portál) Magyarországon mindenhol lehessen használni.

 

Versenyképesség-fejlesztés az alapoktól – infokommunikációs képességek a köznevelésben (kerekasztal-beszélgetés)

Mivel a szervezők különösen fontosnak tartják az oktatás és az IKT szektor kapcsolatát, ezért  külön szekciót szántak a köznevelés rendszerének. Ennek a szekciónak a munkájában Pölöskei Gáborné és  Sagyibó Viktor a Microsoft Magyarország Kft. kormányzati üzletág igazgatója is részt vett – többek között.

Az Educatio Nonprofit Zrt. képviselője elmondta, hogy 10.000 pedagógus IKT-vel kapcsolatos képzése zajlott már le, és további 7000 pedagógus képzését tervezik még.

Pölöskei Gáborné kifejtette, hogy már nem reformban, hanem rendszerben kell gondolkodni. A köznevelési rendszer „áramvonalasítása” például pályaválasztási tanácsadás, gyakorlati ismeretek (lsd.: pénzügyi ismeretek, egészséges életmód) és kompetenciák fejlesztése által is kell, hogy megvalósuljon.

A Nemzeti Közoktatási Portállal kapcsolatban Sagyibó Viktor elmondta, hogy olyan rendszer kialakítása zajlik, amely tanulóbarát, és egyéni fejlesztést is lehetővé tesz. A portál sajátossága, hogy a tanulók képességi szintjének megfelelő feladatokat ajánl majd fel. A tervek szerint a Nemzeti Közoktatási Portál 2015 tavaszán indul. A kerekasztal résztvevői jelezték, hogy olyan készségekre kell, hogy felkészítsen az oktatás, amelyek 10 éve még nem is léteztek. Ezért ennek egyetlen hatékony útja az élethosszig tartó tanulás képességének megtanítása. Az általános digitális kultúra oktatását is fontosnak tartották.


„Startup világ Magyarországon: mikrokozmosz vagy globális gyújtópont?” szekcióban sok más mellett a résztvevők egybehangzó véleménye szerint az egyetemen vállalkozási ismeretek megtanítására lenne szükség, hogy a leendő vállalkozók könnyebben tudjanak vállalkozásokat alapítani.

A konferencia zárónapján Dr. Parragh László a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke kiemelte a kutatás-fejlesztés és az oktatás kapcsolatát. Mint mondta, erősíteni kell az együttműködést a felsőoktatás, felnőttképzés, kutatás és innováció között.

Dr. Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár szerint felgyorsult a technológiai fejlődés, kihívások elé állítja az oktatást, aminek nehéz a fejlesztése, mert nincs azonnali visszacsatolás. A különböző megatrendek (technológiai forradalom, globalizáció, demográfia, szűkülő energiaforrások) leképezése szükséges a felsőoktatásban. 10.000 informatikus hiányzik a rendszerből, ennek érdekében a kormányzat segíti az informatikai képzést. A lemorzsolódóknak olyan szakképzés kell, amely kevesebb ismerettel is elvégezhető informatikai feladatok ellátására is képessé teszi őket.


A 10.000 betöltetlen állás iparága (kerekasztal-beszélgetés)

A szekció fontosságát mutatja, hogy 150-200 milliárd forint éves közvetlen GDP kiesést okoz, hogy nincs további 10.000 informatikus. A helyzet kezeléséhez a résztvevők szerint szükséges az egyetemi képzés felülvizsgálata is, mert informatikai képzés alatt nem a legkorszerűbb tudás kerül átadásra. Ennek oka, hogy merev az oktatási közeg, nem eléggé felkészültek az oktatók, akik sokszor elavult, irreleváns tudást próbálnak átadni a hallgatóknak. Az informatikai ismeretek az élet minden területén használhatók, hiszen az élet minden területén informatikai megoldások vannak jelen. A duális képzés lehet az informatikai munkaerőhiány kezelésének egyik fontos eszköze.

A különböző szekciók keretein belül szó volt többek közt: energiamenedzsmentről, közigazgatásról, védelemgazdaságról, példaértékű informatikai projektekről. A rendezvényen meg lehetett tekinteni egy nagy autógyártó elektromos autóit, továbbá egy drónt, amely folyamatos, élő felvételeket készített az esemény helyszínéről.

Kiosztásra kerültek a Digitális Esély 2014 pályázat díjai, elismerésben részesült többek közt a BAGázs Közhasznú Egyesület, a SzenyoRita Közhasznú Egyesület és a Nem Adom Fel Alapítvány.

A konferencia érdekessége volt még, hogy az elhangzottakat kézzel készített infografikák segítségével gyűjtötték össze (ide kattintva megtekinthető).

A rendezvény zárónapján Soltész Attila, az Informatika a Társadalomért Egyesület elnöke bejelentette, hogy megalapították a Digitális Társadalomért Díjat, amellyel azt a projektet jutalmazzák, amely a legtöbbet tette a digitális Magyarországért.

Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: