Épp ezért az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet - Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OFI-OPKM) elindította egyedülálló kezdeményezését, a Nevelési Tudásdepó az olvasóvá neveléshez és a digitális kompetenciák fejlesztéséért elnevezésű projektet a TÁMOP 3.2.4. Tudásdepó Expressz program keretén belül. A szakemberek és az Európai Unió célja, hogy az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges alapvető készségeket - köztük a szövegértő olvasást - minél szélesebb rétegek elsajátítsák.
A könyvtár kapu a tudásra
„Célunk az, hogy a gyermekek már 4 éves kortól, iskolán kívüli, nonformális, délutáni foglalkozásokon megtanuljanak eligazodni a digitális információ világában, hiszen tény, hogy ma már nem az iskola, de nem is a könyvek vagy hanglemezek, hanem az internet az elsődleges információforrás a diákok számára” - mondta Dr. Csík Tibor, projektmenedzser. „Fontos, hogy a könyvtárak oktatásközelivé váljanak, és kapuként szolgáljanak tudásra, információra és a világhálóra. Ennek érdekében nem csak azt mondjuk majd el, miként lehet megtalálni egyes dokumentumokat, de azt is, hogy a diák hogyan tud adott témához adatokat, képet és hangot gyűjteni, valamint a világhálón eligazodni, bármilyen formátumban levő tudást kezelni.”
Az eligazodás folyamata a fizikai hozzáférés, az értékelés, intellektuális elérés, illetve a beépítés és felhasználás fázisaiból áll.
A fizikai hozzáférés során a diákok elsajátítják, hogy az interneten miként találnak rá a számukra szükséges információkra. Ezután az értékelés fázisa következik, vagyis az adatrengetegből megtanulják kiválasztani a számukra hasznosakat. Végül következik a beépítés, felhasználás szakasza, vagyis a megszerzett információval gyarapszik a már meglévő tudásuk, vagy a megszerzett tartalmat megtanulják megfelelően, plagizálás nélkül idézni, hiszen a szakemberek bemutatják, miként kell hivatkozni egy adott oldalra vagy szerzőre.
Bátran kommunikálni - már kisgyermekkorban is
A legkisebbeknek játékos foglalkozásokat szerveznek. „Megmutatjuk, milyen a könyv, mi a kép, mi a szöveg, vagyis alapvető dokumentumismeretet nyújtunk. Emellett a kicsik megtanulnak hallott, általuk már ismert történetet elmesélni, vagyis bátran kommunikálni, de közös mesehallgatásra és a mese dramatizálására, vagyis eljátszására is sort kerítünk” - árulta el Dr. Csík Tibor.
A pedagógusok, könyvtáros szakemberek emellett a hátrányos helyzetűeknek is igyekeznek segíteni, hogy az életvezetési készségük fejlődjön és ezáltal a mindennapi életük egyszerűbbé váljon.
A szakemberek a fenti folyamat könyvtári formában való oktatására 30 mintaprogramot dolgoznak és próbálnak ki, majd a tapasztalataikat és a külföldi, valamint hazai jó példákat a hamarosan induló Olvasás portálon bárki számára elérhetővé teszik. Itt az ország bármely pedagógusa, könyvtárosa, de akár a szülők is elérhetik ezeket a módszereket, és ötleteket, megoldásokat meríthetnek saját diákjaik számára. A mintaprogramokat emellett nyári olvasótáborokban is kipróbálják majd, és arra is lesz lehetőség, hogy – az igényeknek megfelelően – a szakemberek a pedagógusoknak helyben megtanítsák a bevált módszereket.
Egyedülálló tudástár
A program másik fontos eleme, hogy az OPKM egyedülálló, elektronikus, forrásértékű tudástárat hoz létre, amely a tankönyvválasztásban, illetve a gyermek- és ifjúsági irodalomban való eligazodásban nyújt segítséget, hiszen minden tankönyv, gyermek- és ifjúsági könyv bibliográfiája elérhetővé válik. „Az OPKM tulajdonában van a hazai közoktatás kezdete óta megjelent összes tankönyv. Ebben a tárban nemcsak ezek könyvészeti adatai lesznek elérhetőek, hanem a felhasználási időszakuk is. Ez a pedagógusok, illetve kutatók számára lesz rendkívül hasznos” - árulja el a szakember.
A projektben megvalósuló fejlesztéssel az országos lelőhelynyilvántartás számára elérhető találatok száma megduplázódik, valamint jelentős mértékben bővülnek a távoli felhasználók számára elérhető szolgáltatások. Így egy olyan egyedülálló gyűjtemény jön létre, amely az olvasástanítás kutatásához alapvető segítséget nyújt.
A megszülető tudástárak közvetlenül használhatók a közoktatásban, alapját képezik a folyamatos fejlesztői munkának. A rendszer emellett lehetővé teszi, hogy a pedagógusok online kaphassanak az OPKM-től szaktájékoztatást, amelyre eddig csak korlátozott időben, személyesen volt lehetőség. A könyvtár adatbázisa ráadásul hamarosan már mobil telefonon keresztül is elérhető lesz, vagyis akár a telefonon keresztül is lekérdezhetjük azt, hogy az általunk keresett könyv kölcsönözhető-e.
A Nevelési Tudásdepóval kapcsolatban bővebb információt találsz az alábbi honlapon: www.opkm.hu
Hozzászólások: