A tanulmány önkormányzati finanszírozási adatok alapján vizsgálja az iskolán belüli hatékonyság-veszteségeket és a méretgazdaságosság kiaknázatlanságának mértékét. A tanulmány első része összefoglalja az iskolák hatékonyságának értelmezésével és mérésével kapcsolatos legfontosabb problémákat és a hatékonyság-veszteségek becslésének egyik költség-függvényekre épülő statisztikai modelljét. A második rész a fajlagos önkormányzati oktatási kiadások és egyes kiadási összetevők alakulását, ezek összefüggéseit a demográfiai változásokkal és a méretgazdaságosság kiaknázatlanságának mértékét tárgyalja az általános iskolákra vonatkozóan. Emellett a méretgazdaságosság kihasználatlanságának métékét is elemzi az általános iskolák és gimnáziumok esetében. A harmadik rész a hatékonyság-veszteségek becslésének költség-függvényekre épülő statisztikai modelljét, a modell becsléésnek empirikus eredményeit és a méretgazdaságosság becslését mutatja be a gimnáziumok esetében.
The study examines the school effectiveness based on financing data of the local authorities. It summarises the most important issues of the measurement of school effectiveness, and demonstrates a statictical model of estimating ineffectiveness. The influence of the demographical trends on the cost effectiveness in primary and secondary schools is also analysed.
Hozzászólások: