Olvasás Portál

lovári  |  english

Könyv és Nevelés

Nádasi András: Javaslat és szakmai háttéranyag a taneszköz rendelethez

Nyomtatási nézet

Bevezető – a törvényi háttér

A pedagógusok és iskolafenntartók informálását szolgáló, az iskolai taneszközök használatára, minősítésére vonatkozó szabályozás, rendelet évek óta hiányzik, bár a közoktatásról szóló, többször módosított, 1993. évi LXXIX. Törvény 93. § (1) bekezdés f) pontja, illetve 94. § (1) bekezdés f) pontja alapján az Országos Köznevelési Tanács közreműködésével az oktatási miniszter feladata a közoktatási intézmények kötelező eszköz- és felszerelési jegyzékének kiadása, illetve a taneszközzé nyilvánítás és törlés rendjének, a taneszköz jegyzék elkészítésének és kiadásának, valamint a kötelező eszköz-felszerelési jegyzék kiadásának a szabályozása.

 

Helyzetkép – fontos tények

A Közoktatási Törvény 1993 óta – lényegét tekintve – azonosan kezeli a kérdést, az új törvény-javaslat is, miként a bevezető mutatja.

Az Interneten – www.om.hu – elérhető legfontosabb taneszköz rendeletek, ajánlások hívószavai: Nemzeti Alaptanterv, Kerettanterv, Funkcionális taneszköz lista, Kötelező alap felszerelési jegyzék, Ajánlás a kerettanterv taneszközeire.

Az OM által deklarált elvárás, hogy jelenleg a tantervekből levezetett és a helyi sajátosságokhoz igazodó nevelési programoknak1 sok más mellett, tartalmaznia kell az eszközök jegyzékét, az iskoláknak ill. a fenntartóknak, pedig kötelező biztosítani azokat.

Az Országos Köznevelési Tanács Tankönyv és Taneszköz Bizottságának Szervezeti és Működési Szabályzata formailag tartalmazta a feladatot, de taneszköz bírálatra – OM szabályozás, rendelet hiányában – nem volt precedens, kivéve az audiovizuális és elektronikus taneszközöket.

Az 5/1998. (II. 18.) sz. MKM rendelet helyébe lépő új tankönyv rendelet tervezete elkészült, ez azonban a taneszközökkel nem foglalkozik.

Az iskolai gyakorlatban használatos, vagy inkább hozzáférhető kísérleti és demonstrációs, grafikus, audiovizuális és elektronikus taneszközök, információhordozók száma közel 15 000 tétel. A hazai taneszközgyártók,
-forgalmazók, kiadók, műhelyek száma, nem számítva a könyvkiadókat, kb. 340. A Magyar Elektronikus Taneszköz Adatbázisban, a META-ban regisztrált, adatközlő cégek száma 75.

A taneszközökkel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a funkciótól függően, a párhuzamos tanulócsoportok száma, ill. egyéni tanulást szolgáló eszközök esetén, a tanulói létszám szerint, iskolai normatíva kidolgozása is szükséges.

 

Intézményi és szakmai háttér

Az OM, az OKÉV, a PTMIK Tankönyv és Taneszköz Iroda, a TANOSZ, a TVOT, a TIE mellett, taneszköz ügyben számíthatunk a HunDidac Szövetségre és, leginkább az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum munkájára.

Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumnak, a miniszter által 2002. augusztus 30-án jóváhagyott alapító okiratában ill. szervezeti és működési szabályzatában ugyanis, a taneszközökkel kapcsolatban a következő feladat szerepel:

Az OPKM „a pedagógiai szakmai szolgáltatások keretében teljes körűen gyűjti, feldolgozza és szolgáltatja a köteles-példányként beérkezett tankönyveket és taneszközöket, székhelyén központi bemutatóhelyet működtet.”2

Az OPKM Taneszköz Információs Főosztálya folyamatosan építi és karbantartja a Magyar Elektronikus Taneszköz Adatbázist (META); nyilvántartja, feldolgozza a taneszköz jegyzék alapját képező adatokat és begyűjti ezek etalonpéldányát; a folyamatosan fejlesztett, nyilvános Magyar Taneszköz Etalontárban (MATE) hozzáférhetővé teszi a taneszközök etalonpéldányát az engedélyező hatóság, az iskolafenntartás, a pedagógusok és szakmai szervezetek, valamint a tanszergyártók és forgalmazók számára ”

Az 1992-ben alapított, közel 120 tagot számláló Magyar Taneszköz-gyártók, Forgalmazók és Felhasználók Szövetsége (HunDidac), és az OPKM által, az Oktatási Minisztérium támogatásával 2002-ben létrehozott adatbázis jelenleg közel 6 000 taneszközt tartalmaz. A HunDidac Szövetség által 1993 óta kétévenként meghirdetett Taneszköz-minősítő Díjverseny az értékelést kis részben pótolta, mintegy 400 taneszköz kapott már minősítést.

A META az Interneten, a www.tanszertar.hu címen található, és az iskolafenntartók, iskolák, pedagógusok, szülők és diákok informálását, valamint a kutatók, fejlesztők, gyártók, kiadók és forgalmazók orientálását egyaránt hivatott szolgálni.

A META segítségével a taneszközök a Nemzeti alaptanterv, ill. a kerettantervben meghatározott tantárgyak, tantervi modulok, iskolatípus, évfolyam és eszközféleség szerint kereshetők. Az interaktívan használható adatbázis tartalmazza az egyes taneszközök megnevezését, tantárgyi besorolását, rövid funkcionális és tartalmi leírását, jellemzőit (esetenként a képét is), árát, gyártóját és forgalmazóit. Az adatbázist a gyártók és forgalmazók táv-adatszolgáltatással folyamatosan frissítik.

 

Az OKNT TTB SzMSz-éhez

Elvi és gyakorlati megfontolások alapján célszerű lenne az OKNT TTB SzMSz-ében világosan megfogalmazni következőket:

A taneszközök (gyártmányok) minősítését is a Tankönyv és Taneszköz Bizottság végzi, amelyet a miniszter az Országos Köznevelési Tanács keretei között működtet. A bizottság feladata a minősítési eljárásra benyújtott eszközök véleményezése, javaslattétel azok taneszköz jegyzékbe vételére vonatkozóan. A jegyzék ill. az adatbázis elektronikusan, hálózaton is közzé tehető.

Taneszköz minden olyan hazai vagy külföldi eredetű eszköz és információhordozó, amely az iskolákban folyó nevelés és oktatás tartalmát valamilyen formában megjeleníti vagy tárolja, továbbá mindazok a segédeszközök, amelyek a tanulás-tanítás folyamatában a tantervi követelmények teljesítéséhez szükségesek. Az ajánlott ill. nélkülözhetetlen taneszközöket az OM által kiadott normatíva tartalmazza.

A tankönyvek és az iskolai alapfelszerelések, pl. táblák, bútorzat, vetítő eszközök, számítógép, intranet stb. ebben a körben nem szerepelnek. A taneszközök kerettantervi, tantárgy szerinti osztályozása mellett az eszközféleségek és besorolási kódjával is rendelkeznek. (Ezeket a Könyv és Nevelés 2003. 1. sz.-nak 75. oldalán olvashatják azzal a különbséggel, hogy hanglemezt, hangosított diasorozatokat, oktatófilmet, képlemezt csak digitalizált formában.)

 

Adalékok a rendelethez

A taneszköz jegyzékbe vételéhez az engedélyt a taneszköz fejlesztő, gyártó, illetőleg belföldi forgalmazó kérheti, amennyiben a benyújtott eszköz a vonatkozó egészségügyi, biztonságtechnikai és minőségi előírásoknak bizonyítottan megfelel és, a normatívában szerepel.

A kérelmet és az előterjesztéshez szükséges kellékeket az OKÉV-hez kell benyújtani. Az OKÉV a kérelmeket illetve a szakvéleményeket a PTMIK TTI-n, vagy az OPKM TANINFO-n keresztül adja át az OKNT-TTB-nek.

A kérelem elbírálásának feltétele: a taneszköz mintapéldányának átadása, ill. helyszíni bemutatása, a műszaki, pedagógiai dokumentációk rendelkezésre bocsátása, pedagógiai szakmai referenciák, vélemények benyújtása.

A bizottság a taneszköz független szakértők által történő véleményeztetésének jogát fenntartja. A szakértők és bírálók megbízása az OKNT TTB-t segítő Tankönyv és Taneszköz Iroda feladata. A minden szempontból megfelelő eszköz taneszköz jegyzékbe vételére a Tankönyv és Taneszköz Bizottság javaslatot tesz az oktatási miniszternek, illetve a kijelölt szervnek.

A taneszközzé nyilvánított eszközök jegyzékét az OPKM TANINFO folyamatosan közzé teszi a Magyar Elektronikus Taneszköz Adatbázist szolgáltató www.tanszertar.hu honlapon, szükség esetén tanévenként elkészíti az Összesített Közoktatási Taneszköz Jegyzéket is, nyomtatott vagy CD-ROM formában.

Az elbírált taneszköz vagy annak digitalizált, audiovizuális dokumentációja, bárki által ellenőrizhető módon, az OPKM-ben kerül feldolgozásra, katalogizálásra és kiállításra.

A jegyzékben szereplő taneszközöknek meg kell felelni az alábbi kritériumoknak: a taneszköz alkalmazható a Nemzeti Alaptanterv, illetve az érettségi követelmények teljesítéséhez, szaktudományi szempontból helyes, pedagógiai szempontból hatékony, oktatástechnológiai, médiadidaktikai szempontból korszerű, megfelel a munkavédelmi előírásoknak, az anyagellátás, kiszolgálás, karbantartás, javítás és az alkatrész utánpótlás biztosított, gazdaságosan előállítható és tartós. (Konkrét bírálati szempontrendszer kidolgozása szükséges.)

Ha a taneszköz listára vett taneszközön a fejlesztők, gyártók, forgalmazók olyan változtatást eszközölnek, amely alapvetően megváltoztatja az eredeti funkciót, a taneszközt a Tankönyv és Taneszköz Bizottság javaslatára az oktatási miniszter ill. megbízottja a taneszköz-jegyzékből törölheti. Ismételt taneszköz-jegyzékbe kerüléshez ilyenkor új engedélyezési eljárás szükséges. A taneszköz-jegyzékből való törlést az eredeti kérelmet benyújtó bármikor kezdeményezheti.

 

Gyakorlati teendők

  • Taneszköz rendelet tervezet kidolgozása, szakmai véleményeztetése,
  • előterjesztés az OKNT és az OM részére, a rendelet kiadása,

  • az értékelési szempontrendszer véglegesítése, kipróbálása, bevezetése,

  • a szakértői jegyzék összeállítása, a szakértők kompetenciáinak közzé tétele,

  • feladat megosztás a hatóságok, szakmai szervezetek és háttér intézmények között.

Jegyzetek:

* Az Országos Köznevelési Tanács Tankönyv és Taneszköz Bizottságának 2003. június 19-i ülésére készült anyag.

1 Oktatási Minisztérium: Kerettantervi kézikönyv. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó. 2000.

2 Oktatási Közlöny, 2002. 27. sz. 3135. p.

Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: