Fekete István

Az iskolában zárkózott lett

Külön tanulmányt érdemelne, és nem lenne tanulság nélküli  Fekete Istvánnak az iskolához való viszonyának elemzése.

A nyitott, mozgékony, bátor gyerek az iskolában zárkózott, visszahúzódó, gátlásos lett. Ennek megfelelően,  iskolai teljesítménye is az átlag alatt maradtak.

Egyik életrajzírója így ír erről:

„Egyébként az iskola (ebbe beleértve valamennyit) kétszer nyilatkozott – jóslatszerűen – hol bukdácsoló, hol valamivel jobban tanuló diákjának jövőjéről. Az egyik jóslatot B. igazgató úr közvetítette, aki egyúttal a magyart és a  németet is tanította, s néha műfordítói feladatokkal tette próbára tanulói stiláris készségét. Egy ilyen műfordítói „költői verseny” alkalmával Fekete István is felolvasta munkáját, s B. igazgató úr bírálatot mondott róla, nyájasan, szellemesen:  „Dicsérete igyekezet! De az az érzésem fiam, hogy magát sem fogják üldözni a Kisfaludy Társaság tagságával…” (Az már a sors iróniája, hogy az írót a Csí című könyvének megjelenése után a Kisfaludy Társaság tagjává választották!)

A másik jóslat V. tanár úrtól származik, aki ugyancsak irodalmat tanított, és az egyik óráján – amikor a képes kifejezéseket boncolgatta – így tette megfoghatóvá a „jó tollú” jelzős szerkezetet: „Közöttetek csak egyvalaki van, kire el lehet mondani, hogy jó tollú, ez a fekete István…”

(Neki lett igaza)

Vattai Papp Ferenc i.m. 79-80.p.