Nádasi András: HU ISSN 0454-3475

Pokorni Zoltán úr, az akkori oktatási miniszter, a 10 éve útjára indult új Könyv és Nevelés számára írt köszöntőjében ezt olvashattuk: „A könyvet és a számítógépet, mint az ismeretszerzés hagyományos és modern forrását nem szabad egymással szembeállítani. . . . Az Internet és a multimédia megjelenése sem fogja hosszú távon a könyvek központi szerepét csorbítani, sőt mivel a tankönyveken kívüli források használatára ösztönöznek, még erősíthetik is a könyvek iránti érdeklődést.” Valahogy így van ez a folyóiratokkal is, erről szól az itt következő – csak részben szubjektív – pár sor.

 

Megtiszteltetésnek tekintettem, hogy Dr. Jáki László tanár úr, a Könyv és Nevelés felelős szerkesztője – egykori neveléstörténet tanárom, később az OOK-ban és az OPKM-ben hosszú évekig munkatársam – az 1999-ben újraindított folyóirat taneszköz rovatának gondozására kért, és mint mindig, írásra bíztatott. Azóta 40 alkalommal kérdezhette, és kérdezte is: „Nincs valami cikked, vagy híred a KéN számára?” 24-szer volt.

 

Az Ő javaslatára fogtam bele 2005-ben a 10 tanulmányt jelentő Tanszer…Múzeum sorozatba is, amelyet az internetes KéN lehetőségeinek demonstrálására is szántam, amelynek létrehozását meggyőződéssel javasoltam, a mindössze 700 példányban megjelenő KéN publicitás-növelése érdekében is. Ekkor lettem igazi tagja a Szerkesztőbizottságnak. Szerencsére az NKA-hoz benyújtott pályázatom is sikeres volt; s azóta az Interneten megjelenő Könyv és Nevelés nem csupán egy digitalizált, 1:1 másolata a nyomtatott folyóiratnak. Az eKéN szerkezetében új, saját navigációs rendszerrel rendelkező, tartalmában gazdagabb kiadás, amely megfelel a korszerű, elektronikus publikálás követelményrendszerének, és igazodik az OPKM digitális tartalom szolgáltatási programjához is.

 

A http://www.eken.opkm.hu honlapot és arculatát Bognár Zoltán kollegám tervezte meg, kialakítva egy keretrendszert, melybe már viszonylag egyszerűen és gyorsan tölthetőek az egyes számok. Az egyes cikkekhez illeszkedő, digitalizált színes fényképek, grafikus illusztrációk, hipertext, hipermédia és a dinamikus audiovizuális állományok, a nyomtatott verzió lehetőségeit messze meghaladó, multimédiás kiadványt, új elektronikus folyóiratot – bár a műfaj egyre nehezebben azonosítható1 –  eredményeztek. Ennek, nemcsak a megőrzés miatt, hanem a DCMI2 széleskörű elfogadottsága és térnyerése következtében is, komoly jelentőséget kell tulajdonítanunk. Még nem kiaknázott, jövőbeli lehetőség a speciális célcsoportok, pl. iskolai könyvtárosok, tankönyv és taneszköz kutatók interaktív fórumának megnyitása.  Így közvetlen kapcsolat létesülhet a célközönség, a szerkesztőség és a szakmai munkát végző kutatók és műhelyek között.

 

Az EKéN megszületésekor nem véletlenül került az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Taneszköz-információs Osztálya által 2003 óta szolgáltatott Magyar Elektronikus Taneszköz Adatbázis http://www.tanszertar.hu honlapjának címoldalára. A META, amelynek látogatói szinte kizárólag a közoktatási intézmények pedagógusai, jelentős forgalmat bonyolít. A látogatók és olvasóink száma a http://www.tanszertar.hu/statisztika szerint a következő:

 

Az eKéN kiadási évei

Sikeres szerver kérések

Sikeres lap kérések

Egyedi fájlkérések

Egyedi kiszolgált gép

Az eKéN lapkérések

2005

125.508

56.904

7.771

12.080

6.590

2006

443.410

135.980

15.815

51.041

43.933

2007

895.420

250,162

31.611

90.027

82.626

2008*

765.576

210.512

24.572

75.514

78.349

*2008. október 31-ig

 

Az elmúlt négy esztendő adatainak ismeretében biztosra vehetjük, hogy  2.229.914 esetben legalább rátekintett egy pedagógus a folyóiratunk címlapjára. Azt csak feltételezhetjük, hogy talán 1.000.000 kollégánk megjegyezte. Azt is tudjuk pontosan, hogy 211.498 olvasónk volt, legalább 1 cikk erejéig. A jövőt persze nem a mennyiség, nem is formátum, hanem a minőség dönti el.

Jegyzetek

 

1.

 

http://www.epa.oszk.hu/html/irattar/eloadasok/2006_03_24_matarka_miskolc/matarka-miskolc2006_03_24RA.htm

2.

 

http://mek.oszk.hu/dc