Goda Beatrix: Gyermektelevíziók

Túl sok a jóból? (A The Economist-ban 2004. decemberben megjelent Children’s television című cikk fordítása)

A kizárólag gyermekeknek szóló műsorokat szóró csatornák rohamosan terjeszkednek, amit a szülők egyik fele isteni ajándéknak, a másik részük aggasztónak tart.

 

„Szélesítsd látóköröd!” sugallja az új reklámszöveg a brit műholdas BskyB tévécsatornán, abban a reményben, hogy karácsonyra sikerül eladnia azt a több mint kétszáz csatornát tartalmazó csomagot, melyből huszonegy a gyermekeknek készül. Még soha nem volt ennyi gyermekeknek szóló tévécsatorna. Ennek egyik oka, hogy a gyermekműsorok sugárzása különösen nyereséges és gyorsan fejlődő üzletág a Disney, a Viacom és a Time Warner cégeknek. Ugyanakkor a gyermek-televíziózás soha nem volt még ennyire ellentmondásos. A szülők egyre jobban tartanak attól, hogy a tévénézés gyermekeiknél figyelemzavarhoz és elhízáshoz vezethet.

 

A gyermek-televíziózásban háromféle bevételi forrást különíthetünk el. Egyrészről léteznek a felnőttprogramokhoz hasonlóan a reklámbevételek, másrészről a fizetős csatornák esetében a előfizetési díj. Harmadrészt megjelennek a kereskedelmi termékek forgalmazásából befolyó bevételek.

 

A Nickelodeon – köszönhetően a Spongya Bob című rajzfilmnek, ami az óceán mélyén élő szivacsról szól – irigylésre méltó helyzetben van, hiszen a reklámok hatására a műsorhoz kapcsolódó termékek eladásából hatalmas bevételre tesz szert. 2003-ban a cég fogyasztási cikkekkel foglalkozó részlege 3 milliárd dollár bevételt könyvelhetett el, 20%-kal többet mint 2002-ben. A Nickelodeon így messze a leggyorsabban fejlődő részlege lett a Viacom cégnek, amely emellett filmstúdióval, műsorszóró hálózattal és rádiócsatornával is rendelkezik. 2004 nyarán az elemzők a világ legnagyobb médiacégénél, a Time Warnernél tartott előadáson meglepődve tapasztalták, hogy a Cartoon Network több bevételt produkált 2003-ban, mint a CNN hírcsatorna. Látva ezt a sikert, a BBC ebben a hónapban bejelentette, hogy gondolkodik egy új nemzetközi fizetős gyermekcsatorna indításán.

 

A fejlett országokban a gyermekek sokkal inkább rendelkeznek a pénz fölött, mint korábban. A gyerekekre eddig csak rá-ránéztek mintsem meghallgatták volna őket. Ma azonban már egyre kevésbé szigorúak a szülők, a gyerekek pedig egyre inkább részé válnak a szülőkről kialakított képnek, ezért egyre több pénzt költenek rájuk – mondja Ynon Kreiz a Fox Kids Europe korábbi vezetője. A reklámcégek tudják, hogy a szülőkhöz a gyerekeken át is vezet út. Jason Maltby a MindShare cég munkatársa azt mondja: “Meglepődne, ha tudná, hogy mekkora befolyása is van egy 10-11 éves gyereknek arra, hogy a család milyen autót vesz”.

 

A gyerekműsorok stratégiailag előnyösebb helyzetben vannak, mint a felnőttprogramok. Míg a felnőtteknek szóló műsoroknak versenybe kell szállniuk a videojátékokkal, az internettel és a mobiltelefonokkal, addig a nyolc év alatti gyerekek roppant fogékony televíziónézők. A gyermekprogramok készítése pedig kiváló módja a piac megcsapolásának. Animációval és egy kis primitív cselekménnyel sokat lehet elérni, és szinkronnal bárhol alkalmazhatók. A Hollywoodban készített filmek egyre népszerűtlenebbek Európában, ahol a nézők helyi programokat várnak. Ez a jelenség azonban a nemzetközi gyermekműsorok piacán nem tapasztalható. A Disney, a Nickelodeon és a Cartoon Network folytathatja uralmát.

 

A fejtörést így nem ez okozza, hanem az, hogy a gyerekek sokkal gyorsabb ütemben fejlődnek, mint korábban. Amikor a Sesame Street című műsor 35 évvel ezelőtt elindult, azt többnyire a 5-6 évesek nézték. Manapság a nézők többsége a 3-4 éves korosztályból kerül ki. Az ennél idősebb gyerekek már a felnőtteknek szóló csatornákat, az MTV-t és a videojátékokat részesítik előnyben.

 

 

A felnövekedés üteme gyorsul

 

A programkészítők lépést tartva a gyerekek gyorsabb érésével sokkal agresszívebb gyermekműsorokkal jelentkeztek, mondja Michael Wolf a McKinsey’s globális média és szórakoztatóvállalat vezetője. A Nickelodeon például már a gyerekeket tekinti a fogyasztónak és nem a szülőket. A műsoruk túlnyomórészt rossz hatású, véli Robert Thomson a Siracusai Egyetem populáris televízió szakának igazgatója.

 

A Disney ugyanakkor továbbra is olyan gyermekműsorokat készít, amelyek az egész családnak szólnak és nem kizárólag a gyerekeknek. „Óriási a különbség köztünk és a Nickelodeon között: csak akkor tudod a gyerekeket elérni, ha kizárod a család többi tagját”, – mondja Rich Ross a Disney Channel Worldwide vezetője. Ez a szemléletmód sokat hoz a konyhára, folytatja, a Disney Channel ebben a hónapban már Indiában is megjelenik. Az amerikai és brit gyerekek függetlenítik magukat a családtól, de Latin-Amerikában, Európában és Ázsiában Mr. Ross szerint ez nincs így.

 

Egy másik lehetőség, amivel kezelhetik a gyermekek felgyorsult ütemű fejlődését, ha a televízióadásokat még jobban szegmentálják. Így a hatévesek pont az ő korosztályuknak megfelelő programot kapják és nem kell osztozniuk a négyévesekkel. A gyermektelevíziós piac a jövőben még ennél is specifikusabb lesz.

 

Mivel a gyermekek egyre hamarabb kinövik a gyermek-televíziót, a műsorkészítők most a még kisebbeket célozzák meg. A csecsemőkre eddig a médiaipar nagyon kevés figyelmet fordított. Egy denveri pedagógus és édesanya Julie Clark ezt a hiányt felszámolandó egy komolyzenei videó-összeállítást készített saját gyermeke számára. Először csak az ismerősei szerezték meg az anyagot. Később szerződést kötött egy játékcéggel a Baby Einstein termék forgalmazására. Végül a Disney felvásárolta a céget és a 25 millió dolláros forgalmat 165 milliósra növelte.

 

Mr. Kreiz a Fox Kids előző vezetője azt fontolgatja, hogy más terméket is készít csecsemők és óvodások számára. Kezdetben egy új dvd- és videosorozatot kíván forgalmazni, később pedig önálló, csecsemőknek szóló tévécsatorna beindítását tervezi. Célja olyan műsorok készítése, amelyeknek sokkal inkább oktató jellegűek, mint a Baby Einstein.

 

Ahogy a gyerekeknek szóló tévéműsorok száma gyarapszik, úgy növekszik a szülők aggodalma is különösen Amerikában és Nagy-Britanniában. A Baby Einsteint nagy baklövésnek tartják, ugyan leköti a csecsemőket, és még a sírást is abbahagyják, de vajon biztosan ez a jó megoldás? A Pediatrics című lap ez évi számában egy cikk arról számol be, hogy a televíziónézés növeli a figyelemzavar kialakulását. A táplálkozáskutatók pedig a túlsúly kialakulásáért teszik felelőssé. Nagy-Britanniában a kormány hajlik arra, hogy meghatározott időszakokban korlátozzák az élelmiszerreklámokat.

 

Ez az intézkedés csökkentené a bevételeket, így a programkészítők komolyan veszik a problémát. Amerikában a Nickelodeon októberben három órára megszakította az adását annak érdekében, hogy nézői menjenek ki a szabadba játszani. Mindhárom nagy médiacég reklámozza műsoraival a fizikai mozgást. De a gyermekek számára készülő műsorok száma erőteljesen növekednek. Habár sok szülő aggódik a televízió rossz hatásai miatt, mégis jó pesztrának tartják, ha egy kis szünetre vágynak. És végül is Spongya Bob, Phil Diffy és Atomic Betty még mindig ártalmatlanabb pajtásnak tűnnek, mint a felnőtteknek szóló programok szexi és vad figurái.