Dömsödy Andrea: Könyvtárostanárok II. Országos Konferenciájának iskolai könyvtártípusonként szerveződő szekcióinak összefoglaló anyagai Budapest, 2004. október 29.

Iskolai könyvtárak az Európai Unióban címmel rendezte meg az OPKM a Könyvtárostanárok II. Országos Konferenciáját Budapesten a Városmajori Gimnáziumban. A két napos konferencia második délutánján a résztvevők hét szekcióban vettek részt műhelymunkán. A szekciókat iskolai könyvtártípusonként szerveztük meg. Ez a kifejezés nem megszokott a szakirodalomban, megkockáztatjuk, hogy nem is teljesen pontos, de mindenképpen azt hivatott megmutatni, hogy az iskolai könyvtár, mint könyvtártípus közel sem olyan egységes és egyforma, mint a többi típus képviselői. Az iskolai könyvtárak közt létrehozható kategóriák száma is igen nagy. Konferenciánkon hetet választottunk ki ezek közül, a hét szerintünk legjellemzőbbet, legelterjedtebbet, de biztosan lehet még más csoportokat is létrehozni. (Például gyakorló iskolák könyvtárai, 12 évfolyamos oktatási intézmények könyvtárai, óvodai könyvtárak) Tovább színesíti a rendszert, hogy egyes iskolai könyvtárak akár több típusba, csoportba is tartozhatnak intézménytípusok és pedagógiai programjuk alapján.

A szekciók résztvevőit arra kértük, hogy próbálják meg iskolai könyvtártípusukat körvonalazni, meghatározni, és vessék fel legfontosabb típusukra jellemző, közös problémáikat. A műhelymunka eredményeként született beszámolókból a következő összefoglalást adjuk most közre annak reményében, hogy sikerül a figyelmet felhívni és a problémák megoldását kezdeményezni. (Az általános iskolai könyvtárak szekciójának anyaga még nem érkezett meg, így hat szekció anyagát tudjuk itt összefoglalni.)

Az iskolai könyvtártípusok bemutatása, bemutatkozása

Alapfokú művészetoktatási iskolai könyvtárak

Az alapfokú művészetoktatási intézmények többsége zeneiskola, így gyűjtőkörük és állományuk nemcsak tartalmában tér el más iskolai könyvtárakétól, hanem dokumentumtípusaiban is. Jelentős mennyiségűek a kották és a hangzó dokumentumok, melyek speciális ismereteket, szolgáltatásokat és tárolást igényelnek.

Egyházi iskolai könyvtárak

Kb. 250 – a történelmi egyházak által fenntartott – általános és középiskolai könyvtár gondjait képviselte ez a szekció. Köszönet érte, hogy külön megszólalhattunk!

Az, hogy a fenntartónk valamely egyház, más könyvtáraktól megkülönböztet bennünket a következőkben is:

Az egyházi iskolák – és könyvtáraik is – három csoportba sorolhatók:

Kettős funkciójú könyvtárak, iskolai és közkönyvtárak

A nap egyik előadója 500-ra becsülte az e könyvtártípusba tartozó könyvtárak számát.

Mindenekelőtt szembesülnünk kellett azzal a ténnyel, hogy az asztal körül ülők valamennyien bár kettős funkciójú könyvtárból érkeztek, mégis mindahány intézmény más-más sajátossággal bír. A közoktatási törvény az egységes- vagy összetett iskolától az általános művelődési központig definiálja a többcélú intézményeket. A kettős funkciójú könyvtár szolgáltatásait tehát gyakran többcélú intézményben nyújtja. Így a valóság kellőképpen összetett és bonyolult helyzetet produkál.

Először e sajátos könyvtártípus megkülönböztető jegyeiről gyűjtöttük össze véleményünket, majd megfordítva azt vizsgáltuk, melyek azok a tényezők, amelyek az iskolai- és közkönyvtár funkcióinak találkozásával új minőséget hoznak létre:

Az érvek és ellenérvek ütköztetésének eredményeként megpróbáltuk definiálni könyvtártípusunkat: nyilvános, kettős funkciójú iskolai és közkönyvtár, sokszínű szolgáltató hely minden korosztály számára. Iskolai könyvtárként a tanulók és a pedagógusok tanulási, oktatási-nevelési és művelődési tevékenységét segíti. Célja, hogy az oktatás, nevelés, képzés és továbbképzés szereplőinek, a tudás megszerzésének komplex eszköztára legyen. Közkönyvtárként a településen élő gyermek és felnőtt lakosság tanulási, művelődési, információs és szórakozási igényeinek kielégítését szolgálja.

Kollégiumi könyvtárak

A kollégium a diákok második otthona. A kollégiumi könyvtár délután és este tart nyitva teljes nyitvatartási időben. A tanulás segítésén kívül a könyvtár a szabadidő, a szórakozás („élvezettel történő olvasás”) terén játszik fontos szerepet.

A kollégiumban 12-23 éves korig vannak diákok, tehát minden korosztály, minden társadalmi réteg (országos és határon kívüli diákok) képviselve van. Ezért fontosnak tartjuk, az esélyegyenlőség megteremtését és az élethosszig tartó tanulás segítését!

A kollégiumi könyvtárba nem veszünk tartós tankönyveket, mivel a diákok nagyon sok iskolába járnak (kivéve: 1-1 példányt pl. korrepetálás, szakkör… stb. számára).

Könyvtártípusunk definíciója: A kollégiumi könyvtár a nevelési-oktatási intézmény tanulási – tanítási forrásközpontja, médiatára és kommunikációs centruma. Becslésünk szerint Budapesten kb. 28 kollégium, országos szinten kb. 460 kollégium működik, melyek mindegyikében működnie kellene kollégiumi könyvtárnak.

A középfokú szakképzés iskolai könyvtárai

A szakképzés könyvtárait gyűjtőkörük, állományuk különbözteti meg elsősorban a többi iskolai könyvtártípustól, mivel a közismereti tárgyakhoz kapcsolódó információforrások mellett jelentős mennyiségű a szakmához kapcsolódó nagy mélységben gyűjtött szakirodalom. A szekció munkája során megfogalmazott definíció: A szakképző iskolák könyvtárai, melyeknek gyűjtőköre kiterjed az általános műveltséget nyújtó dokumentumokon kívül a képzési szakiránynak megfelelő forrásokra is, az iskola információs központja (tanítási-tanulási médiatára, oktatási helyszíne és kommunikációs központja). Felkészíti tanulóit a munkájukhoz szükséges információkkal kapcsolatos tevékenységekre, az egész életen át tartó folyamatos önművelésre, ennek szükségletté válását célozza meg.

Más iskolai könyvtárakhoz képest a szakképzés iskoláinak könyvtárai a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően egyenletesen és jól ellátottak mind személyi mind tárgyi viszonylatban. Így állományuk modern és naprakész.

Jelenleg Budapesten kb. 130, országosan 5-600 szakképzési iskolai könyvtár működik.

Közös problémák

Mielőtt a majdnem minden iskolai könyvtártípust érintő problémaköröket érintenénk álljon itt az egyik szekció, mindenkit érintő ajánlása:

Javasoljuk, hogy az Egyesület alapítson díjat az iskolai könyvtárosok munkájának elismerése, értékelése céljából, melyet az évenként megrendezett konferenciákon adnának át az arra érdemes kollégának.

1. Tantárgyi integráció

2. Ingyen tankönyv – tartós tankönyv

Megoldási javaslatok:

 

Az egyes iskolai könyvtártípusokra jellemző problémák

Alapfokú művészetoktatási iskolai könyvtárak

A művészeti iskolák annak ellenére, hogy a közoktatás részei sok tekintetben vannak

hátrányban a közismereti intézményekkel szemben. A legmostohább a könyvtárak

helyzete:

5 isk.: egész státus,

2 isk.: 1,5 státus;

3 isk.: 0,5 státus;

11 isk.: heti 2-10 óra közötti részfoglalkozásban;

2 isk.: nincs könyvtáros.

Egy 3 éve készült országos felmérésből kiderült, hogy ez az arány általános. Ráadásul a könyvtárosok képzettsége csak töredékben felel meg a törvényi előírásnak, ami ok és okozat egyben:

A területre vonatkozó képzettségi követelmények megfogalmazása a törvényben félreérthető és nem eléggé átgondolt: Az értelmezők egyik fele úgy érti, hogy 2 diploma kell, a másik úgy, hogy egyik szakon diploma, másikon elég középfokú ismeret. (A végzettség és képzettség közötti különbséget is kellene értelmezni.) A sokéves tapasztalat azt mutatja, hogy a könyvtáros diplomával rendelkezőknek bármilyen szakkönyvtárban helyezkednek el, szükséges az adott szakon alapismeretekkel rendelkezniük. Ez különösen a zenei könyvtárakban igaz, ahol a kották leírásához valóban nélkülözhetetlen (pl.: tárgyszavazáshoz, vagy csak kottaismerettel megállapítható adatokhoz) a szakismeret. Speciális továbbképzést az adott szakmának kellene biztosítania. Eddig a zenei diplomások részére adva volt az OSZK-ban a középfokú ismeretek megszerzése és az ELTE-n könyvtáros szakon másoddiploma szerzése, de a könyvtáros diplomához zenei ismeretek megszerzésének lehetőségét évek óta hiába szorgalmazzuk. (őszintén szólva a zenei oldal volt az ellenálló.) Ez pedig még csak a zeneiskolák problémája, a többi művészeti ág még szóba sem jött eddig, pedig ott is van speciális szakismeretre is szükség. Ezért szorgalmazzuk, hogy a könyvtárosképzésben legyen meg az iskolai, zenei, művészeti könyvtárosi szakosodási lehetőség.

 

Egyházi iskolai könyvtárak

Az államosított iskolák visszavétele kétféle módon folyt le: vagy „táblacserével”, azaz a tulajdonjog és az igazgatás változott meg, a tantestület és a tanulóifjúság a helyén maradt; vagy „kivonulással”, tehát az állami intézmény másutt helyet kapva az épületet átadta az egyháznak. Ez a mód könyvtári szempontból is nagy jelentőségű, mert a diákkönyvtár kialakítását ez esetben a nulláról kell kezdeni.

Speciális problémáink közül a következő évi költségvetési tervezet árnyékában a leginkább aktuális: tiltakozásunk az egyházi iskolák támogatásának csökkentése miatt. Szekciónkban ez így fogalmazódott meg: nem csupán az állami iskolákkal egyenlő bánásmódot várunk el, hanem az eddigieknél jobb, kedvezőbb feltételek biztosítását kérjük minden iskolai könyvtárnak, fenntartótól függetlenül!

Amire forrásokat keresünk, akár pályázati úton is: speciális gyűjtőköri feladataink teljesítéséhez, muzeális állomány fenntartásához és működtetéséhez (és itt nem az állományvédelemre gondolunk, mert ezt már működő pályázati rendszer segíti, hanem eszközbeszerzésre, létesítésére, számítógépes állományfeltárásra).

A könyvtári törvény rendelkezik a muzeális gyűjtemények gondozásáról, de sehol nem biztosítanak hozzá anyagi forrásokat és könyvtárosi státuszokat.

G. Szabó Botond, az Egyházi Könyvtárak Egyesületének soros elnöke találó megállapítása szerint „két minisztérium között lebegünk az űrben”, bizonyos ügyekben az OM-hez, más esetben a NKÖM-höz tartozunk. Statisztikai szempontból mindkettőhöz, ugyanis évek óta azzal büntetnek minket, hogy mind a két minisztériumhoz külön statisztikát kell leadni, eltérő rovatokkal és kérdésekkel. Vannak olyan jelentős kulturális örökséget őrző könyvtáraink, melyek évek óta kérik közgyűjteménnyé minősítésüket, de eddig nem tudták elérni, pedig jogszabály rögzíti ennek lehetőségét.

 

Gimnáziumi könyvtárak

1. Kétszintű érettségi és az ehhez szükséges könyvek beszerzése

 

2. A kétszintű érettségi és a könyvtárhasználat tanítása

 

3. Könyvtárostanárok létszáma, képzettsége – nyitva tartás

 

4. Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny

 

Kettős funkciójú könyvtárak, iskolai és közkönyvtárak

Munkánk főbb problémáit elsősorban a jogi szabályozás hiányával és hiányosságaival jellemezhetjük:

A kettős funkciójú könyvtárakat szinte létük predesztinálja az együttműködésre. Hiszen szakmailag önálló, de egymással együttműködő, tevékenységüket összehangoló egységes intézményben látják el feladatukat. Ezért elengedhetetlen az országos szakmai szervezetekkel és intézményekkel való együttműködése, kifelé nyitott magatartása. Számítunk a könyvtári rendszer, az MKE, a KTE, az OPKM, a helyi közkönyvtárak és a helyi civil szervezetek segítségére.

A problémák megoldását termékenyen mozdítaná elő az OM és NKÖM közötti együttműködés, esetleg az ÁMK OE által szorgalmazott tárcaközi bizottság is előre vinne a gondok megoldásában. Külföldi példa nyomán olyan szakreferens státuszának megteremtése, aki a közkönyvtárak és az iskolai könyvtárak közötti szakmai kapcsolatot, mint kapcsolattartó képviselné.

A kettős funkciójú könyvtárakban dolgozó könyvtárosok speciális továbbképzését a könyvtári informatika és a könyvtár-pedagógia területén fogadnánk örömmel. A könyvtáros szakvizsga a könyvtáros szakma megbecsültségét és a szakmai önbizalom erősítését szolgálná.

A kettős funkciójú könyvtárak szekció munkája befejezéseként az alábbi állásfoglalást fogalmazta meg:

A kettős funkciójú nyilvános könyvtár egy újabb lehetőség arra, hogy valamennyi korosztály a legkisebb településen is könyvhöz, információhoz és művelődési ellátáshoz jusson. Ezáltal mérsékelhetők a meglévő egyenlőtlenségek.

Nem látjuk indokoltnak önálló szervezet létrehozását, ugyanakkor köszönjük, hogy szekciót szántak e könyvtártípus problémáinak megvitatására.

 

Kollégiumi könyvtárak

Kiemelt problémák:

 

A továbbképzések között szükséges lenne speciálisan kollégiumi könyvtárosoknak szóló is, melynek kiemelt témája lenne a kollégiumi könyvtári SZMSZ (kiemelten: gyűjtőköri rész) és a Kollégiumi Alapprogram (kiemelten: 7 műveltségi terület).

 

A középfokú szakképzés iskolai könyvtárai

Szükséges a Nemzeti Szakképzési Intézet könyvtárával és a szakiránynak megfelelő szakkönyvtárral felvenni a kapcsolatot a feldolgozást és a szolgáltatást segítendő.

Mit várunk?

Az összefoglalót a szekcióvezetők (Barth Márta, Benkő Ilona, Poharánszki Magdolna, Takács Ferenc, C. Tóth Pálné, Violáné Bakonyi Ibolya) beszámolói alapján állította össze a szerző.