G. Gődény Andrea - Kolláth Erzsébet: Kalandozások Meseországban

Feladatok az olvasásprojekthez

[1]

 

Útravaló[2]

 

Nagy kaland vár rád. Már annyi mindent megtanultál első osztályban, hogy bátran nekivághatsz az útnak egyedül. Találkozhatsz majd óriással; Somával, a sárkánnyal; Söprencs boszorkánnyal és sok más mesehőssel, akik segítenek majd vándorutadon. De lesznek olyanok is, akik hátráltatni szeretnének. Ha van elég bátorságod, indulj, ne késlekedj! Gyűjts tíz hamuba sült pogácsát, és máris léphetsz egyet. Minden lépéshez tíz pogácsára van szükséged.

 

Mennyi pogácsát kell gyűjtened, ha hármat szeretnél lépni? ______

Mennyit kell gyűjtened, ha hatot lépnél? _____

És ha tízet lépnél? _____

 

Ha útközben bajba kerülnél, hívd Bonifácot a titkos varázsigével, és ő azonnal ott terem. A varázsigét megtudod, ha eljutottál a V V H jelű házba.

 

Jó utat a mesék földjén!

[3]

 

ELSŐ MESE[4]

V V H

 

Gratulálok! Máris megérkeztél utad első állomásához. Kitaláltad már, hogy vajon kik laknak ebben a csúcsos, tornyos házban? Nézd csak meg jól! A tető olyan, mint egy varázssüveg. Bizony, itt varázslók laknak, mégpedig azok, akik már nem fiatalok. Ha már ennyi mindent tudsz, könnyen kitalálhatod, hogy mit jelent a V V H.

Írd ide![5]

_________________________________________________________________________

 

Ha rájöttél, hogy kik laknak itt, kérd el valamelyiküktől a mindent látó tükröt! Ezzel már közelebb kerülsz a varázsige megfejtéséhez.

 

ɯoɹɐɥ 'oʇʇǝʞ 'ʎƃǝ 'ɯoɔɐɟıuoq ʇʇı uǝɾɯǝɹǝʇ 'ɯoɹɐʌ ƃılɐ ɐʌʇnɾ ɐqɾɐq

 

Írd ide a varázsigét!

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Ha már nálad van a mindent látó varázstükör, játssz egy kicsit!

Rajzold meg a tükörképeket! A tükröt a vonalra tedd![6]

 

MÁSODIK MESE[7]

Huncúr vár

 

Banyaföldre érkeztél. Ebben a kacsalábon sétáló várban él Huncúrka, a boszorkány királylány. Itt lakik Soma, az egyfejű sárkány is. Ám Huncúrkával nehéz együtt lakni. Ezért Soma nagy örömmel így köszönt téged:

 

Jobban örülök jöttödnek,

mint hetvenhét ördögnek.

Annyi a kis boszival a baj,

amennyi fején a haj.

Kékül – zöldül, ha ránézek,

toporzékol, ha felébred:

„Öltöztess, Soma, etess meg!

Fényesítsd ki a cipőmet!

Foltos belül az új ruhám,

sárgul alul az új szoknyám.”

Lótok – futok, mégse békül,

egy fejem van, az is szédül.

Táncolj velem picurkát,

s vidd a csudába Huncúrkát!

Hogyha viszed, ha nem is,

megmaradhat nekem is.[8]

 

Döntsd el, hogy magaddal viszed-e Huncúrkát! Írj róla egy vagy két mondatot, hogy miért igen, vagy miért nem!

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Rajzold le egy lapra Huncúrkát és Somát, mielőtt továbbmennél!

További jó utat, barátom! Légy óvatos Banyaföldön!

 

HARMADIK MESE[9]

Mézes – lak


A Mézes – lakban tanyázik Söprencs, aki a mézeskalácsháza felé közeledő vándorokat azonnal zöldséggé vagy gyümölccsé varázsolja. Ha nem akarsz így járni, hívd gyorsan Bonifácot! (Emlékszel a varázsigére? Súgd Bonifác fülébe!)

Ahhoz, hogy megmenekülj a varázslat elől, meg kell találnod az ellenszerét! Ezért olvasd össze a képen látható zöldségek és gyümölcsök kezdőbetűjét. (Bonifác segít!)

Írd ide a megfejtést, és mutasd meg az egyik vén varázslónak![10]

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Ha jó a varázsigéd, Söprencs kisegérré változik, és tovább mehetsz Banyaföldön.

 

NEGYEDIK MESE[11]

Banyabolt

 

Ebben a házikóban nyitotta meg Luca boszi a híres-neves üzletét. Kapható itt kígyó hája, medve mája, bolha nyelve és sok egyéb bűvös, varázslatos kellék. Mit gondolsz, mit árulhat még Luca? Rajzold le![12]

 

Nemrég itt járt Söprencs is, egér alakban. Olyan bűvös szerért jött, amelytől visszanyerheti eredeti alakját. Turbóseprűjére pattanva elszállt a Szelek szigetére, hogy bosszút álljon a rajta esett csúfság miatt. Kiengedte a szeleket a sziget barlangjából. Ha nem kerül vissza hamarosan a barlangot záró dugó, nagy veszély fenyegeti a mesebirodalmat. Bérelj gyorsan egy seprűt, hogy mihamarabb visszatehesd a helyére a dugót! Vigyázz! A hatalmas szélviharban nem könnyű irányítani a járművedet! Légy óvatos, nehogy az Óperenciás – tengerbe pottyanj!

A seprű bérleti díja pontosan 13 pogácsa. De csak három napig lehet nálad a jármű! Ha addig nem repülsz el a szigetről, otthagy téged, és meg kell várnod a következő arra járót, aki segíthet szorult helyzetedben. (Meg kell kérned, hogy vigyen magával a seprűjén a szigetről, cserébe 33 pogácsát kell adnod neki.)

 

ÖTÖDIK MESE[13]

Szelek szigete

 

Látom, a vihar ellenére is sikerült földet érned a szigeten! Ha leparkoltál, gyorsan láss munkához! Kergesd vissza a szeleket a helyükre, és zárd vissza a barlang bejáratát! Legyen végre szélcsend Mesebirodalomban! A dühöngő szélviharral úgy boldogulsz a legkönnyebben, ha írsz egy rövid kis versikét, mellyel visszakergeted a szeleket a barlangba.

 

Ha végeztél, pattanj fel a seprődre, emelkedj a magasba, és vedd az irányt a bástya felé. Igyekezz, mert a seprű kölcsönzési ideje lejár, s akkor eltűnik a járműved! Ez esetben hajtogass magadnak egy papírcsónakot, azon folytasd az utat; vagy kéreszkedj fel valaki mellé a seprűjére az előző levélben olvasható szabályok szerint.

Ha neked magadnak van utasod, kérd el tőle a viteldíjat, s csak akkor engedd leszállni a seprűről, ha már fizetett! Vigyázz, nehogy az Óperenciás – tengerbe pottyanj (vagy pottyanjatok)!

 

HATODIK MESE[14]

Bűvös számbástya

 

Ebben a bástyában olyan bűvös számok laknak, amelyeknek összege soronként, oszloponként és átlósan is azonos. Csak akkor haladhatsz tovább, ha megfejtetted a bástya titkát.

 

Melyik ablakban melyik szám lakik? Fejtsd meg!

 

16

 

2

 

 

10

 

8

9

 

7

 

 

15

 

1

 

A bástya titka:

 

HETEDIK MESE[15]

Óriások földje


A bátorság próbájához érkeztél. Ebben a barlangban alszik Mamelák, az óriás. Lefekvéskor kidobja hétmérföldes csizmáját a barlang hátsó kijáratán. Ezt kell megszerezned! Osonj be az óriás talpa alatt a barlangba! De vigyázz, nehogy felébreszd, mert rettenetes a haragja! Ám elárulom neked a nagy titkát! Ha felhajtod a titoklapot, megtudod, mi az.

[A titoklap alatt: Pici óriás korában az anyukája altatódalokat énekelt neki. Ettől úgy aludt, mint télen a mackók.]

Találj ki te is egy altatót, és azt énekelve settenkedj át a barlangon! Ha jól sikerült a dalod, nem ébred fel Mamelák. (Ha biztos akarsz lenni a dolgodban, énekeld el előbb a fővarázslónak, hogy megfelelő lesz-e!)

Ha sikerült kijutnod a barlang túlsó oldalán, és megtaláltad a csizmát, ugorj bele gyorsan! Igyekezz minél előbb eljutni az Óperenciás-tenger partjára, hogy átevezhess a Húsvéti Nyulak szigetére! Hajtogass magadnak egy papírcsónakot, ülj bele, és evezz át a szigetre! Ha már van csónakod, csak ott hagytad valahol, a csizmával lépkedj vissza érte! (Tudod, hétmérföldes, gyorsan megjárod az utat!J)

 

A vízi út használati díja 50 pogácsa.

Ha kész a csónakod, és van ötven pogácsád, mehetsz indulási engedélyért a fővarázslódhoz.

Vigyázz, három nap alatt el kell jutnod a barlangtól a tenger partjáig, mert a csizmák visszaugranak gazdájukhoz, s ha bennük vagy, te is visszakerülsz az óriáshoz. Jaj neked, ha éppen ébren van! Csak az altatódalod segíthet rajtad...! Járj szerencsével!

 

NYOLCADIK MESE[16]

A Húsvéti Nyulak  szigete


Örülök, hogy megérkeztél. Épp jókor. Sok a munka a szigeten. Minden kis nyuszi a tojásfestéssel van elfoglalva. Ugye, szívesen segítenél nekik? Nézd csak, ilyen csodaszép tojásokat készítenek!

 

 

Rajzolj te is tojásformát, és tervezz húsvéti tojásokat!

Ha tetszik a nyusziknak a munkád, megkapod tőlük az Aranyecset - díjat, ami a legjobb tojásfestőknek jár. Ha végeztél, keresd meg a csónakod! Vegyél jegyet 50 pogácsáért, és irány Tündérhon!

 

KILENCEDIK MESE[17]

Sárkánytanya


ÓÓÓóóóóóriási viharba kerültél a tengeri úton, de szerencsére épségben partot értél. Tudod, merre jársz? Bizony, Sárkányföldön vagy. De ne ijedj meg, nem veszélyesek az itt élő sárkányok! Figyelj csak! Valaki énekel!

 

La – la – la, tra – la – la…

 

Ez Mandula-la, a dalos kedvű kissárkány hangja. Ha te is énekelsz neki egy dalt, biztos megengedi, hogy áthaladj a Sárkánytanyán. Ha olyan dalocskával leped meg, amit te találtál ki, még hamuba sült pogácsát is kaphatsz tőle jutalmul!

Mivel lefényképezni nem szabad, rajzold le magad Mandula-lával. Ez a kép később még a segítségedre lehet. Ha kész a kép, indulj Tündérhon felé! A virágos jókedved el ne veszítsd, mert ott csak vidám, mosolygós vándorok boldogulnak. Jó utat!

 

TIZEDIK MESE[18]

Tündérhon

 

Óvatosan haladj a csengő-bongó virágerdőben, hiszen itt a virágok mindegyike egy-egy tündér.

Elérkeztél az aranytulipánban lakó Tavasz tündérhez, aki így szól hozzád:

- Figyelmetlen voltál, kedves vándor! Néhány virágom szirmát leverted. Ezt jóvá kell tenned, hogy tovább tudj menni! Illeszd össze a leesett szirmokat, és írd le a virágok nevét!

 

 

BETŰVÁR[19]

 

Megérkeztél! Keress játszótársakat, kettőt vagy hármat! Játsszatok scrabble-t, gyűjtsétek a pontokat! Több partnerrel játszhatsz, nemcsak olyanokkal, akik megérkeztek már Betűvárba. Mindenki pogácsákat gyűjthet: 1. helyezésért: 100 pogácsa; 2. helyezésért: 80 pogácsa; 3. helyezésért: 50 pogácsa; 4. helyezésért: 30 pogácsa jár.

Ha lejátszottál egy-egy partit, mehetsz a Számvárba! Választhatsz: vagy átkelsz az Ezüst-hegyen[20] szépen-lassan battyogva, ingyen; vagy 200 pogácsáért bérelhetsz léghajót, hogy átjuss a Számvárba! Jó lebegést!

Ha lerajzoltad magad Mandulal-lával, a képnek most hasznát veszed. Az Ezüst-hegynek csak úgy indulhatsz neki, ha a Fővarázslónak bemutatod a képet. De a képpel léghajót is bérelhetsz, amivel átrepülsz a szivárvány felett Betűvárból Számvárba.


SZÁMVÁR[21]


Hurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrá! Bejutottál a Számvárba! Mi a dolgod? Esedezz a Fővarázslóknak, hogy rendelkezésedre bocsássák az osztály laptopját! Ha megkaptad, kattints a linkre! http://mahjonggjatekok.com/mahjongg.html

Írd fel, hányadszorra és mennyi idő alatt sikerült elfogyasztanod a mahjong-köveket! Bajnokság indul a beérkezetteknek, ÉLŐ-rangsort vezethetsz![22]

 

PROJEKTZÁRÓ FOGLALKOZÁS[23]

 

 



[1] Meseország falitérképének egy részlete, melynek A/4-es méretű fénymásolt változatát minden tanuló megkapja, erre ragasztják rá a gyerekek azoknak az állomásoknak az ikonját, amelyre megérkeztek, és ahol sikerrel teljesítették a feladatokat.

[2] A projektnyitó, a mesék birodalmában való kalandozást elindító levél, amelyet év elején kapnak a gyerekek.

[3] A gyerekek térképének egy részlete.

[4] Az 1. állomáshoz kapcsolódó feladatlap.

[5] A gyerekek az írásos feladatokat természetesen másodikos vonalközben végzik.

[6] Olyan egyszerű ábrákat helyezzünk el a lapon, amelyek szimmetrikusan tükrözve válnak teljessé.

[7] A 2. állomás feladatlapja.

[8] Kolláth Erzsébet tanító alkotása.

[9] A 3. állomás feladatlapja.

[10] A bajelhárító varázsige: „Csepp szerencse kell neked!”

[11] A 4. állomás feladatlapja.

[12] Ehhez adhatunk helyet a feladatlapon, de külön lapon is rajzolhatnak a gyerekek. Utóbbi megoldás jobban segíti a projekt során készült alkotások kiállíthatóságát, ami már a projekt során a falitérkép mellett kihelyezett csomagolópapírokon való elhelyezéssel megvalósulhat, vagy ugyanígy, a projektzáró foglalkozáson.

[13] Az 5. állomás feladatlapja.

[14] A 6. állomás feladatlapja.

[15] A 7. állomás feladatlapja.

[16] A 8. állomás feladatlapja.

[17] A 9. állomás feladatlapja.

[18] A 10. állomás feladatlapja.

[19] A célegyenes feladatlapja.

[20] Az Ezüst-hegyből válik szét az út Betű- és Számvár felé.

[21] A célba érkezés feladatlapja.

[22] Ez azt jelenti, hogy aki beszáll a játékba, és megcsinálja a mahjongot, a teljesített idő alapján kerül a listára. Javíthat is a teljesítményén, ha nem elégedett; így folyamatosan változhat a lista. Nincs eredményhirdetés a végén. Nem hangsúlyos a helyezési sorszám. A gyerekek maguk határozzák meg, hogy mennyire akarnak versenyezni, illetve azt is, ki akar. Van, aki megelégszik azzal, hogy megcsinálta; van, akinek fontos, hogy a legjobb időt produkálja.

[23 Néhány ötlet a lehetséges és válaszható feladatokhoz.