Bilicsi Erika: Párbeszéd a történelemtanításról és a tankönyvkutatásról

Nemzetközi konferencia, 2010. március 26–27.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum és a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomkutató Központja, a Nemzeti Tankönyvkiadó, a budapesti Goethe Intézet, a Francia Intézet, a Szlovák Intézet, a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata, a Történelemtanárok Egylete, az Atelier Magyar–Francia Társadalomtudományi Központ nemzetközi konferenciát szerveztek Budapesten neves hazai és külföldi történészek, történelemtanárok részvételével március végén.

Az esemény legfőbb célja az volt, hogy bemutassa az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (továbbiakban: opkm) Nemzeti Tankönyvtárát, széles körben megismertesse az intézmény Georg Eckert Instituttal való együttműködését és a Nevelési Tudásdepó az olvasóvá neveléshez és a digitális kompetenciák fejlesztéséért című projektet, mely támogatja a kezdeményezés megvalósítását.

Az opkm tankönyvgyűjteménye Közép-Kelet-Európában egyedülálló, hiteles képet ad a múlt és a jelen közoktatásáról, tankönyvkiadásáról, értékrendjeiről. A tankönyvtárban mód nyílik a tankönyvek segítségével egy-egy tantárgy történeti áttekintésére. A kutató, szakdolgozó, vagy csak érdeklődő átfogó képet kap módszerek és témák megjelenéséről, eltűnéséről vagy újbóli felbukkanásáról. 

A gyűjtemény a teljesség igényével tartalmazza a mindenkori Magyarország területén megjelent, az alsó- és középfokú oktatás valamennyi iskolatípusának hivatalos tankönyvminősítésén megfelelt tankönyveit, beleértve a magyarországi nemzetiségek, illetve a határon túli magyarság tankönyveit is. Csekély számban bár, de rendelkezésre állnak külföldön kiadott idegen nyelvű tankönyvek is, amelyek elsősorban az európai országokból származó tankönyvtermést reprezentálják. Reményeink szerint a jövőben jelentősen növekedni fog a külföldi tankönyvek száma a  Braunschweigben működő Georg Eckert Nemzetközi Tankönyvkutató Intézettel megkötött együttműködési megállapodásnak köszönhetően.

Az opkm szeretne a magyarországi, a későbbiekben a teljes kelet-közép-európai tankönyvkutatás bázisává válni. Jövőképünk egy olyan gazdag gyűjtemény, amely a Georg Eckert Instituthoz hasonló szolgáltatásokkal biztos alapot adhat a régióban történő folyamatok összehasonlító elemzéséhez.

A rendezvény és az új kapcsolatok révén az opkm Nevelési Tudásdepó az olvasóvá neveléshez és a digitális kompetenciák fejlesztéséért projektje, a hazai és nemzetközi jó gyakorlatok gyűjtése a pedagógus szakma még szélesebb körében talált támogatásra.

A konferencia megalapozta a tartós együttműködést a szereplők között, és tovább segíti a Nemzeti Tankönyvtár építését.

(B)