Balogh Mihály: Mustra
 Mindenekelőtt elnézést kérünk és helyreigazítunk. Sajnálatos szerkesztési    kommunikációs hiba következményeként két cikkünk címét is elírtuk ez évi első    számunkban. Téves címmel jelent meg Arató Antalnak a Könyvtár rovatban    közölt recenziója. A helyes és pontos cím: Hídszerepek. Cigány integrációs    kérdések (Szerkesztette Nagy Attila és Péterfi Rita). Ugyancsak téves,    pontatlan címmel közöltük Orbán Györgyinek az Olvasáspedagógia rovatban    megjelent tanulmányát. Itt a pontos cím: Ugyanúgy, mint mindig. A    hermeneutika helye az irodalomtanításban. (Az utóbbi eset külön    pikantériája, hogy egy kö/l/tött irodalmi szöveget, egy Tandori „áthallást”    rontottunk el, s hogy éppen egy hermeneutikai tárgyú írás címében.) Elnézést    kérünk tehát mind a szerzőktől, mind a félrevezetett olvasóktól, és    természetesen megpróbáljuk a jövőben elkerülni az efféle hibákat – miközben    esetleg másféléket követünk majd el… 
 
Mostani számunkból az olvasók megkülönböztetett    figyelmébe ajánljuk   Olvasáspedagógia rovatunk írásait.   Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai    olvasmányok kánonjában  címmel rendezett konferenciát 2009. március 28-án a    Magyar Olvasástársaság (HUNRA), a Könyvtárostanárok Egyesülete (KTE), valamint    a házigazda szerepét is betöltő Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OFI –    OPKM). Az egész napos konferencia – mint ezt már a címében is jelezte! – az    irodalomtanítás egyik legneuralgikusabb pontjának, az úgynevezett kötelező    olvasmányoknak a problémakörét vállalta megvitatni. A hallgatóság örömére az    előadók általában nem álltak meg a diagnózis fölvezetésénél, az untig    hangoztatott „nem    olvassák a ’kötelezőket’ gyerekeink, mert nem értik azokat”    kijelentésnél. Sőt! Az előadások többsége eleve a terápia, a „hogyan    másképpen” változatait törekedett megfogalmazni, kevesebb elméleti    okoskodással, ám annál bővebb tapasztalati alapú, gyakorlati példa    bemutatásával. Rovatunkat csaknem teljesen megtöltik a konferencián elhangzott    előadások nyomán szerkesztett írások, kettő híján az összes előadást közöljük,    miközben mindössze egy olyan írás szerepel a rovatban, (Szinger Veronika    munkája), amely nem most, hanem tavaly, a kecskeméti anyanyelvi konferencia    előadásaként hangzott el. Három bevezető, alapozó jellegű írás (Gordon Győri    János, Tóth Csilla és Gombos Péter munkája) a lap nyomtatott változatában is    megjelenik, további hét írást pedig az elektronikus változatban közlünk.
 
A Tankönyv, taneszköz rovatban Sávoly Mária írását (Hérodotosz igazsága –    történelemoktatásunk szemlélet- és módszerváltásának eszköztára tükrében)  az alábbi, elgondolkodtató kijelentés vezeti be: „Figyelemre és elemzésre    méltó a jelenség, hogy míg a természettudományos tantárgyak, az idegen    nyelvek, a magyar nyelv és irodalom, a művészeti tantárgyak stb. esetében    mindenki természetes és szükségszerű szemlélet- és módszerváltásnak könyveli    el a kompetenciaközpontú oktatást és az ezt biztosító tankönyvsorozatokat,    tankönyvcsaládokat, addig a történelem tantárgy esetében még mindig, bármely    iskolatípusban a tradicionális ’történelemtanítás’ tartalmait és    követelményrendszerét részesítenék előnyben.” Pedig a történelem, mint    tantárgy tanításának és tanulásának is „komplex, integráló,  gyakorlatorientált munkaformákra van szüksége.” – folytatja    gondolatmenetét Sávoly Mária, hogy minél árnyaltabban és sokrétűbben    érvényesüljön az ókori görög történetíró, Hérodotosz igazsága, miszerint „A    történelem az élet tanítómestere”. Bevezetőjét követően a szerző alaposan és    részletesen bemutat egy olyan tankönyvsorozatot, illetve tankönyvcsaládot,    amely sokoldalúan alkalmas a hérodotoszi igazság gyakorlati, iskolai    megvalósítására. Kaposi József és Száray Miklós Forrásközpontú történelem című sorozatáról ennél sokkal többet tudhatnak meg, ha elolvassák Sávoly Mária    írását.
 
A Könyv és Nevelés 2009/2-es számának    valamennyi írását ajánlja, s mind a nyomtatott, mind pedig az elektronikus    változat hasznot hozó tanulmányozását jó szívvel javasolja a lap    szerkesztősége nevében
