Még a nyári pihenés – amely szakmai feltöltődésre is módot adott – el sem kezdődött, amikor szaktanácsadó kollégáimmal már a következő tanévet terveztük. Kerestük azt a közös pontot, amely a legjobban jellemzi a munkánkat. Melyek ezek?
Az iskolai könyvtár az a hely, ahol a hátrányos helyzetű, valamilyen oknál fogva magányos diákok megértést, szerető gondoskodást találnak. De hogyan tudunk nekik, tanáraiknak, és szüleiknek jól segíteni? Hogyan tudjuk a kezüket láthatatlan módon fogni a mindennapokban? Miként tudjuk ezeket a néha összekapcsolódni nem tudó kezeket egymásba illeszteni? Erre szolgáltak azok a könyvtárostanár műhelybeszélgetések, amelyeken hónapról hónapra próbáltunk egymásnak segíteni. Találkozásra vártunk a szakközépiskolák, a kollégiumok, az SNI gyermekeket fogadó intézmények könyvtárostanárait, a Pest megyei kollégákat és a kerületi szaktanácsadókat.
Az iskolai könyvtár, s vezetője a könyvtárostanár gyakran magányos. Sokszor kerülünk olyan helyzetbe, amikor jó lenne megbeszélni, vagy akár csak szakmailag „kibeszélni” magunkat. Jó lenne, ha lennének baráti – szakmai kezek. Ezért jött létre a Kézfogás Kör, ahol megbeszélhettük gondjainkat, amelyek az iskolaszerkezet átalakításból fakadtak. E körbe kapcsolódtak a TISZK könyvtárostanárai is, sajátos gondjaikkal. Az iskolai könyvtár, a könyvtári rendszer „utolsó” támpillérre, amelyre a „nagytestvérek” építeni tudnak. Közös alkalmakat teremtve megismerhetjük mire is várnak, számítanak más könyvtártípusokban dolgozó kollégáink, kezet nyújtva egymás felé.
Az iskolai könyvtárak – ahogy a Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Alapítvány pályázatából is kiderült – azok a helyek az oktatási intézményekben, ahol az olvasással kapcsolatos tennivalók segítésének módjai leginkább megjelennek (legyen az kampány, vagy verseny, vagy rendezvény). A könyvtárostanárok az olvasásnak is elkötelezett hívei. Ezt bizonyította az Összefogás hetének Könyves vasárnapi programja, ahol a „kézfogás” jegyében a Fővárosi Szabó Ervin könyvtár munkatársaival, 12 könyvtárostanár közreműködésével családi vetélkedőre került sor. Ez alkalommal is kötődtünk az Iskolai könyvtárak világnapjához: Miénk a vár címmel szervezett játékunkban minden feladat a középkori várhoz kapcsolódott.
Idei pályázataink is az olvasással kapcsolatos szakmai munkára voltak kíváncsiak. A legjobb szakmai pályamunkák készítői (Kürtösi Zsoltné, Szakmári Klára, Tóth Viktória) az olvasás projekt alapú fejlesztését, a folyóiratok használatának gyakorlati lehetőségeit mutatták be. Értékes munkáik hamarosan olvashatóak lesznek a Könyvtár-pedagógiai füzetek sorozatban. (Itt jelenik meg a közeljövőben az Építsünk könyvtárat! 2., ez a füzet a hazai iskolai könyvtárépítészet példáin keresztül mutatja be a lehetőségeinket.)
Andersen körünk ez évben is hirdetett pályázatot iskoláink számára a Gyermekirodalom világnapja, azaz Andersen tiszteletére. Egy-egy Lázár Ervin mese, elbeszélés diafilm változatát lehetett benyújtani. Szép, gazdag a beérkezett anyag, amelynek feldolgozása értékelése átnyúlik már a következő tanévbe, hiszen első szakmai napunk keretében adjuk majd át a díjakat. A Bod Péter verseny fővárosi fordulójának győztesei – a KELLÓ Kht. jóvoltából – hagyományosan egyhetes balatoni olvasótáborban vehetnek részt.
Az érdeklődő könyvtárostanárokat e tanévben is három szakmai napra vártuk Az év elejei találkozást a novemberi követte. A legizgalmasabb témának az agresszió és iskolai könyvtár kapcsolódási pontjaival foglalkozó áprilisi szakmai nap mutatkozott.
Ahogy a Kulturális stratégiában is erőteljesen megjelenik e téma, úgy egyre inkább érezzük, szükséges a kézfogás pedagógusok, szülők, könyvtárosok között. Ennek jegyében született az Andersen kör, amelyre folyamatosan várjuk az olvasás elkötelezett híveit függetlenül attól, hogy pedagógus vagy szülő. A találkozás állandó vendége Pompor Zoltán mesekutató.
Egyre inkább érezzük a könyvtár szerepét az együtt élő, érintkező „népek” világában, amellyel igencsak fontos a párbeszéd! A Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Könyvtár-pedagógiai Műhelye ezért választotta ebben a 2008 – 2009. tanévben a „Párbeszédet” legfontosabb feladatának! Tesszük ezt annak reményében, hogy szakmailag segíthetünk egymásnak, olvasóinknak nemcsak Budapesten, hanem Közép-Magyarországon is!
A 2008 – 2009. tanév részletes programja – melyre minden érdeklődőt szeretettel várunk – már megtalálható a Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet honlapján. (www.fppti.hu)