Felhívás Mészöly Miklós meséinek dramatizálására
(Verseny általános és középiskolai diákok és tanáraik számára)
A Mészöly Miklós Egyesület, a szekszárdi Irodalom Háza Mészöly Miklós Múzeum és az Illyés Gyula Megyei Könyvtár dramatizálási versenyt hirdet általános és középiskolai diákok számára Mészöly Miklós meséinek párbeszédes, írott formában való megjelenítésére. A verseny célja, hogy a diákok – tanáraik segítségével – megismerjék az író meseműveit és a kiválasztott alkotás(ok)t színpadi előadásra tegyék alkalmassá.
Beküldési határidő: 2009. szeptember 30.
Eredményhirdetés 2010. január 19-én, Szekszárdon a Mészöly Miklós emléknapon. A kiválasztott alkotások színpadra kerülnek és kiadványban megjelennek.
Díjak:
1.helyezés 90.000 Ft
2.helyezés 70.000 Ft
3.helyezés 50.000 Ft
4-10. helyezésig könyvjutalomban részesülnek a versenyzők.
Beküldendő: Illyés Gyula Megyei Könyvtár 7100 Szekszárd Széchenyi u. 51-53. Tel.: 74/528-100. Fax: 74/311-834. e-mail: tolnalib@igyuk.hu. Kapcsolattartó: Németh Judit 06/20/365-6728, nemethjuditka@igyuk.hu.
Mészöly Miklós meséi:
Történetek kicsiknek és nagyoknak. Pécs, 1988. Jelenkor Kiadó.
Az elvarázsolt tűzoltózenekar és más mesék. Bp., 1980. Móra.
Kerti hangverseny. Bp., 1977. Móra.
A Pipiske és a fűszál. Bp., 1976. Móra.
A hiú Cserép-királykisasszony. Bp., 1964. Móra.
Irodalom:
Megyesiné Agárdi Zsuzsanna: Színjátszókönyv. Bp., 2003. Kronika Nova.
Gabnai Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a drámapedagógiába. Bp., 1999. Helikon.
Játék, színjáték, személyiség. (Szerk. Ardó Mária, összeáll. Gabnai Katalin, írta Mérei Ferenc). Bp., 1981. NPI.
Dramatizálási minták. (Szerk. Czine Mihályné). Bp., 1971. NPI.
Készülőben a nemzetközi „internetcenzúra”
A brit kormányzat az újonnan megválasztott amerikai elnökkel dolgozná ki az angol nyelvű internetes oldalak osztályozási rendszerét, amely a filmek besorolásain alapulna – a cél a nem kívánt tartalmak megszűrése.
A kulturális ügyekért felelős brit miniszter a Daily Telegraph-nak adott interjúban beszélt a besorolási rendszer kidolgozásáról, amelyben reményeik szerint Barack Obama és az új elnök adminisztrációja is tevékenyen részt vesz majd. Ennek eredményeként megszülethet az angol nyelvű weblapok nemzetközi osztályozó rendszere, amely számos országban elterjedhet.
A miniszter emlékeztetett arra, hogy a világhálót eredetileg kidolgozó szakemberek annak idején egy olyan szférát akartak létrehozni, amelyet nem befolyásolhatnak az egyes kormányok. Ezt a megközelítést vizsgálják most meg újból, mégpedig nagyon is komolyan, annak érdekében, hogy a nagyközönség számára nemkívánatos, túlzottan erőszakos és helytelen tartalmakat központi módon korlátozzák. A rendszer minden bizonnyal a mozifilmek besorolásait venné alapul, vagyis a tartalom és látványvilág alapján osztályozná az egyes oldalakat, amelyek bizonyos körülmények között meg sem jelenhetnének a világhálón.
Az egyes internetszolgáltatókat köteleznék az előírások betartására, a tartalmak eltávolítására felszólított portálok (így például a YouTube és a Facebook) egy megszabott időn belül lennének kötelesek lépni az ügyben. A miniszter igyekezett leszögezni, hogy szó sincs a szabad véleménynyilvánítás korlátozásáról, mindössze azt szeretnék elérni, hogy a bizonyos korcsoportok és társadalmi rétegek számára nem megfelelő tartalmak ne, vagy csak bizonyos korlátozások mellett legyenek elérhetők az interneten. A részletekről egyelőre nem beszélt, ám itt nyilván még sok egyeztetésre lesz szükség mindkét oldalon.
Az „Energia Kaland”
Az „Energia Kaland” egy új nagyszabású tanulási program, amelynek célja, hogy segítsen a pedagógusoknak az energiatudatosság kialakításában, vagyis az energiával kapcsolatos tudás bővítésében, kompetenciák fejlesztésében. Az Energia Kaland tananyagai és feladatai a Nemzeti alaptanterv (NAT) követelményeinek megfelelően, az egységes természettudományos tanítás alapelveivel összhangban készültek és készülnek a jövőben is.
A diákok a legfontosabb adatok és tények megismerésén kívül az energia előállításával, elosztásával és felhasználásával kapcsolatos feladatokban virtuális döntéseket is hozhatnak és megismerhetik döntéseik hatásait is. Az új program számos lehetőséget kínál arra is, hogy a diákok aktívan megismerjék saját környezetük energetikai vonatkozásait, és hozzájáruljanak környezetük energiatudatos átalakításához. Az izgalmas interaktív tananyagot az E-ON oktatási szakemberekkel szoros együttműködésben dolgozta ki.
Számítógép segítségével már a Képes Krónika is olvasható
A középkori magyar történelem fontos forrása a latin nyelven írt Képes Krónika, melynek miniatúrái a korabeli európai képzőművészet rangos emlékei. A kódex 41 miniatúrát, 95 iniciálét tartalmaz, gazdagon aranyozott lapszélekkel. A szöveg és a képek közötti szoros összefüggés arra utal, hogy közel egy időben készültek. A kódexet itáliai, cseh és magyar stílusjegyek alapján a budai várban készítették el, s 1330-ig mutatja be a történelmünket.
A kódexet angol és magyar nyelvű megjelenítésben olvashatjuk. A Microsoft „Silverlight” programját a www.kepeskronika.net weboldalról telepítve a Képes Krónika lapjai jelennek meg előttünk tartalomjegyzékszerű alakban, azaz minden oldal – miniatűr ablakként – egyszerre látható a monitoron. A miniatúrák, iniciálék eredeti színekben láthatók. A számítógépnek köszönhetően ráklikkelve az egyes oldalakon megjelenik a monitor alsó részén kiemelt szövegrészként az oldal magyar és angol nyelvű fordítása, illetve nagyítva látjuk a kiválasztott kódexlapot. Egyszerre láthatók eredeti alakjában a Képes Krónika oldalai, illetve a magyar vagy angol fordítás alapján értelmezhetővé válnak a középkor történelmének eseményei.
Természetesen eredeti szépségében a múzeumi tárolóban látható a Képes Krónika, de az ismeretterjesztés érdekében az internet segítségével színesebb, korhűbb kép rajzolódik ki előttünk, ami tudásunkat gyarapítja, és nem utolsósorban mindez otthonunkban is elérhető számunkra.
Korszakváltó IKT újdonságok az Educatio kiállításon
Az idei kiállítás több olyan meglepetéssel is szolgált, amelyet nyugodtan nevezhetünk korszakváltó újdonságnak, mérföldkőnek az IKT-eszközök területén.
Microsoft Surface Computer
A videomegosztókat a külföldi beszámolókból már régóta ismerjük, megérinteni, saját kezünkkel kipróbálni azonban csak most volt alkalmunk. A többérintős, több résztvevős, egér és billentyűzet nélküli asztali számítógép, vagyis inkább számítógépasztal alig egy évvel ezelőtti nemzetközi debütálása új utakat nyit meg az oktatásban, teljesen átadva a helyet a csoportos együttműködésen alapuló, játékos, szórakoztató tanításnak-tanulásnak. www.microsoft.com/surface
Koobe – az első e-könyvolvasó hazai oktatási kiállításon
Bár a digitálispapír-technológia már közel egy évtizedes múltra tekint vissza, mégis 2008 decemberéig kellett várni arra, hogy Magyarországon is kapni lehessen e-book olvasót. A kiállítás igazi meglepetése volt a zakózsebben elférő kis készülék, amelyben könyvtárnyi olvasnivalót hordhatunk magunknál, és annak ígéretét is magában hordozza, hogy valamikor tényleg könnyű lesz a „digitális iskolatáska”.
DigiBoard interaktív táblarendszer
Van még új a nap alatt, az interaktív táblák terén is! Nemcsak a hazai digitális táblások, de a nemzetközi résztvevők érdeklődését is felkeltette a táblarendszerbe integrált cél PC-vel, táblafüggetlen, saját fejlesztésű, magyar táblaszoftverrel, online elérhető tananyagokkal, és tanár-diák közösségi portállal jelentkező Alex Kft. DigiBoard táblarendszere.
Megjelent a Táblatanító 3. száma
Az Educatio 2009 kiállításra jelentette meg a Műszaki Kiadó a Táblatanító magazin 3. számát, mellyel a tavalyi interaktívtábla-konferencia szellemét idézték meg. A tartalomból:
A tengelyesen tükrös alakzatok vizsgálata az interaktív tábla segítségével
Hangfájlok kezelése aktívtáblás felhasználás céljaira
Képszerkesztés gyorsan, egyszerűen PhotoFiltre programmal
Elsőként a hazai felsőoktatásban: online-fogadóórákat szervez a Kodolányi János Főiskola
Széleskörű informatikai fejlesztést hajtott végre a Kodolányi János Főiskola a közelmúltban mintegy 30 millió forint értékben budapesti, székesfehérvári, orosházi és siófoki oktatási központjában. Az előnyöket a kilencezer hallgató a tanév második félévétől élvezheti.
Budapesten és Székesfehérvárott vezeték nélküli internet (wifi)-hálózat létesült, így a hallgatók mindkét helyen szabadon használhatják a világhálót. Az oktatók számára a már meglévő prezentációs eszközök mellé (laptopok és projektorok) újabb nagyteljesítményű vetítőket, noteszgépeket vásároltak, néhány tanteremben interaktív táblákat helyeztek üzembe.
A nyelvi, valamint a fordító- és tolmácsképzések gyakorlati feltételeit javítandó mintegy 6 millió forintért vásárolt tolmácsgépet a főiskola. A berendezést nemcsak a hallgatók használhatják majd tanulmányaikhoz, hanem az intézményben rendezett nemzetközi konferenciák résztvevői is.
Székesfehérvár első saját, önálló felsőoktatási intézményének hallgatói gyakran vesznek részt terepmunkákon, szakmai gyakorlaton, kutatásokhoz kapcsolódó adatrögzítésben. Mindehhez korszerű eszközök kellenek. A Szociális Munkák Gyakorlati Központjában, valamint az Információ-technológiai Kutató- és Oktatóközpontban a hallgatók laptopokat, diktafonokat, digitális fényképezőgépeket, vetítőket, szkennereket kölcsönözhetnek, használhatnak.
A magyar felsőoktatási intézmények közül elsőként a Kodolányi János Főiskolán vezetik be a videokonferencia-rendszert több oktatási formában, elsősorban az e-learning alapú távoktatási programokban – az online konzultációk technikai és módszertani színvonalának emelése céljából. A technikai újításokat és az oktatási igények összevetése, több rendszer kipróbálása és tesztelése után az OCS (Office Communications Server) Microsoft Live Meeting 2007 alkalmazását vásárolta meg az intézmény. A videokonferencia-rendszer használata folyamatos képi és szöveges kapcsolatra alkalmas az oktató és hallgatói között, bárhol legyenek is az ország vagy külföldön.
Kisebb szemináriumok, munkamegbeszélések, értekezletek látványos, ugyanakkor rendkívül hatékony képi és hangi adattovábbítására alkalmas az ugyancsak most vásárolt két panoráma-kamera (Microsoft Roundtable), amely képes arra, hogy érzékelve a mindenkori beszélőt, interneten keresztül is bekapcsolhasson részvevőket a munkamegbeszélésekbe.
Már most élesben kipróbálhatják a főiskola (amely a hazai felsőoktatásban egyedül nyerte el kétszer az Oktatási és Kulturális Minisztérium Felsőoktatási Minőség Díját) iránt érdeklődők is a videokonferencia-rendszert és panoráma-kamerát, hiszen a hazai felsőoktatásban elsőként a Kodolányi János Főiskola szervez online-fogadóórákat. Januárban több alkalommal lesz lehetőségük a középiskolásoknak, felvételire készülőknek közvetlenül beszélgetni a főiskola rektorával és tanáraival; az ilyesmire eddig erre csak a hagyományos nyílt napokon volt mód.
BME Nemzetközi 24 órás programozó verseny
Kilencedik alkalommal rendezik meg május 1-3. között a már hagyományosnak tekinthető BME Nemzetközi 24 órás programozó versenyt. Az extrém kihívásokat kereső programozók február 21-ig jelentkezhettek Európa egyik legrangosabb versenyére, melyet idén is a Magyar Villamosmérnök- és Informatikus-hallgatók Egyesülete szervez meg a Simonyi Károly Szakkollégium támogatásával. A döntő számára a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) biztosítja a helyszínt.
A háromfős csapatokra február 28-án, az első fordulóban egy online erőpróba várt. A legjobbnak bizonyuló harminc csapat jutott tovább a Műegyetemen május 1-3. között megrendezendő 24 órás döntőbe, ahol a nyeremények összértéke meghaladja az ötezer eurót. A legjobb csapat az idei verseny után is hazaviheti a vándorkupát és a fődíjat. Sem az elektronikus előválogató, sem a helyszíni döntő során nincs megkötés a versenyzők által használt fejlesztőeszközökre, könyvekre, operációs rendszerre vonatkozóan. Akárcsak a selejtező fordulóban, a helyszíni versenyen is a saját számítógépeiken dolgoznak a résztvevők, a szervezők a helyszínen csak elektromos áramot és a verseny idejére létrehozott helyi hálózathoz való csatlakozást biztosítják. Ezzel a megközelítéssel oly módon lehet egyenlőséget tenni a csapatok között, hogy mindegyikük a számára leginkább kényelmes körülmények között versenyezhet, természetesen külső segítség igénybevétele nélkül. A feladatokat idén is a BME informatika karának doktorandusz hallgatói írják, így a tavalyihoz hasonlóan érdekes megmérettetésre számíthatnak a versenyzők. A problémák megoldásához, az eredményes szerepléshez gyors és precíz kódírási képesség mellett szükség van hálózati-, mesterséges intelligencia-, algoritmus elmélet- és számítógépes grafikai jártasságra, valamint jól működő csapatmunkára.
A szervezők az eddigi hagyományokhoz híven ebben az évben is népes nemzetközi mezőnyre számítanak. A versenyre tavaly 207 csapat nevezett, 5 kontinens összesen 41 országából. Európán kívül olyan helyekről is regisztráltak, mint Brazília vagy Ausztrália, a döntőben pedig egy harmadik éve visszatérő amerikai csapat is részt vett.
Az események minden érdeklődő számára nyomon követhetők lesznek a verseny honlapján: http://challenge24.org/2009/?year=2009
Őrszavak címen magyarságismereti tanításmódszertani folyóirat jelent meg március közepén az interneten, a szórványban élő magyarok számára. Az új, negyedévenkénti online periodikum kiadója a nyugat-európai országos magyar szervezetek szövetsége (NYEOMSZSZ).
„Kérem Önöket, ne csak olvasói legyenek, hanem szerkesztői, formálói is a lapnak, hiszen céljaink szerint igazi értelmét csak akkor érheti el az Őrszavak, ha az olvasók is magukénak érzik, ha megtisztelnek minket észrevételeikkel, ha megosztják ötleteiket, tapasztalataikat velünk, s így mindenkivel, akinek fontos nyelvünk megmaradása, megőrzése, az ifjú nemzedékeknek való átadása.” – olvasható a főoldalon, a felelős kiadó, Wurst Erzsébet Tisztelt olvasó! című beköszöntőjében.
„Folyóiratunk 2009. március első harmadában indult. Évente négyszer jelentkezünk: tavaszi, nyári, őszi, téli kiadással. Megjelenés: minden évszak első harmada.” – írja többek között a Mustrában (ott is egy Mustra!) az elektronikus lapról a kolozsvári Székely Győző, a lap főszerkesztője. Köszöntjük legifjabb laptársunkat!
Internetes elérhetőség: www.nyeomszsz.org/orszavak