n/a: Részletek a Hunra Hírlevél 2001 szeptemberi számából

Konferencia Kaposvárott

 

Mit ér az ember, ha olvasó? címmel 2001. április 6-7-én Kaposvárott, az Olvasás Éve nyitányaként, fennállásunk legsikeresebb konferenciáját (több mint 350 résztvevő!!) szerveztük a Kaposvári Egyetem Tanítóképző Főiskolájával, a Megyei Könyvtárral, a Könyvtárostanárok Egyesületével és az MKE több szekciójával közösen.

Április 6-án, pénteken a plenáris ülésen országos hírű szakemberek (Jelenits István, Gereben Ferenc, György Péter, Radnóti Sándor, Vári Péter és mások) előadásait hallgattuk, majd szombaton öt szekcióban (Gutenberg és/vagy Internet-galaxis, Írással és olvasással a kritikus gondolkodásért, Olvasáspedagógia, Család a könyvtárban, Könyvtár a családban, valamint Harry Potter kerekasztala) párhuzamosan folytatódott a munka. Az előadások írott változatának jelentős része már folyóiratokban megjelent, ráadásul Fűzfa Balázs kollegánk egy kötet szerkesztésére ugyancsak megbízást kapott.

 

12. Európai Olvasáskonferencia – 2001. Dublin

A Nemzetközi Olvasástársaság (IRA) európai vezetősége (IDEC) és az Ír Olvasástársaság (RAI) együttes szervezésében, 2001. július 1-4-ig Dublinban volt a XII. Európai Olvasáskonferencia „Other Ways of Seeing: Diversity of Language and Literacy” főtémával. A Magyar Olvasástársaságot Adamikné Jászó Anna és Steklács János tagok, valamint Cs. Czachesz Erzsébet tanácstag képviselte. Mindhárman előadást is tartottak. (Adamikné: Demonstration in Reading Instruction Historically Considered; Steklács J.: The Construction, Purposes and Results of the Monitored Functional Literacy Research Programme in Hungary; Cs. Czachesz: Who is literate? Educational Consequencies of Large-Scale Assessments of Reading)

 

Terveink a jövőre

A HUNRA Tanácsa 2001 augusztus végén „jövőbe tekintő”, tervező tanácsülést tartott, ahol az alábbi javaslatok hangzottak el, ill. döntések születettek:

  1. Nagy Attila beszámolt a Tanácsnak, hogy a Nemzetközi Olvasástársaság minden illetékesével (elnök: Donna Ogle, ügyvezető igazgató: Alan Farstup) megállapodott a következő Európában tartandó IRA Világkongresszus budapesti megszervezéséről (2006 vagy 2008).
  2. szemléletváltás igénye fogalmazódott meg a rendezvényszervezés, publikációk tekintetében. Szakítsunk az eddigi, szinte kizárólagos „konferencia-cikk-kiadvány” típusú szemléletmóddal és erőnktől függően az évi 1-1, nagyobb tömegeket megmozgató konferenciák mellett évente legalább egy műhelybeszélgetést is szervezzünk, 20-25 fő részvételével! Néhány előre felkért előadó és korreferens megszólalásai után valódi disputa, építkező eszmecsere alakulhasson ki, melynek eredményeként újszerű, a résztvevők által eddig még ki nem mondott felismerés, összefüggés körvonalazódhat, fogalmazódhat meg. E gondolat hatására induló, új rendezvényünk a fent hirdetett, novemberi műhelybeszélgetés.
  3. Monok István az olvasástörténeti témák hiányát fájlalva, könyvsorozat beindítását kezdeményezte, különös tekintettel a XIX. és XX. századokra.
  4. 2002. szeptember 8-án az Írásbeliség világnapjáról Sopronban emlékezünk meg a helyi városi könyvtárral együtt.
  5. A 2002. évi nagy konferencián a cigány tanulók olvasási problémáival foglalkozunk Nagykanizsán, 2002 október derekán.
  6. A tanács örömmel üdvözölte a debreceni Kölcsey Ferenc Tanítóképző Főiskola felajánlását, hogy a 2002 áprilisában, az RWCT magyarországi csoportja és a HUNRA által szervezett közös konferencia házigazdája lesz.
  7. Honffy Pál szavai nyomán egy műhelybeszélgetés (Irodalomtanítás-olvasásra nevelés?) és egy konferencia (Klasszikus regények filmen) terve körvonalazódott (2002 április).
  8. Gereben Ferenc: Demokrácia és olvasáskultúra témájú szemináriumának javaslatát egyhangúlag elfogadtuk (2003 tavasz).
  9. Kucska Zsuzsa és Szalai Enikő egyaránt a szülőknek szóló korábban sikeres füzeteink bővített, javított kiadásait szorgalmazták. Várjuk a pályázatok és/vagy a füzetek folytatásának megírására vállalkozókat.
  10. Nyitott kérdés maradt a 2003 őszén esedékes tisztújító közgyűlés témája (A mese kognitív és szimbolikus megközelítése vagy A film és az olvasás viszonya, stb.), illetve az „utánpótlás csapat” megszervezése, az utódok kinevelése, kiválasztása.
  11. Kónya Anikó: az olvasmányélmények kutatási célú gyűjtését és többszörös hasznosításának (rádió, tv, kötet) tervét vázolta.

 

Szervezeti hírek

2001 szeptemberétől a tanácstagi tisztségéről leköszönő Szalai Enikő helyett a legutóbbi választáson póttagként megválasztott Tóth Beatrixot kooptálta 10. tanácstagként a HUNRA vezetősége.

A 2003-as tisztújító közgyűlésig is szívesen várjuk minden lelkes, a társaság munkájában szervezőként is szívesen részt vállaló tagtársunk jelentkezését, akik az utánpótlás csapat tagjaként akár a fenti, jövőre vonatkozó tervek, akár saját, új ötletek gyakorlati megvalósításáért szívesen tennének.