Mustra
KÖNYVTÁR
Gráberné Bősze Klára: „Mädchen für alles” − 140 éve született Czeke Marianne, az első magyar könyvtáros hölgy
Holl András: A nyílt hozzáférés nemzetközi és hazai áttekintése
Nagy Andor: Esszé a könyvtárak, a könyvtáros szakma jövőjéről
Peternainé Juhász Zsuzsa: Mindennapok egy iskolai könyvtárban
OLVASÁSPEDAGÓGIA
Bencédy József: A beszélt köznyelv
Hámoriné Váczy Zsuzsa: Ismeretek? Készségek? Értékek? Motiváció? – Hogyan?
Simon P. Piroska: Nálatok olvasnak?
eKéN Hanisné Petró Valéria: A Rómeó és Júlia című dráma és a Romeo + Juliet című film összehasonlítása
IFJÚSÁGI IRODALOM
Feleky Mirkó: Aki újra visszavezet bennünket Fantáziába
Galuska László Pál: A szimmetria szerepe a tolkieni utópiában
Kicsák Mónika: Romantikus gyermekkép motívumok Andersen néhány meséjében
TANKÖNYV, TANESZKÖZ
Jenyikné Bende Klára: Magyarország a horvát általános iskolai történelem tankönyvekben
Novák Gábor: A tankönyv nemzedékek tudásának tárháza – interjú Kiss János vezérigazgatóval
eKéN Szőkefalvi Nagy Zoltán: Tankönyveink pedagógiai értékelése
HÍREK, KITEKINTÉS
Pátrovics Péter: Az aspektus rejtelmei – Egy akadémiai könyvsorozatról
eKéN Eigner Judit: Kettős kötés – Balogh Mihály könyvbemutatója
A jövő és a múlt keveredik folyóiratunk második számában. Mindkettőnek örömmel adunk helyt, hiszen már többször említettük, gyorsan változó világunkban figyelni kell mindarra, ami új, de nem szabad elvetni a hagyományos értékeket sem.
Ennek jegyében foglalkoztunk Benedek Elekkel, ezúttal Andersennel éppúgy, mint a vámpírmítoszokkal vagy éppen a Tolkien jelenséggel. Ez utóbbi azért igen fontos, mert Tolkien valóban „jelenség”, és ismertsége, elfogadottsága a jövőt jelzi. Érdekes viszont, s ez is figyelmet érdemel, hogy a Tolkiennel foglalkozó két írás – bár gazdag forrásanyagra támaszkodik – nem „találkozik” egymással, azaz nem utalnak, hivatkoznak egymásra. Ez persze korántsem csökkenti a két írás értékét, mégis felmerül egy általánosabb probléma: az információk egymásra épülésének kérdése. Önkritikusan bevallom, hogy e téren folyóiratunknak is mulasztásai vannak. Többet kellene tenni annak érdekében, hogy a megjelenő írások még inkább egymásra épüljenek, „találkozzanak egymással”. Lehet ez a találkozás kiegészítés, megerősítés vagy vitára serkentő kritika.
És ha már információknál tartunk, meg kell említeni A nyílt hozzáférés nemzetközi és hazai áttekintése című tanulmányt, amely gazdag irodalomra támaszkodva az információk áramlásának hazai és nemzetközi problémáit elemzi tudományos és jogi szempontból egyaránt.
Eddig is, most is és a jövőben is folyóiratunk kiemelten foglalkozik a tankönyvekkel, mely kérdés az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek miatt (is) elsőrendű fontosságú. Ennek jegyében közlünk egy interjút a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt. igazgatójával, s már most jelezzük, hogy ugyanezt tervezzük a Könyvtárellátó vezetőjével is, mely intézménynek új és meghatározó szerepe van és lesz a tankönyvek terjesztésében. Ezt követően megszólaltatjuk a leginkább érdekelteket, a felhasználó pedagógusokat.
Tankönyv, taneszköz rovatunkban sorozatnak szánjuk a hazánkkal foglalkozó külföldi tankönyvek ismertetését. Mivel a probléma nem új – viszont a globalizáció idején különösen fontos –, folyóiratunk elektronikus változatában szemelvényeket közlünk a téma előzményeiről, a két világháború között megjelent, Magyarországot meglehetősen pontatlanul bemutató, külföldön kiadott tankönyvekről.
Az iskolai könyvtárakkal foglalkozó rovatunkban is keveredik a múlt és jelen. Az első magyar könyvtáros nő – Czeke Marianne – életét bemutató tanulmányban egy olyan életutat ismerhetünk meg, mely a XXI. század számára is elgondolkodtató. Az ország több könyvtárában – így az Egyetemi Könyvtárban is – tevékenykedő hölgy munkásságát miniszterek, de még a kormányzó is értékelte. Ebben a rovatunkban egy kortárs debreceni könyvtáros – szintén hölgy – írását is közöljük egy iskolai könyvtár hétköznapjairól. Az írás bizonyítja, hogy a hétköznapokban lehetnek (vannak) gondok, de egy felkészült, hivatástudattal (ma már ritka ez a jelző) rendelkező, lelkes személyiség magas szinten megoldhatja azokat.
Jáki László
E számunk szerzői:
Bencédy József nyugalmazott tudományos kutató, Budapest
Csekő Györgyi magyartanár, Szinyei Merse Pál Gimnázium, Budapest
Eigner Judit könyvtárostanár, Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium, Budapest
Feleky Mirkó főiskolai hallgató, Kecskeméti Főiskola TFK, Kecskemét
Galuska László Pál főiskolai tanár, Kecskeméti Főiskola TFK, Kecskemét
Gráberné Bősze Klára nyugalmazott könyvtáros, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest
Hámoriné Váczy Zsuzsa közoktatási tanácsadó, Budapest
Hanisné Petró Valéria magyartanár, Dobó István Gimnázium, Eger
Holl András informatikai tanácsadó, Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, Budapest
Jáki László felelős szerkesztő, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest
Jenyikné Bende Klára könyvtáros, Horvát Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Diákotthon, Budapest
Kicsák Mónika főiskolai oktató, doktorandusz, Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Nagy Andor informatikus könyvtáros
Novák Gábor újságíró, Budapest
Pátrovics Péter egyetemi adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Budapest
Peternainé Juhász Zsuzsa könyvtáros, Ady Endre Gimnázium, Debrecen
Simon Pallós Piroska egyetemi docens, Kaposvári Egyetem Művészeti Kar, Művészetelméleti és Művészettörténeti Tanszék, Kaposvár
Szőkefalvi Nagy Zoltán (1916-1980) tudománytörténész, tanszékvezető főiskolai tanár
Show
LIBRARY
Klára Gráber Bősze: „Ein Mädchen für alles” − 140 years ago was born Marianne Czeke, the first woman librarian in Hungary
András Holl: National and international overview of the topic open access
Andor Nagy: Essay about the future of libraries and the library profession
Zsuzsa Peternai Juhász: Everyday in a school library
PEDAGOGY OF READING
József Bencédi: The living speech
Zsuzsa Hámoriné Váczy: Knowledge? Skills? Values? Motivation? − How?
Piroska Simon P.: Have you the habit of reading?
eKéN Valéria Hanis Petró: A comparison of Shakespeare's play 'Romeo and Juliet' and its film adaption Romeo + Juliet
YOUTH LITERATURE
Mirkó Feleky: Who lead us back again to the land of Fantasy
László Pál Galuska: The role of the symmetry in Tolkien's utopia
Mónika Kicsák: Romantic motives of children's descriptions in some of Andersen's tales
TEXTBOOKS – TEACHING AID
Klára Jenyik Bende: Hungary in the history textbooks of primary schools in Croatia
Gábor Novák: Textbooks are a mine of intergenerational knowledge – interview with János Kiss
eKéN Zoltán Nagy Szőkefalvi: An educational evaluation of our textbooks
NEWS, OUTLOOK
Péter Petrovics: Mysteries of the aspect – about an academic book serie
eKéN Judit Eigner: A book launch about Mihály Balogh's new book „Double Bond”
Muster
BIBLIOTHEK
Klára Gráber Bősze: „Ein Mädchen für alles” - Marianne Czeke, die erste ungarische Bibliothekarin ist vor 140 Jahre geboren
András Holl: Ein nationaler und internationaler Überblick über das Thema Open Access
Andor Nagy: Essay über die Zukunft der Bibliotheken und der bibliothekarischen Berufe
Zsuzsa Peternai Juhász: Alltags in einer Schulbibliothek
LESEPÄDAGOGIK
József Bencédy: Gesprochene Rede
Zsuzsa Hámoriné Váczy: Kentnisse? Fertigkeiten? Werte? Motivation? - Wie?
Piroska Simon P.: Liest mann bei Euch?
eKéN Valéria Hanis Petró: Ein Vergleich zwischen dem Film Romeo + Juliet und dem ursprünglichen Shakespeares Drama
JUGENDLITERATUR
Mirkó Feleky: Wer uns wieder ins Phantasialand zurückführt
László Pál Galuska: Die Rolle der Symmetrie in Tolkiens Utopie
Mónika Kicsák: Romantische Motive des Kinderbildes in Andersens Märchens
LEHRBUCH - LEHRMITTEL
Klára Jenyik Bende: Ungarn in den Schulbüchern für das Fach Geschichte der Grundschule in Kroatien
Gábor Novák: Lehrbücher sind eine Fundgrube des Wissens der Generationen – Interview
mit János Kiss
eKéN Zoltán Nagy Szőkefalvi: Eine pädagogische Bewertung unserer Lehrbücher
AUSBLICK, NACHRICHTEN
Péter Petrovics: Die Mysterien des Aspekts – über eine akademische Buchreihe
eKéN Judit Eigner: Mihály Balogh: Doppelbindung – eine Buchvorstellung über sein neues Buch