„Egynek minden nehéz, soknak
semmi sem lehetetlen.”
/ Széchenyi István /
A megújulás, a jobbítani akarás jegyében Bács-Kiskun megyében két nagyszerű könyvsorozat indult.
Az alkotó pedagógusok részére pályázat segítségével 1999-ben öt szép munka jelent meg. A színes borítójú könyvecskék 50-70 oldal terjedelemben, 500-500 példányban jelentek meg. A kiadványsorozat felelős kiadója Mester Sándor, a sorozatszerkesztő Pető István, a tördelés és tipográfiai munka színvonalát a Tiberias Bt., a nyomdai munkáét a Megyes Nyomda biztosította. A kiadványokat a Közalapítvány ingyenesen jutatta el a szakmai közösségekhez és az iskolákhoz.
A pedagógiai kiadványsorozat megjelent kötetei:
Komáromi Attila: Életmódról Bács-Kiskunban (középiskolásoknak).
Tuskán Mária: Tánc és dráma műveltségi terület feldolgozása szakköri keretek között.
dr. Nebojszki László – dr. Szentjóbi Szabó Tibor: A környezetvédelem egy lehetséges tanítási módja a 7-13. évfolyamon (Környezet – tudatos állampolgárrá nevelés).
Bajtai Mária: „… az szók kevés bizonyságok” – Zrínyi-breviárium.
Köhler Dolli Felícia: Mai magyar családok gyermeknevelése.
A fentiekhez hasonlóan érdekes a „Pedagógiai innovációs-módszertani-szaktanácsadói füzetek” c. sorozat. Eddig 12 füzet jelent meg a Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Intézet gondozásában.
A sorozatot a Pedagógia Intézet igazgatója, dr. Faragó Gyula e szavakkal ajánlja az olvasók/használók figyelmébe: …„Fontos törekvésünk munkánk minőségi fejlesztése, a nevelési-oktatási intézmények segítése… Napjainkban nem oktatási reform megvalósítására kerül sor, hanem a közoktatás folyamatos fejlesztése a feladata … Érdekes annak közkinccsé tétele, milyen módszerekkel érhetünk el nagyobb eredményeket, magasabb tanulói teljesítményeket. … Úgy gondolom, érdemes meríteni megyénk pedagógusközösségének gazdag, értékes tudásából, tapasztalatából gyermekeink eredményesebb nevelése-oktatása érdekében.” A 12 füzet több mint 30 tanulmányát rangos lektorok és szakértő bevonásával Szabó Csaba gondozta, szerkesztette. A füzetek tartalma, műfaja sokféle. Álljon itt néhány füzetcím a sorozatból a témák, műveltségterületek, műfajok, módszerek és törekvések sokféleségére, gazdagságára figyelemfelkeltésül és szíves ajánlásul:
dr. Kovács István: Könnyebben, közelebb a műhöz (film az irodalomórán) (A modern filmnyelv alappillére: Huszárik – Krúdy: Szinbád: Filmes segédlet A Pál utcai fiúk feldolgozásához.)
dr. Bolgár Jenőné: Kecskemét város helytörténeti modulja-innovációs terv.
dr. Kuti Istvánné: Tevékenységgyűjtemény környezeti neveléshez (óvodai nevelőtestület közreműködésével).
„Tenyérből tenyéren …” – népi hagyományőrzés egy óvodában – Kecskemét, Ceglédi út.
Csoda dolgokra vagyok képes (matematikai játékok gyűjteménye) – írta: Rusvai Pálné.
Kacziba Lajosné: Vízparti erdei iskola tanterve – Nyolcosztályos általános iskola részére, 7. évfolyam.
Vargáné Hajdú Mária: Tanítói, tanári beállítódás feltárása önismereti teszt alapján.
Klingerné dr. Végh Irén: Természetföldrajzi gyakorlatok – középiskolásoknak (módszertan).
Lampé Tamásné – Hegymeginé Rácz Anita: Képességfejlesztés az iskolakezdés első nyolc hetében (tanmenetjavaslat).
H. Tóthné Szász Magdolna – Kulcsár Marianna: Drámajáték az óvodában és az általános iskola kezdő szakaszában – foglalkozástervezetek. (Találkozás a mesével – mesefeldolgozások + Drámapedagógia alkalmazása veszélyeztetett, hátrányos helyzetű tanulók körében – klubnapközi.)
Hogyan tanítom…? – módszertani tanulmányok (Molnár Péterné: Hogyan tanítom Mikszáth Kálmán A néhai bárány című művét? + Bajtai Mária: Történelemtanítás és szépirodalom, avagy a diákok olvasáskultúrájának fejlesztése a könyvtárhasználatra építve… + Csősz József: Anyanyelv, nyelvtan és helyesírás – egy felmérés tanulságai + Magosi Józsefné: Az olvasó gyermekért.)
Nemzeti ünnep az iskolában – megemlékezés március 15-éről (írták: Komonyi Ottília, Kulcsár Marianna, Török László, Józsa Katalin, Csizmadia Ilona – a kecskeméti Drámapedagógiai Műhely tagjai).
Géróné Törzsök Enikő: Útkeresőben. (Az iskola-, és pályaválasztás személyiségvonatkozásai.)
Huszka Klára et al.: Pályaválasztás a szülők és gyermekeik szemével.
„Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen.” – választottam mottóul Széchenyi István gondolatait mintegy összegzésnek, erőgyűjtésnek és bátorításnak a Bács megyei pedagógiai értékeket is megjelenítő, közkinccsé tevő sorozatok bemutatása és ajánlása elé. Hiszem, hogy valóban csak így juthatunk előbbre, segíthetjük egymást.
Meggyőződésem, hogy az ismertetett munkák a folyamatot segítik.
Bajtai Mária