Minden ember, minden gyermek, minden pedagógus birtokol valamilyen könyvtárképet, ami alapjaiban határozza meg azt, hogy mikor, mire és hogyan használja a könyvtárat. Ennek a könyvtárképnek része a könyvtárosról kialakított kép. Ezek a képek, nézetek általában vonatkoznak a könyvtárra, a könyvtárosra és konkrétan határozzák meg az egyes könyvtárak használatát, a könyvtárossal való kapcsolatot, együttműködést, kommunikációt. Amennyiben viszont valakinek több tudása, tapasztalata van a könyvtárakról, akkor nézetei differenciálódhatnak könyvtártípusonként, munkakörönként.
Az iskolai könyvtárak funkcióikban és használóikban is jelentősen különböznek a többi könyvtártípustól. Mivel viszont az egyes iskolák is jelentősen különböznek (iskolatípusban, profilban, létszámban, épületben, társadalmi környezetben, költségvetésben, személyi feltételekben, igazgatói, tantestületi elvárásokban…), az iskolai könyvtárak is nagyon különbözőek. Így a gyerekek, szülők, pedagógusok, leendő pedagógusok iskolai könyvtárképét (és általános könyvtárképét) is erőteljesen meghatározza, milyen iskolai könyvtárat használhattak.
A témát viszont az iskola szempontjából is vizsgálhatjuk. A könyvtár az iskolában egy tereiben, funkcióiban, hangulatában jelentősen különböző hely. És maga a könyvtár sem mindig egyforma. Más a tanórák előtt, alatt, között és után.
A nagyfokú különbözősség, másság viszont abból is fakad, hogy iskolai könyvtáraink többségét egy személy vezeti, működteti, így minden iskolai könyvtár tereit, szolgáltatásait meghatározza a könyvtárostanár, személye, személyisége.
Új rovatunk az iskolai könyvtári, könyvtárostanári munkával nem rendszerezett, állományadatokkal és egyéb szakszerű paraméterekkel tűzdelt leírásokon keresztül ismertet meg. Ezek az írások a hétköznapokból adnak egy-egy szeletet. Az apró, de jelentős, statisztikák által nem kérdezett jellemzőket, eseteket, eseményeket, rutinokat olvashatjuk, melyek mindenhol valamennyiben mások, és amik sokszor erőteljesebben befolyásolhatják könyvtár- és könyvtárosképünket, mint a könyvtárszakmai szempontok.
Az első három általános iskolai példát olvasva is három különbözőképpen gazdag, áldozatos munkát folytató kolléga munkáját, napjait ismerhetjük meg. Különböző könyvtárakba pillanthatunk be. Rovatunkat folytatni szeretnénk, így várjuk más könyvtárostanító, könyvtárostanár kollégák írásait is, hogy megismerjük egymás munkáját, abból ötleteket, erőt meríthessünk. Mindezek alakítják saját könyvtárostanár-képünket is, hiszen a könyvtárostanárnak is van az önképén kívül egy általánosabb könyvtárostanárképe is.