Olvasás Portál

lovári  |  english

Az olvasási, a digitális és az információs kompetenciákat fejlesztő – nem a formális képzés keretében megvalósuló – foglalkozásokkal szembeni elvárások

Az olvasási, a digitális és az információs kompetenciákat fejlesztő – nem a formális képzés keretében megvalósuló – foglalkozásokkal szembeni elvárások

2012.02.23. 12:41

Nemzetközi szemle

Bariczné Rózsa Mária tanulmánya

A tanulmány az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum megbízása alapján készült. Célja olyan olvasási, digitális és információs kompetenciákat fejlesztő foglalkozásokkal szembeni elvárások összegyűjtése és elemzése, melyek nem a formális képzés keretében biztosítják a non-formális és az informális tanulás lehetőségét. A foglalkozások leírásának legfontosabb szempontjai: célok, módszerek, időterv, eredményesség. A foglalkozások célcsoportja a 3–18+ korú gyermekek és fiatalok, valamint a szülők, kiemelt figyelemmel a sajátos nevelési igényűekre és a hátrányos helyzetűekre. A megbízó elvárásként fogalmazta meg, hogy minden foglalkozásnak legyen része a könyvtárhasználat, gyűjtsem össze a külföldi és hazai jó gyakorlatokat, továbbá dolgozzam fel az alábbi, kapcsolódó normatív dokumentumokban foglaltakat:

 

  • Tájékoztató a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programjának központi programja keretében kifejlesztett kompetencia alapú oktatási programok kiadásáról;
  • Partnership for 21st century skills;
  • Characteristics of Programs of Information Literacy that Illustrate Best Practice;
  • Education for all (UNESCO);
  • Recommandation of European Parliament and of the council on key competences for lifelong learning;
  • Key competences for lifelong learning European Reference Framework;
  • Information literacy standards for student learning, Standards and indicators (ALA, AASL);
  • The IFLA/UNESCO school library manifesto;
  • The IFLA/UNESCO school library guidelines.

 

A fenti dokumentumokon kívül igyekeztem áttekinteni és összegezni általában a kompetenciafejlesztéssel kapcsolatos szakirodalmat, az alapvető fogalmak meghatározásait, továbbá a nemformális képzések azon módjait és eszközeit, melyeknek színterei a könyvtárak lehetnek.

Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: