Az olvasási, a digitális és az információs kompetenciákat fejlesztő – nem a formális képzés keretében megvalósuló – foglalkozásokkal szembeni elvárások
2012.02.23. 12:41
Nemzetközi szemle
Bariczné Rózsa Mária tanulmánya
A tanulmány az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum megbízása alapján készült. Célja olyan olvasási, digitális és információs kompetenciákat fejlesztő foglalkozásokkal szembeni elvárások összegyűjtése és elemzése, melyek nem a formális képzés keretében biztosítják a non-formális és az informális tanulás lehetőségét. A foglalkozások leírásának legfontosabb szempontjai: célok, módszerek, időterv, eredményesség. A foglalkozások célcsoportja a 3–18+ korú gyermekek és fiatalok, valamint a szülők, kiemelt figyelemmel a sajátos nevelési igényűekre és a hátrányos helyzetűekre. A megbízó elvárásként fogalmazta meg, hogy minden foglalkozásnak legyen része a könyvtárhasználat, gyűjtsem össze a külföldi és hazai jó gyakorlatokat, továbbá dolgozzam fel az alábbi, kapcsolódó normatív dokumentumokban foglaltakat:
- Tájékoztató a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programjának központi programja keretében kifejlesztett kompetencia alapú oktatási programok kiadásáról;
- Partnership for 21st century skills;
- Characteristics of Programs of Information Literacy that Illustrate Best Practice;
- Education for all (UNESCO);
- Recommandation of European Parliament and of the council on key competences for lifelong learning;
- Key competences for lifelong learning European Reference Framework;
- Information literacy standards for student learning, Standards and indicators (ALA, AASL);
- The IFLA/UNESCO school library manifesto;
- The IFLA/UNESCO school library guidelines.
A fenti dokumentumokon kívül igyekeztem áttekinteni és összegezni általában a kompetenciafejlesztéssel kapcsolatos szakirodalmat, az alapvető fogalmak meghatározásait, továbbá a nemformális képzések azon módjait és eszközeit, melyeknek színterei a könyvtárak lehetnek.
Hozzászólások: