|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
A Könyvtárostanárok Egyesülete (KTE) évente megrendezésre kerülő őszi szakmai napjának 2010-ben a budapesti Árpád Gimnázium könyvtára adott otthont. A szakmai nap témája a könyvtárépítészet, címe az Iskolai könyvtárat építünk volt, ezért ideális környezetnek bizonyult a közelmúltban példaadó módon kialakított iskolai könyvtár.
A szakmai nap témájának időszerűségét Celler Zsuzsanna gondolata jelzi: „Amikor az oktatási módszerekben változás áll be, akkor a könyvtár feladatait is újra kell gondolni és idővel megváltoztatni a könyvtári funkcionális terek arányát és egymásutániságát.” Oktatási rendszerünkben folyamatos a tartalmi és formai változás, megújulás, amelyekhez az iskoláknak, azon belül is az iskolai könyvtáraknak alkalmazkodniuk kell. Ezen a napon ehhez a munkához kaphattak a könyvtárostanárok segítséget.
A szakmai nap résztvevőit köszöntötte Gyimesi Róbert, az Árpád Gimnázium igazgatója, Berki Imre, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium főtanácsosa, valamint Lázárné Szanádi Csilla, a Könyvtárostanárok Egyesületének elnöke.
A délelőtt első része eredményhirdetésről, díjátadásról szólt.
Az Őszi Szakmai Nap alkalmából a kte 2007 óta minden évben pályázatot ír ki a könyvtárostanár kollégák és tanítványaik számára. 2010-ben a szakmai nap témájához kapcsolódva Iskolai könyvtárat építettünk! címet kapott a kollégák, Tervezz iskolai könyvtárat! címet a tanulóknak kiírt pályázat. A bírálóbizottság nevében Petri Ágnes mutatta be és értékelte a nyertes pályaműveket, amelyek a következők lettek:
Megosztott 1. helyezett lett Andrási Zoltánné, a karcagi Szent Pál Marista Általános Iskola és Kiséri Péterné, a nagykőrösi Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium könyvtárostanára. 2. helyezést ért el Lévai Tamás könyvtárostanár az Eötvös Loránd Műszaki Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégiumból, Kaposvárról.
Megosztott 1. helyezettek lettek a zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium tanulói (könyvtárostanár: Németh Andrea) és a kadarkúti Jálics Ernő Integrált Oktatási Központ tanulói (könyvtárostanár: Pandúr Emese). Különdíjban részesült Hájas Dominika, a szegedi Deák Ferenc Gimnázium tanulója (könyvtárostanár: Nagyné Bús Gabriella) (A pályaművek megtekinthetők a kte honlapján: http://www.ktep.hu/_2010tervpalyamuvek)
Az Őszi Szakmai Napok felemelő pillanata a kte-emlékérmek átadása. A 2006-ban alapított díjakat felterjesztés alapján az emlékérem kuratóriuma ítéli oda az azokra érdemes könyvtárostanároknak.
Életműdíjas lett hársas oszkárné (Budapest). Felterjesztő: Újbudai Pedagógiai Intézet – Gyurcsó Gyuláné, igazgató. A könyvtárostanári hivatásért díjat papp éva (Szeged) kapta. Felterjesztő: Csongrád Megyei Könyvtárosok Egyesülete Iskolai Könyvtári Szekció – Sutka Irén, elnök. Az egyesületért díjat vincze mária (Pécs) vehette át. Felterjesztő: Pécs-baranyai Könyvtáros Tanárok Szakmai Műhelye megbízásából Pintér Aranka. Az év ígéretes könyvtárostanára díjat szoka beáta (Budapest) kapta. Felterjesztő: Német Nemzetiségi Gimnázium és Kollégium és a budapesti könyvtárostanárok műhelye: Dr. Schäffer István, igazgató és Hock Zsuzsanna. A laudációk a kte honlapjáról elérhetők (http://www.ktep.hu/emlekerem2010).
A délelőtt olyan előadásokkal folytatódott, amelyek több oldalról közelítettek a nap témájához.
Meskóné Dékány Dóra könyvtárostanár (Teleki Blanka Gimnázium, Budapest) Bevezetés a könyvtárépítészet irodalmába című előadásában bemutatta a könyvtárépítészet, azon belül az iskolai könyvtárak építészetének szakirodalmi hátterét. Összegyűjtötte és elemezte az iskolai könyvtárak kialakításának szabványát, törvényi szabályozását, a könyvtárépítészeten belüli speciális elvárásokról, azok megvalósításáról, a példaértékűen ki-, illetve átalakított iskolai könyvtárakról szóló írásokat, továbbá felhívta a figyelmet a témához kapcsolódó weboldalakra.
Dömsödy Andrea iskolai könyvtári szakreferens (ofi-opkm) Az iskolai könyvtári térszervezés pedagógiai szempontjait tárta fel, megvilágítva a pedagógiai paradigmák és a könyvtári terek, illetve a könyvtári ideák és a könyvtári terek jellemzőinek összefüggéseit, majd a legfontosabb tervezői szempontokat foglalta össze.
Kovács Andrea belsőépítész A győri gyermekkönyvtár tervezése című előadásában a győri Galgóczi Erzsébet Városi Könyvtár gyermekrészlege bővítésének tervváltozatait ismertette, melyek egy valóban gyerek- és szolgáltatásbarát könyvtári álmot mutatnak. Cavaloni Gyöngyi könyvtárépítész szakértő pedig a könyvtárépítést szakértői szemmel mutatta be.
Rónyai Tünde, az Árpád Gimnázium könyvtárostanára Döntéshelyzetek és megoldások címmel saját tapasztalatain alapuló gyakorlati tanácsokat osztott meg a kollégákkal az első, nagy horderejű döntéstől, hogy tudniillik új könyvtár szülessen, vagy a régit újítsák fel, alakítsák át, egészen azon apróságokig, amelyek ugyan nem olyan nagy horderejűek, mégis jelentősen befolyásolhatják a könyvtár hatékony működését.
A délelőttöt a Magyar Pedagógiai Társaság új szekciójának bemutatkozása zárta.
A folytatásban három olyan előadás következett, amelyek egy-egy konkrét iskolai könyvtár meg-, illetve újjászületését, többszöri átváltozását mutatták be, ahogyan a könyvtárostanár kollégák látták, átélték.
Molnárné Fricz Gabriella és Eredicsné Gáti Erzsébet könyvtárostanárok a budaörsi, nemrégiben átadott 1. sz. Általános Iskola vadonatúj könyvtárának születését követhették végig. Az eredmény rendkívül impozáns lett, de további könyvtár-pedagógiai szempontok is érvényesülhettek volna, ha a könyvtárostanár kollégákat tevőlegesen bevonják a tervezés folyamatába.
Gulyás Józsefné, a miskolci Könyves Kálmán Általános Iskola és ami könyvtárostanára hat év alatt kétszer is költöztette könyvtárát. Bőséges tapasztalatait osztotta meg velünk, nem a nehézségekre, hanem a kínálkozó lehetőségek kiaknázására helyezve a hangsúlyt. Az eredmény egy élő, igazán praktikus iskolai könyvtár lett.
Petri Ágnes kolléganőnk egy könyvtár „újjáélesztését” irányíthatta a budapesti Móra Ferenc Általános Iskolában. Ilyen volt – ilyen lett: láthattuk az átalakulás lépéseit, rímekbe szedve a szereplők feladatait, ténykedésüket. Az újjáélesztéshez az új, praktikus berendezés mellé mesepolc kialakítása, régi könyvek új köntösbe öltöztetése, dobozözön hadrendbe állítása, színes textíliák beszerzése is járult.
A szakmai nap műhelymunkával zárult Iskolai könyvtár tervezése – Hogyan? Miért? Milyen szempontokkal? címmel. Szabadon szárnyalhatott a képzelet, miközben 4-5 fős csoportokban, az Árpád Gimnázium könyvtárának alaprajzát felhasználva különféle típusú iskolai könyvtárakat és más-más szolgáltatásokat, szabadidős programokat lehetett megtervezni, majd végül bemutatni.
A szakmai napon logisztikai, raktározási-, belsőépítészeti-, taneszköz és intézményellátó-, bútoripari cégek állítottak ki az iskolában (Tokkészítő Kft., zenit Logisztikai Eszközök Kereskedőháza Kft., Gyulai FaFém Bútor Zrt., Biosec Kft., Alex Fémbútor Kft., Cell-Modul Üzletberendezéseket Gyártó Kft., gerfa 2003 Kft., Multiservice-Raktártechnika Kft., vasszer Raktártechnika Kft.), a könyvtár előtti folyosón pedig a pályázó könyvtárak tablóinak kiállítása volt látható.
A KTE Őszi Szakmai Napjának prezentációi, fotói online elérhetők:
Hozzászólások: