Olvasás Portál

lovári  |  english

Könyv és Nevelés

Csüllögné Bogyó Katalin: Iskolai könyvtárat építünk

Nyomtatási nézet

A Könyvtárostanárok Egyesületének Őszi Szakmai Napja, 2010. október 27.

A Könyvtárostanárok Egyesülete (KTE) évente megrendezésre kerülő őszi szakmai napjának 2010-ben a budapesti Árpád Gimnázium könyvtára adott otthont. A szakmai nap témája a könyvtárépítészet, címe az Iskolai könyvtárat építünk volt, ezért ideális környezetnek bizonyult a közelmúltban példaadó módon kialakított iskolai könyvtár.

A szakmai nap témájának időszerűségét Celler Zsuzsanna gondolata jelzi: „Amikor az oktatási módszerekben változás áll be, akkor a könyvtár feladatait is újra kell gondolni és idővel megváltoztatni a könyvtári funkcionális terek arányát és egymásutániságát.” Oktatási rendszerünkben folyamatos a tartalmi és formai változás, megújulás, amelyekhez az iskoláknak, azon belül is az iskolai könyvtáraknak alkalmazkodniuk kell. Ezen a napon ehhez a munkához kaphattak a könyvtárostanárok segítséget.

A szakmai nap résztvevőit köszöntötte Gyimesi Róbert, az Árpád Gimnázium igazgatója, Berki Imre, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium főtanácsosa, valamint Lázárné Szanádi Csilla, a Könyvtárostanárok Egyesületének elnöke.

A délelőtt első része eredményhirdetésről, díjátadásról szólt.

Az Őszi Szakmai Nap alkalmából a kte 2007 óta minden évben pályázatot ír ki a könyvtárostanár kollégák és tanítványaik számára. 2010-ben a szakmai nap témájához kapcsolódva Iskolai könyvtárat építettünk! címet kapott a kollégák, Tervezz iskolai könyvtárat! címet a tanulóknak kiírt pályázat. A bírálóbizottság nevében Petri Ágnes mutatta be és értékelte a nyertes pályaműveket, amelyek a következők lettek:

Iskolai könyvtárat építettünk!

Megosztott 1. helyezett lett Andrási Zoltánné, a karcagi Szent Pál Marista Általános Iskola és Kiséri Péterné, a nagykőrösi Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium könyvtárostanára. 2. helyezést ért el Lévai Tamás könyvtárostanár az Eötvös Loránd Műszaki Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégiumból, Kaposvárról.

Tervezz iskolai könyvtárat!

Megosztott 1. helyezettek lettek a zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium tanulói (könyvtárostanár: Németh Andrea) és a kadarkúti Jálics Ernő Integrált Oktatási Központ tanulói (könyvtárostanár: Pandúr Emese). Különdíjban részesült Hájas Dominika, a szegedi Deák Ferenc Gimnázium tanulója (könyvtárostanár: Nagyné Bús Gabriella) (A pályaművek megtekinthetők a kte honlapján: http://www.ktep.hu/_2010tervpalyamuvek)

Az Őszi Szakmai Napok felemelő pillanata a kte-emlékérmek átadása. A 2006-ban alapított díjakat felterjesztés alapján az emlékérem kuratóriuma ítéli oda az azokra érdemes könyvtárostanároknak.

2010 díjazottjai

Életműdíjas lett hársas oszkárné (Budapest). Felterjesztő: Újbudai Pedagógiai Intézet – Gyurcsó Gyuláné, igazgató. A könyvtárostanári hivatásért díjat papp éva (Szeged) kapta. Felterjesztő: Csongrád Megyei Könyvtárosok Egyesülete Iskolai Könyvtári Szekció – Sutka Irén, elnök. Az egyesületért díjat vincze mária (Pécs) vehette át. Felterjesztő: Pécs-baranyai Könyvtáros Tanárok Szakmai Műhelye megbízásából Pintér Aranka. Az év ígéretes könyvtárostanára díjat szoka beáta (Budapest) kapta. Felterjesztő: Német Nemzetiségi Gimnázium és Kollégium és a budapesti könyvtárostanárok műhelye: Dr. Schäffer István, igazgató és Hock Zsuzsanna. A laudációk a kte honlapjáról elérhetők (http://www.ktep.hu/emlekerem2010).

A délelőtt olyan előadásokkal folytatódott, amelyek több oldalról közelítettek a nap témájához.

Meskóné Dékány Dóra könyvtárostanár (Teleki Blanka Gimnázium, Budapest) Bevezetés a könyvtárépítészet irodalmába című előadásában bemutatta a könyvtárépítészet, azon belül az iskolai könyvtárak építészetének szakirodalmi hátterét. Összegyűjtötte és elemezte az iskolai könyvtárak kialakításának szabványát, törvényi szabályozását, a könyvtárépítészeten belüli speciális elvárásokról, azok megvalósításáról, a példaértékűen ki-, illetve átalakított iskolai könyvtárakról szóló írásokat, továbbá felhívta a figyelmet a témához kapcsolódó weboldalakra.

Dömsödy Andrea iskolai könyvtári szakreferens (ofi-opkm) Az iskolai könyvtári térszervezés pedagógiai szempontjait tárta fel, megvilágítva a pedagógiai paradigmák és a könyvtári terek, illetve a könyvtári ideák és a könyvtári terek jellemzőinek összefüggéseit, majd a legfontosabb tervezői szempontokat foglalta össze.

Kovács Andrea belsőépítész A győri gyermekkönyvtár tervezése című előadásában a győri Galgóczi Erzsébet Városi Könyvtár gyermekrészlege bővítésének tervváltozatait ismertette, melyek egy valóban gyerek- és szolgáltatásbarát könyvtári álmot mutatnak. Cavaloni Gyöngyi könyvtárépítész szakértő pedig a könyvtárépítést szakértői szemmel mutatta be.

Rónyai Tünde, az Árpád Gimnázium könyvtárostanára Döntéshelyzetek és megoldások címmel saját tapasztalatain alapuló gyakorlati tanácsokat osztott meg a kollégákkal az első, nagy horderejű döntéstől, hogy tudniillik új könyvtár szülessen, vagy a régit újítsák fel, alakítsák át, egészen azon apróságokig, amelyek ugyan nem olyan nagy horderejűek, mégis jelentősen befolyásolhatják a könyvtár hatékony működését.

A délelőttöt a Magyar Pedagógiai Társaság új szekciójának bemutatkozása zárta.

A folytatásban három olyan előadás következett, amelyek egy-egy konkrét iskolai könyvtár meg-, illetve újjászületését, többszöri átváltozását mutatták be, ahogyan a könyvtárostanár kollégák látták, átélték.

Molnárné Fricz Gabriella és Eredicsné Gáti Erzsébet könyvtárostanárok a budaörsi, nemrégiben átadott 1. sz. Általános Iskola vadonatúj könyvtárának születését követhették végig. Az eredmény rendkívül impozáns lett, de további könyvtár-pedagógiai szempontok is érvényesülhettek volna, ha a könyvtárostanár kollégákat tevőlegesen bevonják a tervezés folyamatába.

Gulyás Józsefné, a miskolci Könyves Kálmán Általános Iskola és ami könyvtárostanára hat év alatt kétszer is költöztette könyvtárát. Bőséges tapasztalatait osztotta meg velünk, nem a nehézségekre, hanem a kínálkozó lehetőségek kiaknázására helyezve a hangsúlyt. Az eredmény egy élő, igazán praktikus iskolai könyvtár lett.

Petri Ágnes kolléganőnk egy könyvtár „újjáélesztését” irányíthatta a budapesti Móra Ferenc Általános Iskolában. Ilyen volt – ilyen lett: láthattuk az átalakulás lépéseit, rímekbe szedve a szereplők feladatait, ténykedésüket. Az újjáélesztéshez az új, praktikus berendezés mellé mesepolc kialakítása, régi könyvek új köntösbe öltöztetése, dobozözön hadrendbe állítása, színes textíliák beszerzése is járult.

A szakmai nap műhelymunkával zárult Iskolai könyvtár tervezése – Hogyan? Miért? Milyen szempontokkal? címmel. Szabadon szárnyalhatott a képzelet, miközben 4-5 fős csoportokban, az Árpád Gimnázium könyvtárának alaprajzát felhasználva különféle típusú iskolai könyvtárakat és más-más szolgáltatásokat, szabadidős programokat lehetett megtervezni, majd végül bemutatni.

A szakmai napon logisztikai, raktározási-, belsőépítészeti-, taneszköz és intézményellátó-, bútoripari cégek állítottak ki az iskolában (Tokkészítő Kft., zenit Logisztikai Eszközök Kereskedőháza Kft., Gyulai FaFém Bútor Zrt., Biosec Kft., Alex Fémbútor Kft., Cell-Modul Üzletberendezéseket Gyártó Kft., gerfa 2003 Kft., Multiservice-Raktártechnika Kft., vasszer Raktártechnika Kft.), a könyvtár előtti folyosón pedig a pályázó könyvtárak tablóinak kiállítása volt látható.

A KTE Őszi Szakmai Napjának prezentációi, fotói online elérhetők:

Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: