Olvasás Portál

lovári  |  english

Eseménynaptár

       
 
 
 
 
H K SZ CS P SZ V
1
  • Mesés bábok - bábos mesék
2
  • Mesés bábok - bábos mesék
3
  • Mesés bábok - bábos mesék
4
  • Mesés bábok - bábos mesék
5
  • Mesés bábok - bábos mesék
6
  • Mesés bábok - bábos mesék
7
  • Mesés bábok - bábos mesék
8
  • Mesés bábok - bábos mesék
9
  • Mesés bábok - bábos mesék
10
  • Mesés bábok - bábos mesék
11
  • Mesés bábok - bábos mesék
12
  • Mesés bábok - bábos mesék
13
  • Mesés bábok - bábos mesék
14
  • Mesés bábok - bábos mesék
15
  • Mesés bábok - bábos mesék
16
  • Mesés bábok - bábos mesék
17
  • Mesés bábok - bábos mesék
18
  • Mesés bábok - bábos mesék
19
  • Mesés bábok - bábos mesék
20
  • Mesés bábok - bábos mesék
21
  • Mesés bábok - bábos mesék
22
  • Mesés bábok - bábos mesék
23
  • Mesés bábok - bábos mesék
24
  • Mesés bábok - bábos mesék
25
  • Mesés bábok - bábos mesék
26
  • Mesés bábok - bábos mesék
27
  • Mesés bábok - bábos mesék
28
  • Mesés bábok - bábos mesék
29
  • Mesés bábok - bábos mesék
30
  • Mesés bábok - bábos mesék
 
OPKM OFI

Népszerűsítő anyagok a pályázatról

Umenhoffer István: Ki aktív itt?

2018. augusztus 2.

Umenhoffer István, könyvtárostanár, Hajósi Szent Imre Általános Iskola

Ki aktív itt?

Kortárs irodalmi activity az iskolai könyvtár új könyveinek népszerűsítésére

A módszerválasztás

A játék alapötletét Kulcsár Marianna Regény-activity címmel a Kis KTE könyvek sorozat 9. kötetének 128-130. oldalán megjelent feladata adta, átdolgozásának apropóját pedig az az igény, hogy az OPKM pályázatán nyert kortárs ifjúsági regényeket megismertessük iskolánk tanulóival.

cél: koncentrációfejlesztés, asszociációs készség fejlesztése, memóriafejlesztés, szókincs bővítése, olvasóvá nevelés

évfolyam: 5-8. (felső tagozat)

tantárgy: magyar nyelv és irodalom

tantárgyi témakör, főbb fogalmak: rokon értelmű szavak, kortárs ifjúsági irodalom

feladattípus, játéktípus: activity

időigény: gyors

A foglalkozás, a feladat

Elsőként elmeséltem a csoportnak, hogy az OPKM pályázatán nyertünk, így mintegy 100 új ifjúsági könyvvel gyarapodott könyvtárunk, s ezekkel fogunk most megismerkedni.

Mivel akadt olyan is, aki még nem sokszor nyúlt könyvhöz életében, így előbb meg kellett beszéljük, a sok fura szó közül melyik is a cím, melyik a szerző, mik vannak a borítón s beljebb a címoldalon, ahol többnyire olvashatóbbak az adatok.

A kitalálandó regény címét az Activity szabályainak megfelelően a csapatok (ill. azok szóvivője) szóban körülírják, lerajzolják vagy elmutogatják, a többiek pedig megpróbálják kitalálni.

10-15 fős csoportokkal tervezem a megvalósítást, ezekből 3-4 csapatot alkotunk, majd megbeszéljük a játékszabályokat.

Három (4-5 fős) csoportot alakítottunk ki, egy dobókockával döntöttük el, körülírni, lerajzolni vagy elmutogatni fogja-e az épp soron lévő játékos a kiválasztott könyv címét. A könyvek egy dobozban rejtőztek, ebből válogathattak a gyerekek, majd a címet megjegyezve tértek vissza a csoporthoz (így a többiek nem leshették le a gerincről a címet). A játék végén együtt megnéztük a dobozban, illetve a külön polcon elhelyezett összes könyvet.

eszközigény:

papír és ceruza (vagy tábla és kréta/filc)

dobókocka

a népszerűsítendő könyvek


A művek, címek kiválasztása

források: az OPKM pályázatán nyert kortárs ifjúsági irodalom kiválogatott kötetei (az előzetes válogatás azért szükséges, mert természetszerűleg nem minden cím alkalmas ehhez a játékhoz - például ahol (csak) nevek vagy idegen szavak szerepelnek, azokat kihagytam.)

A kiválogatott könyvek listája:

  • Abedi, Isabel: Sosem látott világ
  • Agosti, Silvano: Pinokkió visszatér
  • Almond, David: A VadócAlmond, David: Csókás nyár
  • Beerten, Els: Mind a mennybe vágyunk
  • Blackman, Malorie: Rémálom a vonaton
  • Bright, Paul: Morcos Borz karácsonya
  • DiCamillo, Kate: Örömhír
  • Dowd, Siobhan: Éles és gyors sikoly
  • Eldjárn, Sigrún: Elveszett szemek
  • Gandolfi, Silvana: Rám lőttek
  • Knudsen, Michelle: Oroszlán a könyvtárban
  • Meister, Derek: Ghosthunter – Gyilkos Fény
  • Milway, Alex: Egerek és egyebek
  • Molnár Edit, L: A sárga kanapé
  • Molnár Edit, L: Csika manó otthonra lel
  • Morgan, Nicola: Látlak…
  • Neumann Ottó: Tettes után tipegő
  • Raud, Piret: Tóbiás és a 2/b
  • Rech, Lindsay Faith: Felelsz vagy mersz
  • Smallman, Steve: Ugye nincsenek szörnyek?
  • Sortland, Bjørn:Az őszinteség perce
  • Thiemeyer, Thomas: Felfedezők krónikája – Az esőfalók városa

Tapasztalatok

Elsőként egy ötödikes osztály tagjai próbálhatták ki a játékot. Tapasztalatom szerint a körülírás ment legjobban nekik, a rajzolás sokszor nehéz és hosszadalmas, a mutogatás pedig inkább vicces, így esetleg ezek arányain majd változtatunk. (A dobókockákon az 1,6 a rajzolást, a 2,5 a mutogatást, a 3,4 a körülírást jelentette. Esetleg a mutogatás rovására a körülírást megtoldhatjuk még egy számmal, mivel elmutogatni tudták legnehezebben a címeket.)

A többi felsős osztályban már 3,4,5 volt a szavakkal való körülírás, 1 és 6 maradt a rajzolás, és a 2 a mutogatás. Így valamivel pörgősebb lett a játék, nem ment el annyi idő a mutogatással (ami egyébként elég mókás volt többnyire).

Az egyébként is rendszeres olvasó, könyvtárba járó gyerekek közül többen kölcsönöztek is már az új könyvek közül. A többiek számára alighanem csak egy érdekes óra volt, de legalább “jó társaságban”, könyvek között telt.

 

Szerkesztette: Dömsödy Andrea