Olvasás Portál

lovári  |  english

Könyv és Nevelés

Borítókép megjelenítése

Cs. Bogyó Katalin: Olvasásnépszerűsítés nem hagyományos eszközökkel: az iskolai könyvtári blogok

Nyomtatási nézet

„A kommunikációs technológia hálózata átfogja

az egész világot és meg is változtatja azt.”

(Kofi Annan)

 

Az utóbbi évtizedek hihetetlen infokommunikációs fejlődése az élet, a társadalom minden területét érintette, beleértve az oktatást és a könyvtárat is. Az IKT kompetencia immár a kulcskompetenciák közé tartozik, az iskolai könyvtárak pedig információs központokként működnek. Ha a mai gyerekek, fiatalok figyelmét fel akarjuk kelteni, illetve fenn akarjuk tartani a könyvek, az olvasás, a könyvtár iránt, céljaink eléréséhez saját szolgálatunkba kell állítani az infokommunikációs eszközöket, amelyeket szabadidejükben, de egyre nagyobb arányban a tanulás során is használnak: a számítógépet, illetve az internetet.

 

Az infokommunikációs alkalmazások egyik formája az iskolák számára az internetes megjelenés. Döntő többségük rendelkezik saját honlappal, ezek elsősorban az intézmény bemutatását szolgálják. Az iskolai könyvtárak sajnos még ezzel a lehetőséggel is kevés helyen tudnak élni. Az internetes szolgáltatások új generációja, az ún. Web2.0 (webkettő) azonban olyan lehetőséget nyújt az iskolai könyvtárak számára, amely nem függ az iskola technikai kapacitásától, a rendszergazdák elfoglaltságától, nincs különösebb anyagi feltétele, s nem igényel különösebb informatikai előképzettséget sem. A webkettes szolgáltatások közül egyre szélesebb körben terjednek a blogok. A blog folyamatosan frissülő, szubjektív tartalmú, valamilyen téma köré szerveződő weboldal. Lényegében egyszerűsített internetes megjelenés, melynek tartalmi részét egyszerűen lehet frissíteni. A használata annyira egyszerű, hogy az új tartalom begépelése után az anyag azonnal publikálható. Több formája létezik – az intézményi blogok lehetnek a legalkalmasabbak egy iskolai könyvtár számára.

 

Ma már az iskolai könyvtárak közül is egyre többen élnek a blogolás lehetőségével, többen úgy, hogy a statikus információk közzétételére honlapot tartanak fenn az iskolai weblapon, a dinamikus tartalmakat pedig a blogon teszik közzé. Az első iskolai könyvtári blog 2007 februárjában kezdte meg a működését, a létszám 2007 októbere és 2008 januárja között emelkedett a leggyorsabban. 2008. március közepén 16 magyar nyelvű iskolai könyvtári blog működik, közülük 9 középiskolai, 5 általános iskolai és 2 általános és középiskolai, többségükben budapestiek, de van négy vidéki és egy erdélyi is.

 

A blogger könyvtárostanárok jól tudják, hogy csak úgy van értelme blogot működtetni, ha folyamatos az oldal frissítése, változatos a tartalom. Egész addigi munkánk veszne kárba, ha a kitartó blogolással odaszoktatott használóink elpártolnának tőlünk a friss információk hiánya miatt. Ennek elkerüléséhez kitartásra és nem utolsó sorban elhivatottságra van szükségünk. De megéri a fáradságot, mert iskolai könyvtári blogunk számtalan lehetőséget kínál. Első megközelítésben:

 

  • virtuálisan kitágítja a könyvtár terét,

  • kiváló lehetőség a könyvtári információk és egyéb tartalmak közzétételére,

  • olyan gyerekeket, fiatalokat, kollégákat is elérhetővé tesz, akik nem tényleges könyvtárba járók, viszont aktív internet használók,

  • lehetőséget nyújt a közvetlen visszacsatolásra a hozzászólások (commentek) által,

  • maga a célközönség is bevonható a működtetésébe, azaz többszerzőssé tehető,

  • szakmai kihívás a könyvtárostanár számára,

  • be- és megmutatkozási lehetőség az iskolai közösség és a külvilág (más iskolai könyvtárak, más könyvtárak, könyvtárosok, szülők, fenntartók, esetleges támogatók stb.) számára.

 

Iskolai könyvtáram blogja A JuGyu Gyaksuli Könyvtári Blogja néven, http://jugyu-gyakkonyvtar.klog.hu címen 2007 szeptemberében kezdte meg működését a klog.hu közösségén belül. Célközönségünk a 10-14 éves korosztály. A blog működtetése során kialakultak olyan „jó gyakorlatok”, amelyek eredményesen alkalmazhatók az olvasásnépszerűsítésben. Ilyenek például állandó rovataink: A hét idézete, A hónap szerzője, de sikeresek a könyvajánlók, a kvízek, a pályázatok is. A Harry Potter visszaszámlálás mozgatta meg eddig a legtöbb használót. A blog népszerűsítése során használunk további webkettes szolgáltatásokat, például az iwiwet: üzenőfalon a tágabb közösség, személyes üzenetben a megcélzott csoport figyelmét hívjuk fel bejegyzéseinkre. Még rengeteg tennivalónk van, de úgy tapasztalom, eredményes eddigi munkánk, kialakult blogunk törzsközönsége.

 

 

További hasznos oldalak:

 

Fiatalos Könyvtár Szemlélet – ifjúsági könyvtári és iskolai blogokra vonatkozó információval: http://fiksz.klog.hu

Könyvtár.lap iskolai könyvtárak és blogok elérhetőségeivel: http://konyvtar.lap.hu

Könyvtárak és könyvtárosok közössége: http://klog.hu

Könyvtárostanárok Egyesületének blogja, iskolai könyvtári blogok jegyzékével, napi információkkal: http://konyvtarostanar.klog.hu

Magyar nyelvű blog szolgáltatók: http://www.freeblog.hu, http://www.blogger.com, http://blog.hu, http://www.blogter.hu

 

 

(A cikk PPT-s változata megtekinthető az IBBY honlapján: www.ibby.hu/doc/Bogyo.ppt#1)

Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: