Olvasás Portál

lovári  |  english

Könyv és Nevelés

Póser Józsefné: Eletvezetesi ismeretek es keszsegek

Nyomtatási nézet

A tanári kézikönyv az általános iskola felső tagozatán tanító pedagógusoknak nyújt segítséget. Különös értéke a gyakorlatiasság.

A könyv előszavát Szomor Katalin, a Kábítószerügyi Tárcaközi Bizottság titkára írta. A bevezető felhívja a figyelmet a kábítószerek és az alkoholfogyasztás veszélyeire, majd röviden bemutatja a Kábítószerügyi Tárcaközi Bizottság munkáját.

A szerző, Csendes Éva bevezetője ismerteti azokat az előzményeket, kísérleteket, melyek lehetővé tették a könyv megírását. A kötet célja az, hogy olyan készségek kifejlesztéséhez és gyakorlásához adjon segítséget, melyek révén


  • „a serdülők megismerhetik önmagukat és társaikat, megtanulhatják a csoportszerveződés és csoportmunka alapjait,

  • tájékozódnak a környezetükben, ismereteket szerezhetnek a társas kapcsolatok lélektani sajátosságairól,

  • megbizonyosodhatnak az egészséges és biztonságos élet értékeiről,

  • jártasságot szerezhetnek a veszélyhelyzetek felismerésében,

  • felfedezhetik önmaguk megvédésének lehetőségeit és felelősségét.”

 

A könyv valamennyi évfolyam ismeretanyagát 5 nagy témakörben tárgyalja. Ezek:

 

  1. Önismeret

  2. Én és a helyem a környezetben

  3. Egészséges és biztonságos élet

  4. Veszélyeztető tényezők

  5. Óvd és védd magad!


Az öt nagy témakörön belül az egyes foglalkozásokra javasolt tevékenységek segítik a tanár munkáját. A játékok, mesék, versek gazdagsága közvetlenül is felhasználhatók, de további ötleteket is adhatnak a felhasználónak.

A program tervezésében olyan szakemberek vettek részt, akik elsajátították a kölcsönösen egymásra ható tanulási-tanítási módszer alapjait. Ebben a személyiségfejlesztő programban a tanár a facilitátor szerepét tölti be. A program tartalmát áthatja a NAT Testi és lelki egészség című fejezete. Az órák tematikája leginkább az osztályfőnöki órákhoz kapcsolható, de tanórán kívüli foglakozások anyaga is lehet, sőt az egyes részegységei egyéb órákon is taníthatók.

Az életvezetési ismeretek és készségek olyan program, melyet magyar szakértőcsoport dolgozott ki, az amerikai LIFE SKILLS tanítási módszerei segítségével. Maga a tanterv és e kézikönyv önálló prevenciós programként is használható, és a szülőkkel való kapcsolattartásra is ad útmutatásokat. Ezek igazán hasznosak és a mindennapi tevékenységünkben felhasználhatók. Arra is kapunk ötleteket, hogy tanulóink milyen önálló tevékenységeket végezzenek, hiszen a cél az, hogy alkalmazni tudják azt, amit megtanultak.

A könyvet 62 oldalas – játékos feladatokat, kérdéseket tartalmazó – melléklet egészíti ki. Az ötletes feladványok, ábrák, tesztek közvetlenül a tanulókhoz szólnak, így a legkézzelfoghatóbb módon segítik a tanár munkáját. A kérdések között például ilyeneket találhatunk:


  • Tény vagy téveszme a drogokról. Véleményedet jelöld meg a megfelelő rovatban! (Igaz – hamis)

  • Érzelmeim skálája. Mikor, mit éreztél és miért? Írd a képzeletbeli mutatóra az érzés megnevezését, az időponthoz az érzést kiváltó okot!

  • Milyennek látod? Az arcok kifejezéséről olvasd le tulajdonosuk lelki állapotát!


A hasznos tanári kézikönyv megírását orvosok, pedagógusok, pszichológusok segítették.

Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: