Olvasás Portál

lovári  |  english

Könyv és Nevelés

J. L.: A karcagi Győrffy István általános iskola könyvtára

Nyomtatási nézet

Csak örömmel állapíthatjuk meg, hogy hosszabb szünet után egyértelműen nő azoknak az írásoknak a száma, melyek az iskolai könyvtárakkal, azok történetével foglalkoznak. Ebben a sorban Kasuba Jánosné könyvéről csak elismeréssel írhatunk. Kritikai megjegyzéseink eltörpülnek a munka értékei mellett. Megjegyzéseink talán hozzájárulnak, hogy hasonló munkák reflexióink mérlegelésével készüljenek.

Kasuba Jánosnéé nyilvánvalóan szembesült azzal az alapproblémával, hogy mennyiben lehet az iskola történetét különválasztani a könyvtár történetétől. A kettő közötti szerves kapcsolat egy könyvben nehezen mellőzhető, s így választhatott az iskolatörténet vázlatos érintése vagy annak teljes elhagyása között. A szerző kényszerűségből az előző megoldást választotta, ez viszont szükségszerűen – már csak terjedelmi okokból is – a tudományosságról való lemondáshoz vezetett. Így például kifejezetten kár, hogy az 1805-ben készült leltárban található könyveknek hiányoznak a pontos könyvészeti adatai, de ez vonatkozik az 1820-ban és 1839-ben készült leltárban közölt könyvekre is.

Ugyanakkor elismerést érdemelnek Az iskola és a könyvtár debreceni kapcsolatai, valamint Az iskolai könyvtár helyzetének alakulása az elemi iskola és a gimnázium szétválasztásának következményeicímű fejezetek. Ez utóbbinál kár, hogy a szerző nem sorolja fel azokat a – nyilván muzeális értékű – könyveket, melyek az iskola könyvtárában ma is megtalálhatók. A történet XX. századi fejezete nagyon rövidre sikerült, s így hiányolható az érintett változások következményeinek differenciált értékelése, elemzése. A felsorolt kisebb-nagyobb, de az egész munkához képest jelentéktelen hiányok ellenére elismerés illeti a szerzőt és kiadót egyaránt. Az iskolai könyvtárak története – ahogy ezt a szerző is megállapítja a Befejezéscímű fejezetben – bonyolult folyamat, az út sokszor nem könnyű, de az iskolai könyvtárakat új erővel és hivatásszeretettel mindig újrateremtették a lelkes pedagógusok. A könyvtáros szerző minden sora ezt a hivatásszeretetet tükrözi.

J. L.

 

(Kosuba Jánosné: A karcagi Györffy István Általános Iskola könyvtárának története. Karcag, 1998., 79 p.)

Multimédia tartalom:

Értékelés

Még nem érkezett értékelés

Szólj hozzá:

Kérem, jelentkezzen be!

Hozzászólások: